Header Top menu
La línia 5 de metro recupera la normalitat del servei després de les obres d’aquest estiu
Des de demà, 1 de setembre, els usuaris podran recórrer tota l’L5 sense interrupcions una vegada han finalitzat els treballs per renovar, de forma integral, 3 quilòmetres de via
Demà, 1 de setembre, a les 5 del matí s’iniciarà el servei a la línia 5 de metro amb normalitat, sense els talls que afectaven el tram entre La Sagrera i El Carmel i que obligaven a utilitzar alguns dels itineraris alternatius proposats durant les obres d’aquest estiu.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha portat a terme una renovació integral de 3 quilòmetres de via a l’L5, motivada en bona part per l’antiguitat d’aquest tram de la infraestructura viària, que data dels anys 60. Entre els beneficis que buscava l’obra s’hi troben millorar la fiabilitat de la línia, reduir el nombre d'incidències, solucionar el problema de les vibracions en diversos sectors dels barris per on passa la línia i aconseguir un manteniment més eficaç amb una millor optimització dels costos.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha recordat que aquesta era “una obra necessària, a una de les principals línies de la xarxa de metro, per les conseqüències positives que aportarà: entre d’altres, millorar el confort i la qualitat del viatge i reduir, fins a un 45%, les vibracions detectades a la línia”.
Els treballs han preparat l’L5 per incrementar en un futur l'oferta de trens, millorant les freqüències de pas. Aquesta segona fase de les obres s’ha esdevingut en dos períodes a l’estiu: durant el mes de juliol, s’ha treballat entre les estacions de Congrés i Vilapicina, i s’ha inclòs l’estació d’Horta en les obres de l’agost.
La intervenció es va iniciar, però, la passada Setmana Santa. Aquella fase prèvia va permetre que l’estació de La Sagrera, un important intercanviador, pogués continuar en servei durant el tram més llarg dels treballs, el que finalitza avui i que ha durat dos mesos a l’estiu.
Una obra a termini i sense incidències
Les obres a l’L5 (amb una inversió de 15 milions d’euros) han comptat amb el finançament de la Generalitat i han suposat la demolició de 3 quilòmetres de via doble que s’han construït de nou. Algunes de les magnituds d’aquesta obra: s’ha substituït el balast per formigó, s’hi han instal·lat 12.000 metres lineals de carril d’acer, als quals s’apliquen 2.300 soldadures elèctriques i unes 300 d’aluminotèrmiques. Se subjecten amb 20.000 fixacions antivibratòries sobre una plataforma formada amb 13.500 metres cúbics de formigó.
Tant a la fase de Setmana Santa com a la de l’estiu, els treballs s’han desenvolupat amb normalitat, complint els calendaris previstos i aconseguint així que la línia 5 de metro doni servei d’extrem a extrem (de Vall d’Hebron a Cornellà Centre) abans que comenci el període escolar.
Correcte funcionament dels itineraris alternatius
Tant al juliol com a l’agost, el passatge ha utilitzat amb normalitat les alternatives de mobilitat que cobrien el tram afectat, fent un esforç per adaptar els seus recorreguts als itineraris alternatius que se’ls proposaven. D’altra banda, l’empresa i els treballadors han portat a terme un important esforç per atendre tant els reforços de metro a la resta de línies (fins al 20% més en determinats horaris respecte a l’oferta habitual), com per gestionar els talls o per operar el servei complementari de busos llançadora que es va establir.
Igualment, s’han portat a terme campanyes per informar la ciutadania, que han inclòs la presència d’informadors al carrer en les dates prèvies als talls i l’adaptació del planificador de viatge Vull Anar de TMB, entre d’altes mesures.
Laia Bonet ha volgut destacar que “dins de les molèsties que suposa qualsevol afectació al servei, els serveis alternatius han funcionat bé i, tot i que s’havien triat les dates buscant la mínima afectació possible, hem d’agrair l’esforç de les persones usuàries per adaptar-se als talls”.
A banda de l’L5, una altra línia de metro, l’L3, ha patit afectacions menors durant el període estival. Concretament, s’ha treballat a les estacions de Liceu i Drassanes de L3 per eliminar els materials amb amiant que restaven en aquestes estacions. Es tracta d’activitats incloses dins del pla de desamiantatge que porta a terme TMB per eliminar, de forma completa aquest material dels vehicles i instal·lacions de la xarxa de metro.