Header Top menu
TMB, un referent d'accessibilitat universal en el transport públic per a Llatinoamèrica
La cadena de televisió argentina Telefe Tucumán s'ha interessat recentment per Barcelona com a referent en accessibilitat als transports públics. Peces dels informatius d'aquest canal, així com part d'una edició del programa d'entreteniment i entrevistes La vuelta al mundo con Edy Cifre han estat dedicats a fer un informe en profunditat sobre accessibilitat universal a la ciutat comtal amb la participació de responsables de TMB, associacions inclusives i usuaris amb diferents graus i tipus de discapacitat.
Sota el lema "Un espejo donde mirarnos", el corresponsal de Telefe Tucumán a Barcelona, Edy Cifre, ens mostra al llarg d'aquests reportatges com es mouen per Barcelona en transport públic amb total normalitat persones amb mobilitat reduïda i discapacitats diverses mitjançant rampes, ascensors, encaminaments podotàctils, andanes a nivell, així com eines digitals i sistemes tecnològics que milloren també l'autonomia, com ara els codis QR o el sistema NaviLens per a persones amb discapacitat visual.
En un moment de l'espai informatiu, Raúl Casas, responsable d'Accessibilitat Universal de TMB, situa l'any de les Olimpíades, 1992, com a punt de partida de Barcelona com a ciutat amb conscienciació social i voluntat de treballar per ser una ciutat accessible, “amb una gran sensibilització de la ciutadania i des de les institucions i empreses” per implementar la inclusió. Mireia Garrido, responsable de Projectes Socials i Participació de TMB, també destaca la participació ciutadana com a element bàsic per assolir l'accessibilitat universal. “La voluntat de les associacions per aconseguir els seus drets ha impregnat totes les administracions i les empreses públiques”, assenyala en un moment del reportatge, i afegeix: “Aquesta participació ciutadana és bàsica per poder saber quines són les necessitats i per poder anar treballant per millorar totes les instal·lacions i el servei. I també perquè ens ajuda a treballar internament per implantar una cultura de la diversitat dins de tota l'empresa, és a dir, que els diferents departaments, quan tinguin un projecte o una acció, pensin que hi ha un client divers que s'ha de tenir en compte”.
Cal recordar que des del 2007 el 100% dels autobusos de TMB són accessibles. Amatents contínuament a les necessitats i aportacions de la ciutadania, els nous autobusos incorporen millores en accessibilitat que han proposat entitats representatives de la discapacitat. Pel que fa al metro, un 92% d'estacions són accessibles, i es treballa progressivament per arribar al 100%. Amb aquesta voluntat s'inaugurava al març el nou punt d'atenció TMB a Sagrada Família, pioner en accessibilitat, on s'han gravat part dels reportatges esmentats. Finalment, cal destacar que, a primers d'abril, s'ha iniciat la segona fase de les obres d'adaptació de l'estació de metro Vallcarca (L3 ) i estan en marxa les de Maragall i Espanya.