Header Top menu
Visita del Consell Assessor de les Persones Grans a la maqueta dels futurs trens del metro
Una representació del Consell, juntament amb el regidor d’Infància, Joventut i Persones Grans de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Ramon Riera, ha conegut de primera mà les innovacions en accessibilitat universal que incorporaran els nous combois.
Els futurs trens que s’incorporaran a les línies 1 i 3 de metro seran un referent quant a l’accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda o amb algun tipus de discapacitat. També volen ser entorns que facilitin una experiència de viatge còmoda i ajustada a les necessitats de les persones grans.
Una maqueta, a escala real, d’un cotxe motor de la futura sèrie 7000 (que circularà a la L3 a partir de l’any vinent) ha servit de banc de proves de les innovacions en accessibilitat universal que s’incorporaran als trens. Avui, han rebut la visita d'una representació de membres del Consell Assessor de les Persones Grans de l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb el regidor d’Infància, Joventut i Persones Grans del consistori, Joan Ramon Riera.
Durant la trobada, els representants del Consell i el regidor han conegut de primera mà les millores que incorporarà el nou material mòbil del metro en relació amb l'accessibilitat universal. A més de la visita a la maqueta (que està ubicada a la cotxera del Triangle Ferroviari) el grup ha viatjat en autobús i ha pogut conèixer les formacions de seguretat en la mobilitat que la Guàrdia Urbana realitza de forma periòdica amb el col·lectiu de gent gran.
Innovacions que compten amb els usuaris
També s’ha aprofitat la trobada per explicar els projectes que TMB té en marxa i que prenen en consideració el punt de vista de l’experiència de viatge de les persones grans. S'han donat a conèixer als assistents el Pla de millora de la Xarxa de TMB, la implementació del nou servei de Bus a la Demanda, els tallers educatius per a persones grans que desenvolupa TMB Educa, l’estudi (presentat recentment) sobre la viabilitat d’accés amb caminadors rollators per la rampa de bus o les col·laboracions que es porten a terme amb el departament de Promoció de Persones Grans de l’Ajuntament de Barcelona.
Els 50 nous trens de les sèries 7000 (d’ample internacional) i 8000 (d’ample ibèric, el de la línia 1 de metro) ja estan en procés de fabricació per part de l’empresa guanyadora del concurs públic, Alstom. S’estan construint amb les prestacions demanades per TMB, incloses les condicions d’accessibilitat marcades pels tècnics d’Accessibilitat Universal de TMB. Aquestes compleixen, no només la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya.
Però, a més, s’ha treballat per recollir les necessitats i l’experiència d’ús del transport públic de diferents col·lectius. Tot aquest treball ha acabat per definir els trets diferencials que tindran els nous trens. Entre d'altres, passadissos i portes més amples; primera porta del tren amb obertura automàtica per defecte i avisador lluminós i acústic diferenciat, i sense barreres verticals enfrontades; o seients reservats amb un disseny personalitzat i amb polsadors de sol·licitud de parada (amb confirmació lluminosa i sonora i avís al conductor).
A més, els espais reservats a persones en cadira de rodes (que se senyalitzaran en groc) comptaran amb els mecanismes i dispositius situats al seu abast; hi haurà pantalles de vídeo sobre cadascuna de les portes, i altaveus en sala, per donar la informació de forma visual i acústica; i s’ha implementat un sistema de bucle d'inducció magnètica en el primer i últim cotxe per facilitar l’audició a les persones amb implant coclear.
El responsable d'Accessibilitat Universal de TMB, Raül Casas, i el regidor Joan
Ramon Riera, en la visita d'avui / Foto: Pep Herrero (TMB)
- ConceptesAccessibilitatInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentTMBServeiMetroAnys2021