Header Top menu
En marxa la renovació d'una vintena d'escales mecàniques de la xarxa de metro
Són obres de mitjana durada i imprescindibles, ja que els equips electromecànics han arribat al final de la seva vida útil després de gairebé 40 anys en servei.
A la xarxa de metro ha començat una actuació de renovació d'un lot de 19 escales mecàniques en la qual TMB inverteix uns 4 milions d'euros. Són escales envellides que s'han de substituir completament, ja que han arribat al final de la seva vida útil després de gairebé quaranta anys en servei, i els nous models d’escala permeten millorar significativament la disponibilitat, fiabilitat i eficiència. A més, la gran majoria estan ubicades en estacions amb una gran afluència d'usuaris, cosa que accentua la necessitat de fer-ne la substitució.
Precisament ahir va deixar de funcionar una escala mecànica a Espanya, a la L1, la que porta de l'andana direcció Hospital de Bellvitge al vestíbul. S'inicien per tant els treballs de renovació integral d'aquest element de transport vertical que consisteixen en el desballestament, la retirada, col·locació i muntatge d'una nova escala. Sembla senzill, però la complexitat dels treballs per l’entorn, tot mantenint l’estació operativa, fa que es necessiti més temps. En total, l'actuació s'allargarà uns dos mesos.
Un cop s'acabi amb aquesta escala es començarà a fer la de l'andana contrària. Els treballs s'allargaran fins a mitjans del mes de setembre, amb la previsió que les dues noves escales estiguin en ple funcionament abans de les festes de la Mercè. Totes dues andanes estaran operatives i disponibles, i mentre durin les obres els usuaris podran accedir i sortir de les andanes a través de les escales de pedra.
Alhora també s'està treballant per renovar les escales mecàniques de Lesseps i Vallcarca, totes dues de la L3. Fa uns mesos us explicàvem en detall el procés de renovació de les sis escales de l'estació de metro de Penitents de la línia 3, que també formen part d'aquest lot de 19 escales. Fins ara s'ha completat la substitució de les quatre escales interiors i ja s’està treballant en les dues escales de pujada des de les andanes. Altres estacions en què s’han renovat les escales recentment són Vall d'Hebron de la línia 3 (dues escales) i Besòs Mar de la línia 4 (una escala).
Actualització en curs en altres estacions
D'altra banda, aquest any Metro també està fent treballs de modernització o renovació parcial d'un altre grup d'escales mecàniques que superen els 20 anys, per millorar-ne les prestacions i allargar-ne la vida útil sense necessitat de substituir-les totalment. En la intervenció, de menys durada, se'ls canvien tots els elements mòbils, el grup motor i el quadre de maniobra, i se'n reparen o rehabiliten l'estructura i les baranes.
TMB està modernitzant 17 escales mecàniques de la xarxa, de les quals 11 ja han estat finalitzades a les estacions de Sagrada Família, Universitat, Sant Antoni, Passeig de Gràcia, Tetuan i Encants de L2, Catalunya (L1), Plaça de Sants (L5), Urquinanona (L4). Actualment s’està treballant en la darrera escala a l'estació d'Urquinaona de la L4, en un punt compromès per al trànsit de passatgers pel passadís que connecta amb la línia 1, que fa que temporalment aquest espai estigui fora de servei.
Continuant amb el pla de millora de renovació de l’equipament electromecànic, en els propers mesos està previst encetar un lot de 8 renovacions totals i 12 modernitzacions més d’escales mecàniques.
Detall de les escales mòbils en procés de renovació a Lesseps L3 / Foto: Pep Herrero (TMB)