Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. La Presència de Les Dones a La Plantilla de TMB Creix Un 34% En La Darrera Dècada
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
07.03.2026
Premsa TMB

La presència de les dones a la plantilla de TMB creix un 34% en la darrera dècada

Del 2015 al 2025, gairebé s’ha duplicat el nombre de dones contractades a autobusos, amb un 88% de creixement.

A metro també ha crescut la presència de dones entre el conjunt del personal, amb un 20% d’increment en aquesta dècada.

Imatge
Els treballadors de Metro ratifiquen la proposta de conveni que donarà estabilitat laboral i organitzativa / Foto: Arxiu (TMB)
Els treballadors de Metro ratifiquen la proposta de conveni que donarà estabilitat laboral i organitzativa / Foto: Arxiu (TMB)
< >Els treballadors de Metro ratifiquen la proposta de conveni que donarà estabilitat laboral i organitzativa / Foto: Arxiu (TMB)
Els treballadors de Metro ratifiquen la proposta de conveni que donarà estabilitat laboral i organitzativa / Foto: Arxiu (TMB)

El número de professionals dones que formen part de la plantilla de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) s’ha incrementat en la darrera dècada. Concretament, el creixement ha estat d’un 34%. L’any 2015 eren 1.502 dones les que formaven part del personal del grup TMB i a finals de 2025, la xifra arriba a les 2.012 dones. 

La presència femenina també augmenta entre la plantilla de les empreses de bus i metro, per separat. En la darrera dècada, l’evolució entre els anys 2015 i 2025 és rellevant ja que gairebé s’han duplicat el nombre de dones a bus, passant de les 311 de 2015 a les 585 que hi treballen actualment. El percentatge d’increment en aquest cas és del 88%, si comparem les xifres de 2015 i 2025. A metro, històricament ha estat més paritari i en la darrera dècada el creixement del nombre de dones ha estat menys pronunciat. El 2015 les dones contractades per metro eren 1.175, a data d’avui són 1.408, representa un 20% d’increment si comparem les dades de 2015 i 2025.

Segons les dades del personal a data desembre de 2025, a metro hi treballen 2.631 homes i 1.408 dones, cosa que vol dir que gairebé un 35% del personal de metro són dones. En canvi, a bus les dades són menys favorables, amb 4.336 homes i 585 dones, les dones representen prop d’un 12%. Si ens fixem en el grup TMB en el seu conjunt, el percentatge de dones és del 22,2%. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, subratlla “la importància de seguir impulsant el talent femení, seguint en la línia dels darrers anys” i destaca les xifres de la plantilla de l’empresa: “encara no estem en una situació òptima però sí en el bon camí i treballem per arribar més lluny”. 

En aquest sentit, des de TMB es treballa per garantir la igualtat d’oportunitats i la no discriminació per raó de sexe i intentar així equilibrar la plantilla, especialment en els àmbits operatius amb llocs de treball tradicionalment masculinitzats. En els darrers anys s’ha posat el focus en l’increment i la potenciació del talent femení amb diferents mesures com les reserves de plaça en el cas de bus. 

Intervenció artística al metro per al 8M

Una intervenció artística amb motiu del Dia Internacional de les Dones, llueix des de dimarts a l’estació d’Espanya, al passadís d’enllaç entre l'L1 i l’L3. La creació, obra de l’artista francesa resident a Barcelona, Valerie Blanchard, está formada per una frase de Rosa Luxemurg, escrita a mà, i diverses figures de dones, de diferents ètnies, edats i estils que representen la pluralitat amb el particular disseny de Blanchard.

La idea neix de l’acció participativa, Ens mou la igualtat, en la que va participar la plantilla de TMB. El personal va triar entre sis frases escrites per autores referents del pensament feminista contemporani. La frase escollida mitjançant votació va ser: “Per un món en el qual siguem socialment iguals, humanament diferents i totalment lliures” de Rosa Luxemburg (1871 - 1919), teòrica marxista, economista i revolucionària polonesa-alemanya. Va defensar un socialisme democràtic, va lluitar per la justícia social, la igualtat i la llibertat política. 

A partir de la frase seleccionada, Valerie Blanchard, pintora amb una trajectòria internacional consolidada, ha creat aquesta intervenció artística amb diversos objectius: visibilitzar la importància de les veus feministes a l’espai públic, fomentar la reflexió compartida sobre els valors feministes, crear narratives socials transformadores i posar en valor el pensament feminista i la contribució de les dones a la transformació social, econòmica i cultural.

L'obra de Blanchard, d’estil aparentment naïf, es caracteritza per l’ús de colors vius, una perspectiva sociològica i una fina ironia que converteixen escenes quotidianes en cròniques visuals de la vida urbana. Aquesta singularitat, especialment pertinent en el marc del 8 de març, permet representar amb sensibilitat i inclusivitat la diversitat d’experiències femenines, amb una proposta plenament adaptada al format mural i amb una forta capacitat comunicativa.

Punt lila a la xarxa de metro

El punt lila instal·lat a l’estació de Marina de l’L1 de metro, és una iniciativa de TMB i el districte de Sant Martí que està actiu totes les nits de divendres i dissabte per lluitar contra qualsevol mena de violència sexista o LGTBI-fòbica. 

L’espai, dinamitzat pel districte de Sant Martí, està destinat a informar, sensibilitzar, prevenir i atendre les actituds masclistes i comportaments sexistes o de LGTBI-fòbia que es produeixin en espais públics i està ubicat a l’accés del carrer Almogàvers del vestíbul de l’estació de Marina. La instal·lació fixa funciona les nits de divendres en horari de 22 h a 2 h i les nits de dissabte de 23.30h a 3.30h. L’estació de Marina disposa d’una sala privada condicionada per als casos que requereixin intervenció.

Art sonor i visual a Passeig de Gràcia

La instal·lació interactiva ARS Gràcia, a l'estació Passeig de Gràcia, també es suma a la diada del 8M, amb una proposta artística que evoca la sonoritat. El passadís d’enllaç incorporarà llums i melodies dels cubs, que portaran als usuaris i usuàries a formar part d'un tot. La proposta sonora, en la que hi participen les veus de dones artistes d’AMUC BCN, s’inspira en dues dones rellevants: Susan McClary i Éliane Radigue.

Suport a la campanya d’ATUC

Amb motiu del Dia Internacional de les Dones més d'una trentena d’empreses operadores de transport públic, entre elles Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), agrupades dins l'Associació de Transports Públics Urbans i Metropolitans (ATUC), es tornen a unir, per segon any consecutiu, per promoure i incentivar la presència de les dones en el sector del transport i la mobilitat. 

La iniciativa neix amb l'objectiu d'atraure més dones a les empreses operadores de transport, un sector generalment molt masculinitzat. Segons dades de l'any passat, la presència de les dones només suposa el 14% de les plantilles de les empreses operadores de transport públic, aquest sector ofereix al sexe femení un gran futur professional. La campanya porta com a lema Vull moure el món. En transport públic necessita més talent femení presenta el transport de viatgers com un sector atractiu per al desenvolupament professional de les dones. La campanya estarà present aquests dies de març en diverses ciutats espanyoles, amb l'objectiu d'atraure més talent femení a un sector generalment molt masculinitzat. 

Tema
Empresa
  • Altres temesSocietatTransportConceptesDadesLaboralRSCInstitucionsTMBServeiBusMetroAnys2026
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Els treballadors de Metro ratifiquen la proposta de conveni que donarà estabilitat laboral i organitzativa / Foto: Arxiu (TMB)
Els treballadors de Metro ratifiquen la proposta de conveni que donarà estabilitat laboral i organitzativa / Foto: Arxiu (TMB)
Descarrega l’arxiu (38.31 KB)
Nota de premsa en pdf.
Descarrega l’arxiu (139.15 KB)

També et pot interessar...

  • Intervenció artística al metro amb motiu del Dia Internacional de les Dones

  • TMB difon la campanya d'Atuc per atraure el talent femení al sector del transport públic

Contingut relacionat

Taula de treball sobre els CAE / FOTO:  Pep Herrero (TMB)

TMB preveu ingressar 14 milions d’euros amb la comercialització dels seus estalvis energètics

Empresa
Imatge
El servei AMBici arriba als 2 milions de desplaçaments. /Foto: AMB

L’AMBici compleix tres anys de servei amb més de 23.000 usuaris i més de dos milions de viatges anuals

Empresa
Imatge
La pantalla de gran format de Global al vestíbul d'Universitat L2 / Foto: Global

La xarxa del metro de Barcelona estrena quatre noves pantalles de gran format

Empresa
Presentació de l'exposició inmersiva del Centenari de la Xarxa de Metro. /FOTO: M.A.Cuartero (TMB)

Més de 100.000 persones han participat en les activitats programades per celebrar el Centenari de Metro

Empresa

Últimes notícies

Imatge
Visual de la campanya d'Atuc amb motiu del Dia Internacional de la Dona / Foto: ATUC

TMB difon la campanya d'Atuc per atraure el talent femení al sector del transport públic

Societat
Imatge
Punt lila del triangle lúdic del Poblenou. /Foto: Agnés Olivé (AJUNTAMENT DE BARCELONA)

Campanya als busos de TMB contra l'assetjament: “AL BUS, CAP ABÚS”

Societat
El Conseller Delegat Xavier Flores durant la presentació de les xifres del valor social de TMB. /Foto: Pep Herrero (TMB). /Foto: TMB

TMB genera un retorn econòmic, social i mediambiental de més de 4.400 milions d’euros anuals a la societat

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Dei V al Palau Sant Jordi

Transport

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons