Header Top menu
El metro de Barcelona estrena un innovador sistema de publicitat dinàmica en un túnel
Inicialment els espots, de 10 segons, són visibles des de l’interior dels trens entre Hospital Clínic i Diagonal, i pròximament es veuran en dos trams més
Des d’avui el metro de Barcelona disposa d’un nou suport publicitari, situat a l’interior del túnel i visible des de l’interior dels trens, que permet la reproducció de vídeos curts de manera sincronitzada amb el pas dels combois. Es tracta d’una solució tecnològica basada en pantalles de leds, aportada per la firma Adtrackmedia, amb el suport de Telefónica, que obre una nova via per a l’obtenció d’ingressos addicionals que contribueixin a la sostenibilitat del transport públic.
El sistema ha entrat en funcionament al tram de la línia 5 entre Hospital Clínic i Diagonal, sentit Vall d’Hebron, i els pròxims mesos es desplegarà en dos trams més pendents de determinar. S’estan escollint ubicacions al sector central de les línies amb una utilització més elevada que alhora compleixin les condicions tècniques apropiades per a la instal·lació. Quan els tres trams estiguin en funcionament, s’estima que el retorn econòmic per a TMB serà com a mínim de 214.000 euros anuals.
Per fer possible la visualització de la publicitat, es fixa a la paret del túnel un conjunt de columnes de leds que reprodueixen els clips, de deu segons de durada, de tal manera que des de l’interior dels trens es perceben com una única pantalla de vídeo. Com al cine, l’ull humà interpreta l’encadenament de fotogrames fixos com una sola imatge animada, amb la diferència que al metro el desplaçament de les persones dalt del tren substitueix el moviment de la pel·lícula.
Una barra de leds cada 52 centímetres
Per a la primera instal·lació de publicitat dinàmica al metro de Barcelona s’ha escollit un tram de 160 metres entre les estacions d’Hospital Clínic i Diagonal en què s’ha analitzat que els trens circulen a una velocitat estable, d’uns 53 quilòmetres per hora, per assegurar l’efecte òptic de la reproducció dels vídeos. En total s’hi han col·locat 300 barres de leds, espaiades entre si 52 centímetres i connectades a un quadre de comandament i altres equips situats en una cambra de comunicacions a l’estació d’Hospital Clínic.
Perquè la visualització sigui òptima, el vídeo que es reprodueix té una resolució d’alta definició i es refresca a una cadència de 30 frames per segon. D’aquesta manera, el sistema implantat ofereix una qualitat d’imatge i un encaix a la mida de la finestra superiors a les que proporcionen sistemes similars en altres xarxes.
Per TMB, la gestió professional i ordenada de la publicitat en els diferents suports de les seves xarxes és una de les fonts d’ingressos no tarifaris mitjançant els quals es minora la dependència de les tarifes i de les subvencions de les administracions públiques per al sosteniment del transport públic de l’àrea de Barcelona. El foment i la diversificació d’aquest tipus d’ingressos és una de les línies estratègiques de l’empresa, que ha aconseguit elevar-los un 31% entre el 2012 i el 2018.