Header Top menu
TMB adquirirà 39 trens per augmentar la capacitat i la freqüència del metro de Barcelona
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat la compra d’aquests nous combois durant l’acte institucional del centenari del metro.
La licitació contempla una inversió de 331 milions d’euros per incorporar 22 trens que permetran donar servei al tram central de l’L9 i 17 unitats més per a millorar l’oferta de les línies convencionals.

Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) licitarà la compra de 39 nous trens per incrementar les freqüències i la capacitat per transportar un major nombre de passatge. Així ho ha anunciat el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, en l’acte institucional del centenari de metro que TMB ha celebrat avui al paranimf de l’Escola Industrial de la capital catalana. La compra suposarà una inversió prevista de 331 milions d’euros que assumiran les administracions consorciades a través de l’Autoritat del Transport Metropolità, la Generalitat de Catalunya amb un 51%, l’Ajuntament de Barcelona amb un 25% i l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb un 24%.
El president del Govern ha afirmat que “vam assumir el compromís de posar Catalunya en marxa i això és sinònim de posar més metro en marxa, vam assumir el compromís de cohesionar Catalunya i això és sinònim d’invertir en metro”. Illa ha destacat que la inversió per als nous 39 trens “és un pas de gegant per millorar el metro de Barcelona i que ens permetrà millorar la qualitat del servei i en hora punta podrem portar 20.000 persones més a les línies convencionals”.
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha anunciat el compromís de garantir freqüències de pas més altes en els propers anys: "L'objectiu és que d'aquí a cinc anys no tinguem esperes superiors a 3 minuts i mig en hora punta, és a dir, reduir a l'entorn de mig minut el temps d'espera a les línies L1, L2, L3, L4 i L5, les línies més utilitzades de la ciutat. En el cas de les que porten més passatge, situar-nos en 2 minuts 38 segons a la vermella i als 2 minuts i 15 segons a la blava en hora punta". "El dret a quedar-se a la ciutat significa més habitatge assequible i millors oportunitats, però també una mobilitat més eficient", ha reblat Collboni.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat la feina dels més de 4.000 professionals que “cada dia fan que el metro funcioni, una xarxa que mou cada dia 1,6 milions de persones i que fan que els barcelonins i barcelonines estiguem orgullosos i orgulloses del metro que està entre els millors d’Europa”. En aquest sentit, Bonet ha recordat “el compromís i la vocació de servei públics dels treballadors i treballadores del metro es va fer més evident que mai” amb una “rapidesa i professionalitat exemplars”. Bonet també ha recordat que el centenari de metro arriba quan les persones usuàries li han donat “la valoració més alta de la història amb un 8,2” una nota que “és molt difícil de rebre en un servei públic” i ha anunciat que “mirem cap al futur amb més xarxa i més servei”. A més, la presidenta de TMB ha assenyalat que “el metro de Barcelona és el més accessible de tots els metros centenaris d’Europa”.
Dels 39 trens, 22 permetran donar servei al tram central de l’L9 i els altres 17 reforçaran les línies convencionals, oferint una major capacitat i millor freqüència. De fet, totes les línies convencionals se situaran per sota dels 3 minuts i mig en hora punta i, en el cas de les línies 1 i 5 que són les que tenen ara mateix una major ocupació, la freqüència serà encara més alta: a la línia blava, en hora punta, passarà un tren cada dos minuts i 15 segons i en el cas de la vermella, cada 2 minuts i 38 segons.
Ara s’inicia el procés de compra amb la licitació pública que es llençarà aquest mes de juliol i es preveu que l’adjudicació sigui durant la primavera de l’any vinent. D’aquesta manera els primers trens arribaran durant el 2029.
Freqüències per sota dels 3 minuts a les línies amb més passatge
Els 17 trens nous que aniran a les línies convencionals es distribuiran de la següent manera: 6 seran per l’L1, 3 per l’L2, 4 per l’L3 i 4 per l’L4. A la línia 3, 4 trens dels que estan circulant actualment es passaran a l’L5. El pla de millores de freqüències amb aquesta compra suposarà que a l’L1 i l’L5 -que són les que porten més passatge- es passi dels 3 minuts (3:05) actuals a hora punta a L1 a 2:38 quan estiguin tots els trens. En el cas de l’L5 aquesta reducció seria dels 2:29 actuals als 2:15. També l’L2 que actualment té una freqüència de 3:15 -sempre en hora punta- baixarà dels 3 minuts al 2029, amb 2:50. Finalment, l’L3 i l’L4 baixaran el temps de pas de 3:28 a 3:20 i de 3:57 a 3:26.
La capacitat de passatge també creixerà amb aquests nous trens, permetent així l’absorció de l’augment de la demanda que es preveu i generant un major confort ja que el passatge tindrà més trens en els quals repartir-se. Un cop arribin els nous combois, l’L5 passarà a ser la línia amb més trens amb 45 després hi ha l’L1 que en tindrà 44, mentre que l’L3 comptarà amb 30, l’L4 amb 27 i l’L2 amb 25.
Cal recordar que les línies amb major densitat de passatge, ocupació, són L1 i L5, que juntes sumen més del 50% dels viatges. De fet l'augment del passatge dels darrers anys han fet que aquesta compra de trens sigui ja totalment necessària. L'any 2024 es va registrar un increment de validacions del 6,5% respecte al 2023 i de prop del 14% respecte l'any 2019. I aquest any ja s'està registrant un creixement del 2% respecte a l'ant anterior, arribant pràcticament cada dia laborable als 1,6 milions de validacions. Durant aquests anys s’han incorporat només 10 trens a les línies convencionals per increment de flota. La resta de combois han estat per substituir altres unitats.
Compra de 22 trens per donar servei al tram central de l’L9
Dels 39 trens que s’adquiriran, 22 estan pensats per poder donar servei al tram central de la línia 9. De fet, les noves unitats es destinaran a la línia 2 i 22 dels trens actuals de la línia 2 passaran a l’L9 perquè són de la mateixa sèrie que els que estan corrent ara per les línies automàtiques.
La licitació contempla que els nous trens siguin més accessibles, implementant els estàndards més avançats, però també més sostenibles amb una millora del consum energètic ja que seran trens més lleugers i eco-dissenyats (comptant amb materials reciclables). A banda, es requereix la incorporació del manteniment basat en condició (CBM) que permetrà reduir els costos de manteniment. Els nous trens també hauran de complir les últimes normatives en matèria de ciberseguretat així com incorporar millores en matèria d'informació al passatge i confort.
Recursos disponibles




