Header Top menu
Totes les estacions de metro de Barcelona ja tenen les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari
El desplegament massiu s’ha fet en un any i ha comportat la instal·lació de 770 dispositius en 128 estacions de sis línies de metro, les cinc convencionals i l’L11
Les noves pantalles ofereixen als usuaris i usuàries més informació de servei i més clara. El projecte té un cost de 5,2 milions d’euros i ha comptat amb finançament europeu
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha finalitzat el desplegament massiu de les noves pantalles d’informació a les persones usuàries iniciat l’estiu passat, el juliol de 2024, i ha completat així la instal·lació dels 770 dispositius al 100% d’estacions de la xarxa de metro on està prevista la seva implantació. El projecte ha complert amb les dates previstes i suposa un salt endavant en la informació a les persones usuàries. En total s’han renovat les pantalles digitals de 128 estacions de les cinc línies convencionals de la xarxa (L1, L2, L3, L4 i L5) i de l’automàtica L11. A l’L9 i l’L10 no s’han renovat perquè ja disposen de panells informatius digitals. El projecte ha tingut un cost de 5,2 milions d’euros i ha comptat amb finançament europeu.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que les noves pantalles “és una millora més en l’àmbit de la innovació” i que permetran “donar millor informació i millor servei”. Bonet va explicar que s’havia completat la instal·lació de les noves pantalles en l’acte institucional del centenari del metro celebrat la setmana passada i on va fer un “reconeixement i agraïment a tots i totes els i les professionals que fan que cada dia el metro funcioni i que fan que els barcelonins i barcelonines estiguem orgullosos del nostre metro, que està entre els millors d’Europa”.
Més informació de servei i més clara
Les noves pantalles permeten donar diferents tipus de missatges en un format que millora la llegibilitat i que és més amable, amb colors i imatge més nítida que els anteriors dispositius de leds. A més de l’hora i del temps que falta perquè arribin els dos propers trens, permeten informar també amb facilitat d’alteracions del servei, de recomanacions i també de contingut corporatiu. En el futur s’afegirà també informació sobre l’ocupació dels diferents vagons del tren, la circulació de l’últim tren i finalització del servei, la via de circulació a les estacions finals de línia, la disponibilitat dels ascensors i d’altres missatges de servei.
Les pantalles d’informació estan presents a totes les andanes de la xarxa i als vestíbuls, de manera que les persones usuàries poden tenir totes les dades sobre el servei abans de validar el seu títol de viatge. També se situen dispositius als passadissos d’enllaç.
Desplegament tecnològic progressiu
El projecte va començar amb la col·locació de les tres primeres pantalles a Can Boixeres i Cornella Centre de l’L5. Després de les proves, el juliol de 2024 va començar el desplegament a les estacions de l’L4, la línia groga, fent la presentació oficial del projecte a l’estació de Selva de Mar, tot seguit la instal·lació dels dispositius va continuar per les línies 5, 2, 1 i 3. L’última estació on han arribat les pantalles ha estat Sants Estació (L3 i L5) i el primer intercanviador on es va instal·lar el primer dispositiu de 55” va ser a Verdaguer L4, el passat mes de desembre.
El procés d’instal·lació comença amb el muntatge del suport on va la nova pantalla, s’instal·len els circuits electrònics, es penja el dispositiu digital, es desconnecta l’antic i es posa en funcionament el nou. Els tècnics van començar equipant les estacions sense correspondència i que no són finals de línia. La forquilla de pantalles que s’instal·len a les estacions és entre 5 i 12 dispositius, depenent del tipus d’estació (si té andana central, nombre de vestíbuls, passadissos d’enllaç...). La instal·lació dels monitors s’ha realitzat primer en estacions on ja s’han fet els treballs tècnics previs (cablejat, connexions...) i sempre es fan en horari nocturn.
Nova tecnologia digital
Les 770 noves pantalles s’han instal·lat a totes les línies convencionals i l’L11. Han quedat excloses les línies automàtiques 9 i 10, que ja disposen de panells informatius digitals. Les pantalles són de format panoràmic i TFT de tecnologia digital (1920 píxels x 540 píxels), la gran majoria de les noves pantalles tenen unes dimensions similars a les actuals de gairebé 50”, tot i que n’hi haurà algunes de 55” que s’han col·locat en alguns vestíbuls. La distribució és la següent: 544 pantalles de doble cara a les andanes, 190 pantalles d’una cara i 36 TFTs que seran els més grans (55”).
El monitor de 55” instal·lats als intercanviadors són més grans per facilitar la llegibilitat, ja que mostren informació de les dues o més línies que té l’estació, el temps d’espera per als dos pròxims trens en totes dues direccions, a banda d’indicar l’hora actual i missatges corporatius. Pel que fa a les estacions de final de línia, a diferència de les instal·lades a la resta d’andanes, emeten una senyalització que només aplica als terminals de línia, on s’ha d’indicar al passatge per quina via es fa la sortida del següent tren.
Finançament europeu
El projecte neix de la necessitat d’evolucionar el sistema d’informació a l’usuari a tota la xarxa de metro amb l’objectiu clar de millorar la qualitat de la informació adaptant-se a les seves necessitats i expectatives. En aquest sentit, aquest no és l’únic sistema d’informació al client que està actualitzant TMB a les seves xarxes, també s’hi sumen altres projectes similars com les pantalles dinàmiques a l’interior dels nous trens o les de l’interior dels autobusos.
El projecte completat forma part del contracte de licitació amb la UTE ADMIRA-DOVER per a la instal·lació de pantalles amb l’objectiu de renovar l’actual sistema d’informació a l’usuari present a la xarxa del metro de Barcelona. Tot el projecte té un pressupost de 5,2 M € i compta amb fons provinents del Pla NextGenerationEU inclòs en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la UE.

- Altres temesInnovacióConceptesAtenció al clientInformació al clientUsuarisInfraestructuraEstacióInstitucionsAltresAMBTMBServeiMetroAnys2025
Recursos disponibles


