Header Top menu
Més del 50% de les estacions de metro de Barcelona ja tenen pantalles digitals d’informació a l’usuari
El desplegament massiu va segons el calendari previst i finalitzarà durant l’estiu de 2025, en un projecte que té un cost de 5,2 milions d’euros i compta amb finançament europeu.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) continua amb el desplegament massiu de les noves pantalles d’informació a les persones usuàries iniciat el passat mes de juliol, i ja ha completat la instal·lació dels dispositius a un 55% del total d’estacions de la xarxa de metro on està prevista la seva implantació. Així, actualment 71 estacions ja tenen en funcionament les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari, d’un total de 128 estacions de les línies convencionals de la xarxa.
Les línies més avançades són l’L1, L2, L4 i L5, que superen entre el 50% i el 60% d’estacions amb les noves pantalles, segons el cas. La forquilla de pantalles que s’instal·len a les estacions és entre 5 i 12 dispositius, depenent del tipus d’estació (si té andana central, nombre de vestíbuls, passadissos d’enllaç...). La instal·lació dels monitors s’ha realitzat primer en estacions on ja s’han fet els treballs tècnics previs (cablejat, connexions...) i sempre es fan en horari nocturn.
La previsió és completar el desplegament durant l’estiu de 2025. Des del mes de juliol fins ara s’han instal·lat 413 pantalles i s’arribarà fins a les 770 pantalles en 128 estacions de les cinc línies convencionals de metro i l’L11. El projecte té un cost de 5,2 milions d’euros i compta amb finançament europeu.
Prova pilot a Verdaguer i primera estació final de línia
El passat 17 de desembre a la nit es va instal·lar la primera de les pantalles que aniran als intercanviadors i es va fer al vestíbul de l’estació de L4 de Verdaguer. Són dispositius de 55”, més grans que els que es troben a les andanes. Al monitor apareixen les dues línies de l’estació, en aquest cas L4 i L5, i el temps d’espera per als dos pròxims trens en totes dues direccions, a banda d’indicar l’hora actual i missatges corporatius.
Pel que fa a les estacions de final de línia, Cornellà Centre de l’L5 és la primera on s’han col·locat els dispositius nous al vestíbul, també fa poques setmanes. Aquestes pantalles, a diferència de les altres, emeten una senyalització que només aplica als terminals de línia, on s’ha d’indicar al passatge per quina via es fa la sortida del següent tren.
Durant el 2025 la instal·lació seguirà progressivament a la resta d’estacions que falten, tant a les andanes com als vestíbuls, intercanviadors i terminals de línia.
Més informació de servei i més clara
Les noves pantalles digitals permeten donar diferents tipus de missatges en un format que millora la llegibilitat i que és més amable, amb colors i imatge més nítida que els anteriors dispositius de leds.
A més de l’hora i del temps que falta perquè arribin els dos pròxims trens, permeten informar també amb facilitat d’alteracions del servei, de recomanacions i també de contingut corporatiu. En el futur s’afegirà també informació sobre l’ocupació dels diferents vagons del
tren, la circulació de l’últim tren i finalització del servei, la via de circulació a les estacions finals de línia, la disponibilitat dels ascensors i d’altres missatges de servei.
Les noves pantalles són de format panoràmic i TFT de tecnologia digital (1920 píxels x 540 píxels) i la majoria tenen unes dimensions similars a les actuals de gairebé 50”, tot i que n’hi haurà algunes de 55” que es col·locaran en alguns vestíbuls. La distribució és la següent: 544 pantalles de doble cara a les andanes, 190 pantalles d’una cara i 36 TFTs que seran els més grans (55”).
Finançament europeu
El projecte neix de la necessitat d’evolucionar el sistema d’informació a l’usuari a tota la xarxa de metro amb l’objectiu clar de millorar la qualitat de la informació adaptant-se a les seves necessitats i expectatives. En aquest sentit, aquest no és l’únic sistema d’informació al client que està actualitzant TMB a les seves xarxes, també s’hi sumen altres projectes similars com les pantalles dinàmiques a l’interior dels nous trens o les de l’interior dels autobusos.
El projecte completat forma part del contracte de licitació amb la UTE ADMIRA-DOVER per a la instal·lació de pantalles amb l’objectiu de renovar l’actual sistema d’informació a l’usuari present a la xarxa del metro de Barcelona. Tot el projecte té un pressupost de 5,2 M € i compta amb fons provinents del Pla NextGenerationEU inclòs en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la UE.
- Altres temesInnovacióConceptesAtenció al clientInformació al clientUsuarisInstitucionsAltresAMBTMBLlocsCornellà CentreVerdaguerServeiL4L5MetroAnys2024