Header Top menu
El Comitè d'Empresa de Metro no deixarà que els treballadors votin avui la proposta de conveni
La Direcció ja havia assumit la proposta sorgida de la mediació i lamenta que s'hagi malbaratat la feina de mediació del Departament de Treball
Per segona vegada aquest mes de juny, els treballadors de Metro estan convocats avui a unes assemblees en què no se’ls permetrà valorar la proposta de conveni sorgida del treball conjunt de les parts amb la mediació de la Generalitat.
Les últimes setmanes, els sindicats que formen el Comitè d’Empresa de Metro s’han estat reunint amb la mediació del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, per analitzar els motius pels quals no havien portat a la votació dels treballadors la proposta de conveni formulada per la pròpia mediadora a començaments d’aquest mes de juny i que la companyia havia assumit, malgrat l’enorme esforç que representava, si els representants sindicals la traslladaven a la plantilla.
A les reunions, a les quals la Direcció no ha estat cridada a participar, la mediació ha demanat als sindicats que proposessin els matisos necessaris perquè el document de conveni dissipés els dubtes que ells mateixos havien expressat.
Aquesta nova versió del document dels sindicats va ser lliurada dimarts passat a la Direcció de TMB. Però no era una versió matisada del text, sinó que incorporava nombroses peticions de tot tipus, que deformaven totalment el conveni proposat per la mediadora.
A més, el dia 22 el Comitè d’Empresa ja havia convocat l’assemblea de treballadors d’avui dijous, amb un ordre del dia que no contempla la possibilitat de votar cap proposta de conveni.
En aquest context, dimarts no es va celebrar cap reunió conjunta entre representants dels treballadors i la Direcció, perquè així ho va estipular la mediadora, que es va reunir per separat amb les parts. La Direcció, després d’estudiar les propostes dels sindicats, va entregar un document en el qual s’acceptaven totes les matisacions o concrecions proposades pels representants dels treballadors que estaven dintre del marc legal i pressupostari, amb l'única excepció de mesures tècniques organitzatives relatives a l'empresa, però no a les condicions laborals, amb l’objectiu que pogués ser portat a les assemblees d’avui.
Ahir al matí s’havia d’haver celebrat una reunió conjunta a Treball per analitzar el document. Però abans d’iniciar la sessió els sindicats van expressar que no estaven disposats a cedir en res i es van negar a començar la reunió si no compareixia de forma immediata el conseller delegat de TMB. Davant aquesta situació, la mediadora va aixecar la sessió.
Recordem que la proposta de la Generalitat per al conveni sobre els aspectes en què encara no hi havia acord entre les parts consisteix de manera resumida en el següent:
- Vigència del conveni: 4 anys (2016-2019)
- Increment salarial: la quantitat que resulti superior entre l’IPC oficial real i les següents xifres, amb els límits establerts per la Llei de Pressupostos de l’Estat per a cada any:
2016: 32 € lineals
2017: 1% lineal
2018: 1%
2019: 1,5%
- Complement vinculat a la formació en prevenció de riscos laborals planificada cada any, que el 2017 serà de l’1%, el 2018 de l’1,5% i el 2019 de l’1,75%.
- Contractació: 372 agents d’atenció al client que tenen contractes indefinits a temps parcial (75%) passaran a tenir-lo a temps complet (100%).
- Operació: es creen dos nous torns de treball per al col·lectiu d’agents d’atenció al client per afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar i oferir un servei més ajustat a les necessitats dels usuaris.
- Jornada laboral: l’any 2019 es redueix en 8 hores
- Jubilació: l’empresa continuarà facilitant l’accés a la jubilació parcial en els mateixos termes que fins ara si la llei ho permet.
En el procés de negociació del conveni de Metro, la Direcció de TMB ha demostrat un tarannà flexible, dialogant i responsable, que l’ha portat a realitzar el màxim esforç possible per atendre les reivindicacions de millores laborals de la plantilla sense hipotecar les millores en el servei que reclamen els usuaris i la ciutadania. En definitiva, el que pertoca a una empresa pública que presta un servei essencial per a la mobilitat sostenible a Barcelona i l’àrea metropolitana.
En conseqüència, i davant aquesta nova oportunitat, s’imposava un exercici de responsabilitat per part dels representants dels treballadors, que havien de donar veu al conjunt de la plantilla per valorar una proposta que els afavoreix clarament, alhora que fa possible la prestació d’un servei de transport de la màxima qualitat.