Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB Prova Per Primer Cop Un Bus Autònom Que Circularà Per Montjuïc Durant 10 Dies
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
04.11.2025
Premsa TMB

TMB prova per primer cop un bus autònom que circularà per Montjuïc durant 10 dies

El vehicle circularà des d’aquest dimarts al tram comprès entre la plaça Dante i l’encreuament del Passeig Olímpic amb l’avinguda de l’Estadi

La iniciativa s’emmarca dins de l’estratègia del foment de la innovació i la mobilitat sostenible impulsada per TMB

Imatge
El bus autònom en proves ahir a Montjuïc. /Foto: Eduard (TMB)
El bus autònom en proves ahir a Montjuïc. /Foto: Eduard (TMB)
< >El bus autònom en proves ahir a Montjuïc. /Foto: Eduard (TMB)

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat a prova per primer cop un autobús autònom que compta amb una tecnologia de conducció totalment automatitzada. El vehicle s’ha estrenat fent un recorregut per l’Avinguda de l’Estadi, unint la plaça Dante i l’estadi Olímpic Lluís Companys mitjançant un trajecte d’anada i tornada d’1,8 quilòmetres i 6 parades: plaça Dante, Av. Miramar, plaça Neptú, Av Estadi/Pg Olímpic, Fundació Joan Miró i Funicular de Montjuïc. L’experiència, que s’allargarà durant deu dies en aquest tram, serveix per seguir fomentant la innovació i la mobilitat sostenible, i constitueix una prova pilot orientada a explorar l’aplicació de tecnologies de conducció autònoma en el transport públic urbà.

El director de l'àrea de bus de TMB, Jacobo Kalitovics, ha explicat que la finalitat del projecte no és altra que “el de seguir innovant en el transport públic” i, en aquest cas, “servirà als tècnics per obtenir coneixements pràctics i experiència per avançar cap a nous models de mobilitat amb l’objectiu de reforçar la seguretat, l’eficiència i la qualitat del servei ofert a la ciutadania”.

10 dies a prova amb conductor de seguretat

El vehicle autònom que realitza aquestes proves és un autobús de 8 metres de llarg de la firma turca Karsan, model Autonomous e-ATAK. Té una capacitat de fins a 52 passatgers i arriba equipat amb el sistema d’automatització FLOWRIDE.IA de la companya ADASTEC, soci tecnològic de Karsan. Aquesta tecnologia de conducció automatitzada disposa d’un nivell d’autonomia de conducció 4, el que li permet circular amb seguretat sense necessitat del control humà. Les proves que es faran a Barcelona entre el 4 i el 14 de novembre si preveuen, però, una figura humana a bord. Es tracta del “safety driver”  o conductor de seguretat, figura que és imprescindible per circular actualment amb el nivell d’autonomia 4 a l’estat espanyol. Durant les proves, aquesta figura estarà coberta per conductors de l’àrea de bus de TMB que ja han rebut una formació especial durant les darreres setmanes. L’autobús farà el recorregut mencionat en horari de 9:00h a 19:00h tots els dies, amb passatge i de manera oberta a la ciutadania.

100% elèctric i control de l’entorn

Les proves serviran a l’àrea de projectes de bus per analitzar les dades resultants i valorar una possible aplicació futura d’aquest sistema de transport en l’àmbit de la ciutat. Aquesta àrea s’encarrega d’impulsar projectes d’innovació i millora del servei, especialment en àmbits com la digitalització, la sostenibilitat, la seguretat i l’eficiència del transport. 

L'autobús arriba equipat amb un motor 100% elèctric i porta bateries de liti que li proporcionen una autonomia de 300 quilòmetres. El vehicle permet detectar tots els objectes al seu voltant i controlar les condicions de la carretera dintre d’una ruta redefinida. També articula totes les situacions i imprevistos que es troba a la via i ressegueix totes les senyals de trànsit i les línies urbanes dibuixades sobre el paviment. Gràcies als sensors de què disposa, i que estan repartits per tot el vehicle, també es totalment sensible als punts morts, proporcionant una seguretat màxima.

La monitorització de les proves comptarà amb la supervisió dels paràmetres del vehicle en local per part d’un operador de seguretat de la companyia ADASTEC. Cal tenir en compte, però, que en condicions regulars el vehicle disposa de la funció de supervisió i informació a distància que permet la connexió entre el propi autobús i el centre de control. L’estat del vehicle es pot monitoritzar en temps real i la seva ubicació es pot controlar gràcies a un sistema global de navegació per satèl·lit.  

El bus autònom a Europa

Aquesta primera prova pilot de TMB a Barcelona amb el vehicle Karsan e- ATAK, ve precedida per altres experiències en les que el vehicle ja circula de manera regular. I és que a la ciutat noruega de Stavanger, aquest mateix model ja fa una ruta convencional amb un nivell d’autonomia del 99%. Trobem el mateix cas a la ciutat sueca de Goteborg, en la que el bus, actualment en proves, connectarà l’estació central d’aquesta ciutat amb la de Liseberg, a 3,5 quilòmetres del punt d’inici. En aquests casos, i a l’igual que a les proves realitzades per TMB, l’autobús ha de circular amb un conductor de seguretat. El vehicle Karsan Autonomous e-ATAK es el primer bus autònom que transporta passatgers, tant a la UE com als EEUU. 

A l’estat Espanya aquesta iniciativa compta amb el suport de la Direcció General de Trànsit, DGT, que a través del seu Programa Marc ES-AV d’autorització de proves de vehicles automatitzats, ha verificat el compliment de tots els requisits tècnics i emès la corresponent autorització. Els resultats de les proves i les seves principals característiques es publicaran a la pàgina web de la DGT.

A l’acte de presentació del vehicle autònom han assistit representants de la Direcció General de Transit, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). 

Tema
Transport
  • ConceptesInnovacióInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBLlocsParc de MontjuïcServeiBusAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

El bus autònom en proves ahir a Montjuïc. /Foto: Eduard (TMB)
Descarrega l’arxiu (51.15 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (162.32 KB)
Prova bus autònom a Montjuïc. / EDUARD (TMB)
Descarrega l’arxiu (2.19 MB)
Prova bus autònom a Montjuïc. / EDUARD (TMB)
Descarrega l’arxiu (2.08 MB)
Prova bus autònom a Montjuïc. / EDUARD (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.94 MB)
Prova bus autònom a Montjuïc. / EDUARD (TMB)
Descarrega l’arxiu (2.3 MB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 2 de novembre (Barça – Elx)

Transport
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa Montjuïc-Tibidabo

Línies de bus afectades per la Cursa Montjuïc - Tibidabo 2025

Transport
Inauguració de l'exposició 100 anys de metro al Palau Robert. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

El Palau Robert commemora el centenari del metro de Barcelona acollint l’exposició T-100. Cent anys de metro

Transport
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB compra 19 autobusos elèctrics que incrementen la seva flota de zero emissions

Transport

Últimes notícies

Imatge
Un voluntari del Banc dels Aliments col·laborant amb la recollida del Gran Recapte en un supermercat de Barcelona/ Foto: Banc dels Aliments

#TMBRecomana col·laborar amb el Gran Recapte del Banc dels Aliments

Societat
Third-party content
L'andana de l'estació 'fantasma' de Gaudí preparada per rebre les visites amb motiu del Centenari de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

S’obren les inscripcions per a la segona edició de les visites al metro amb motiu del Centenari

Empresa
Imatge
Detall de la portada del número 33 de la revista 'Monogràfic' de 'MobiliCat' dedicada al Centenari de metro / Imatge: MobiliCat

El Centenari de Metro, protagonista del suplement de la revista especialitzada MobiliCat

En xarxa
Imatge
Membres del Consell Assessor de la Gent Gran de Barcelona han participat en un taller sobre com viatjar segurs en bus / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB i la Guàrdia Urbana imparteixen un taller per a gent gran sobre com viatjar segurs en bus

Societat

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons