Header Top menu
Deu coses que han canviat en el transport públic entre el final d’un curs i l’inici d’un altre
La tornada dels escolars a les aules suposa la recuperació de moltes rutines, també les de mobilitat. Recollim en una llista algunes variacions que s'han produït respecte al juny.
Les xarxes de TMB estan a punt per a l'inici del curs escolar 2019-2020, avui dijous 12 de setembre. Totes desplegaran la seva oferta d'hivern en hora punta (154 trens al metro, més els dos del Funicular, i 900 autobusos) per satisfer la demanda, que s'espera que superarà la xifra de 2 milions de viatges (1.300.000 al metro i 700.000 al bus) entre les 5 del matí i la mitjanit, en els 11 municipis metropolitans en què tenen presència.
Durant l'estiu s'han executat importants projectes d'inversió en la infraestructura del metro que lògicament han comportat alteracions i molèsties. També hi ha hagut alguns canvis en el transport de superfície i en la gestió d'aquesta casa, TMB.
1. Posada al dia d'un tram de la línia vermella. Del 29 de juny al 30 d'agost, TMB ha modernitzat la plataforma i els aparells de via d'una bona part de la línia 1 de metro. En total, s'han fet completament nous uns 9 quilòmetres de via simple entre les estacions de Navas i Torras i Bages, on el túnel té més de 50 anys d'antiguitat. Un cop restablert el servei de Clot a Fondo, en la data prevista, es pot comprovar que la via descansa sobre una llosa de formigó, fixada amb elements antivibratoris, i que el drenatge és més eficaç. A més, s'han adequat i ampliat la senyalització ferroviària i els enclavaments per controlar els nous aparells de via i se'ls han afegit funcionalitats amb vista a futurs increments de trens a la línia. L'actuació ha estat de gran envergadura —s'hi han aplicat 15.571 metres cúbics de formigó— i també ho ha estat l'impacte en els hàbits dels ciutadans.
2. Obres de la Generalitat a les línies 2 i 5. A l'agost, el departament de Territori i Sostenibilitat ha fet una actuació a la línia lila per renovar la via en diferents trams, amb una longitud total d'uns 1.500 metres, mitjançant la substitució de carrils i fixacions per uns de millors prestacions mecàniques. Per això es va tallar entre Paral·lel i Sagrada Família del 27 de juliol al 30 d'agost. TMB ha aprofitat per renovar 500 metres de via addicionals a la corba que se situa sota la Gran Via i el carrer Marina. I el tall de la línia blava entre Can Vidalet i Collblanc, del 29 de juliol a l'1 de setembre, ha servit per tirar endavant part de les obres per habilitar la futura estació i intercanviador d'Ernest Lluch, que està previst que entri en servei comercial l'estiu del 2021. Al túnel, s'ha construït un nou pou de ventilació i s'han fet un conjunt d'actuacions de reforç i drenatge de la infraestructura.
3. Una altra estació adaptada, la que fa 144. Des del 5 d'agost, l'estació de Jaume I, de la línia 4, disposa d'ascensors per a persones amb mobilitat reduïda per fer els trajectes verticals entre el carrer i els dos vestíbuls, des d'on s'arriba a peu pla a les andanes. D'aquesta manera la proporció d'estacions adaptades ja és del 92%. A més, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha anunciat que el 2021 estaran en obres totes les que queden per arribar al 100%.
4. S'intensifica l'acció dels cossos de seguretat. A vegades amb presència de càmeres, la resta més discretament, els Mossos d'Esquadra, la Policia Nacional i les policies locals actuen al transport públic per prevenir els furts, de manera que s'han fet nombroses identificacions i detencions de presumptes carteristes, amb el suport dels efectius i els mitjans tècnics de la seguretat de Metro. En l'argot policial el dispositiu s'anomena Draga. El pla estratègic Barcelona, ciutat segura, del departament d'Interior, inclou la mobilitat com un dels àmbits d'intervenció prioritaris.
5. Relleu a la cúpula de TMB. La renovació dels consistoris municipals i dels òrgans de govern de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ha comportat el nomenament de nous membres dels consells d'administració de les empreses del grup TMB i d'una nova presidenta, Rosa Alarcón, que alhora és regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona.
6. Més de 10.000 instagramers. A l'agost el perfil oficial de TMB a Instagram va superar els 10.000 seguidors. Ens satisfà que en poc temps s'hagi format una nombrosa comunitat virtual amb la qual compartim el gust pel vessant més visual del transport públic.
7. Escales mecàniques en renovació. Continua la campanya de renovació integral de 19 de les escales mecàniques més antigues de la xarxa, que tenen prop de 40 anys. Aquest estiu s'està treballant en les quatre de l'estació de Vallcarca (L3), una operació de gran complexitat a causa de les dimensions extraordinàries de dos dels aparells, els situats a l'accés República Argentina, de 24 metres de longitud. Es treballa també en una de les dues escales que comuniquen les andanes amb el vestíbul, mentre que la quarta, la de l'andana direcció Zona Universitària, ja està operativa. A Espanya, a la L1 aquesta setmana s'han posat en marxa les noves escales de pujada de les andanes al nivell vestíbul del costat Creu Coberta.
Una de les dues escales mecàniques que s'han renovat a Espanya L1 / Foto: TMB
8. Nou recorregut de la D50 al Paral·lel. La línia D50 ha recuperat la parada final a la ronda de Sant Pau, a l’altura de la plaça Folch i Torres, i fa un nou recorregut pel Paral·lel, que inclou dues parades. S’acaba així el desviament que es va implantar a l'abril arran de la conversió del tram baix de Comte Borrell en eix pacificat. A la primavera la H14 ja es va adaptar a aquest canvi urbanístic.
9. Reobertura del carrer Lázaro Cárdenas. Des del 7 de setembre les línies V9 i 70 han tornat al seu itinerari normal de pujada pel carrer Lázaro Cárdenas, al districte de Sarrià - Sant Gervasi, després de dos mesos de desviament causat per unes obres de canalització d'aigües.
10. Pacificació de l'entorn del Park Güell. L'Ajuntament de Barcelona continua prenent mesures per descongestionar el barri de la Salut, cosa que des del cap de setmana passat implica canvis de sentit i restriccions als carrers Marianao, Larrard i Olot. Com a conseqüència, la línia 116 de bus del barri ha ajustat el recorregut i les parades en aquest sector.