Premsa TMB

Finalitza la rehabilitació de Besòs Mar, Paral·lel, Passeig de Gràcia, Fondo i Universitat

Les obres, per import de 8,5 milions d’euros, han suposat renovar parets, paviments, sostres, escales, línies de peatge, il·luminació i senyalització. Les reformes s'han fet mantenint sempre en servei les estacions, només amb afectacions temporals en vestíbuls i accessos

L'estació de metro de Besòs Mar després de la remodelació / Foto: Pep Herrero (TMB)

La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i el regidor del districte de Sant Martí, Josep Maria Montaner, han visitat avui l’estació de metro de Besòs Mar, de la línia 4, després de les obres de rehabilitació integral que s’hi han realitzat al llarg del 2017.

Junt amb aquesta estació, TMB ha executat també la rehabilitació integral de Passeig de Gràcia (línia 3) i Paral·lel (línies 2 i 3), així com la reforma parcial de Fondo i Universitat (línia 1). Les obres, que han comportat una inversió global de 8,5 milions d’euros, formen part del programa d’actualització i millora de la funcionalitat d’estacions antigues o d’elevada utilització que busca deixar-les com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles, a més de millorar aspectes de l'accessibilitat.

TMB ha planificat la realització dels treballs de manera que es mantingui sempre l’estació en servei i es minimitzin les molèsties als usuaris, només amb afectacions parcials, com ara el tancament temporal de vestíbuls o accessos.

El regidor del districte, Josep Maria Montaner, i la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, avui a Besòs Mar ( Foto: Pep Herrero (TMB)
El regidor del districte, Josep Maria Montaner, i la presidenta de TMB,
Mercedes Vidal, avui a Besòs Mar ( Foto: Pep Herrero (TMB)

Vestíbul secundari de l'estació amb la senyalització 'Estrena'm' / Foto: Pep Herrero (TMB)
Vestíbul secundari de l'estació amb la senyalització 'Estrena'm' / Foto: Pep Herrero (TMB)

A Besòs Mar, les obres que acaben de finalitzar han permès solucionar diferents patologies de la infraestructura, com ara les filtracions, especialment importants a causa de la proximitat del riu Besòs i del litoral. Els corrents d’aigua subterrània s’han canalitzat en l’àmbit de l’estació i s’han dirigit cap a la zona de vies, per on transcorren fins a un pou que en permet l’aprofitament per al reg de parcs i jardins del front marítim de Barcelona.

Pel que fa a l’accessibilitat, el canvi més rellevant és l’elevació del nivell de les andanes per reduir la separació respecte dels trens i facilitar l’entrada i sortida dels passatgers. També s’han substituït els paviments, que són de terratzo, el sistema de ventilació i la il·luminació, que ara és de leds de baix consum. El confort dels usuaris ha augmentat amb la col·locació de bancs més llargs a les andanes. Per a la decoració s’ha escollit el blau en diferents tons i el groc –distintiu de la línia 4– per als paraments verticals, que són del tipus Trespa, i el gris fosc per a la pintura del sostre. El cost de l’obra ha pujat a 1,62 milions d’euros.

Senyalització especial

La finalització de la reforma de Besòs Mar ha estat subratllada amb una senyalització especial que conté el lema Estrena’m! i diversos missatges que apunten a les millores introduïdes en el confort i l’accessibilitat de l’estació. Missatges semblants es mostraran a la resta d’estacions renovades i en els escenaris de les futures millores de les xarxes de TMB.

A Paral·lel la rehabilitació ha hagut de resoldre diverses deficiències en l’arquitectura, la ventilació i la funcionalitat dels espais, que comprenen els accessos i els dos vestíbuls comuns a les línies 2 i 3, a més de les andanes de la línia 3, que s’han elevat per reduir la distància vertical amb els trens. La reordenació del vestíbul de Nou de la Rambla ajuda a fer més visible l’enllaç directe entre el metro i el funicular de Montjuïc.

El color gris fosc és el dominant en el paviment —també de terratzo— i els paraments verticals s’han revestit en diferents tonalitats de gris amb peces intercalades de color lila o verd (colors de les línies 2 i 3), mentre que els sostres estan pintats de gris fosc i queden parcialment ocults per cels rasos. L’obra en conjunt ha tingut un cost de 2,58 milions d’euros.

La reforma de Passeig de Gràcia, també finalitzada, ha tingut en compte que es tracta d’una de les quatre estacions del Gran Metro que es van inaugurar el 1924, origen de la xarxa de metro de Barcelona. Per això la rehabilitació ha comportat sanejar i fer visibles elements de l’arquitectura original que havien quedat ocults en reformes anteriors, com ara el sostre del vestíbul d’accés i les tres lluernes que li proporcionaven llum natural. Per revestir part dels sostres i els paraments verticals s’ha utilitzat rajola blanca bisellada com la que decorava inicialment les estacions del Gran Metro i altres metros de principis del segle XX.

La retirada del sostre fals ha permès recuperar, a més, la visió lliure de l’espai original de la nau d’andanes de l’estació, amb la característica secció ovalada. Al sostre pla del sector més modern de l’estació s’hi han executat treballs de sanejament no previstos en un principi. Altres millores han estat la renovació de les línies de peatge i l’elevació del nivell de les andanes per millorar l’accessibilitat. Els paviments i paraments verticals són de granit, mentre que els nous bancs són de pedra artificial. La inversió aquí puja a 2,73 milions d’euros.

Andana d'Universitat L1 després de la rehabilitació / Foto: Pep Herrero (TMB)
Andana d'Universitat L1 després de la rehabilitació / Foto: Pep Herrero (TMB)

Aspecte de l'estació de Fondo, a Santa Coloma de Gramenet / Foto: Pep Herrero (TMB)
Aspecte de l'estació de Fondo, a Santa Coloma de Gramenet / Foto: Pep Herrero (TMB)

A Fondo, estació de la línia 1 situada a Santa Coloma de Gramenet, l’obra ha consistit a renovar els aplacats i el paviment de les andanes, així com la il·luminació. En l’accés des del carrer, s’ha rebaixat el nivell de l’escala mecànica per anivellar-la amb la vorera. A Universitat, també de la línia 1, la reforma s’ha centrat en les dues andanes, en què s’ha substituït i elevat el paviment, i als accessos, en què s’han renovat els aplacats i els paviments. Les dues actuacions van finalitzar el desembre i sumen 1,6 milions d’euros de cost.

Projectes en preparació

Per donar continuïtat al programa de rehabilitació d’estacions aquest 2018, TMB disposa de projectes redactats per a les de Catalunya (L1 i L3), els vestíbuls principals de Sants Estació i Sagrada Família (L5) i el secundari de Lesseps (L3), a més de les dues estacions del funicular de Montjuïc.

Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Detall de l'estació de Besòs Mar un cop remodelada / Foto: Pep Herrero (TMB)
Senyalització especial a l'estació de Besòs Mar / Foto: TMB
Andana d'Universitat L1 després de la rehabilitació / Foto: Pep Herrero (TMB)
Aspecte de l'estació de Fondo, a Santa Coloma de Gramenet / Foto: Pep Herrero (TMB)
Nota de premsa en pdf
L'estació de metro de Besòs Mar després de la remodelació / Foto: Pep Herrero (TMB)
El regidor del districte, Josep Maria Montaner, i la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, avui a Besòs Mar ( Foto: Pep Herrero (TMB)
Vestíbul secundari de l'estació amb la senyalització 'Estrena'm' / Foto: Pep Herrero (TMB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies