04.11.2025
Autor
Premsa TMB

TMB prova per primer cop un bus autònom que circularà per Montjuïc durant 10 dies

Subtítol

El vehicle circularà des d’aquest dimarts al tram comprès entre la plaça Dante i l’encreuament del Passeig Olímpic amb l’avinguda de l’Estadi

La iniciativa s’emmarca dins de l’estratègia del foment de la innovació i la mobilitat sostenible impulsada per TMB

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat a prova per primer cop un autobús autònom que compta amb una tecnologia de conducció totalment automatitzada. El vehicle s’ha estrenat fent un recorregut per l’Avinguda de l’Estadi, unint la plaça Dante i l’estadi Olímpic Lluís Companys mitjançant un trajecte d’anada i tornada d’1,8 quilòmetres i 6 parades: plaça Dante, Av. Miramar, plaça Neptú, Av Estadi/Pg Olímpic, Fundació Joan Miró i Funicular de Montjuïc. L’experiència, que s’allargarà durant deu dies en aquest tram, serveix per seguir fomentant la innovació i la mobilitat sostenible, i constitueix una prova pilot orientada a explorar l’aplicació de tecnologies de conducció autònoma en el transport públic urbà.

El director de l'àrea de bus de TMB, Jacobo Kalitovics, ha explicat que la finalitat del projecte no és altra que “el de seguir innovant en el transport públic” i, en aquest cas, “servirà als tècnics per obtenir coneixements pràctics i experiència per avançar cap a nous models de mobilitat amb l’objectiu de reforçar la seguretat, l’eficiència i la qualitat del servei ofert a la ciutadania”.

10 dies a prova amb conductor de seguretat

El vehicle autònom que realitza aquestes proves és un autobús de 8 metres de llarg de la firma turca Karsan, model Autonomous e-ATAK. Té una capacitat de fins a 52 passatgers i arriba equipat amb el sistema d’automatització FLOWRIDE.IA de la companya ADASTEC, soci tecnològic de Karsan. Aquesta tecnologia de conducció automatitzada disposa d’un nivell d’autonomia de conducció 4, el que li permet circular amb seguretat sense necessitat del control humà. Les proves que es faran a Barcelona entre el 4 i el 14 de novembre si preveuen, però, una figura humana a bord. Es tracta del safety driver”  o conductor de seguretat, figura que és imprescindible per circular actualment amb el nivell d’autonomia 4 a l’estat espanyol. Durant les proves, aquesta figura estarà coberta per conductors de l’àrea de bus de TMB que ja han rebut una formació especial durant les darreres setmanes. L’autobús farà el recorregut mencionat en horari de 9:00h a 19:00h tots els dies, amb passatge i de manera oberta a la ciutadania.

100% elèctric i control de l’entorn

Les proves serviran a l’àrea de projectes de bus per analitzar les dades resultants i valorar una possible aplicació futura d’aquest sistema de transport en l’àmbit de la ciutat. Aquesta àrea s’encarrega d’impulsar projectes d’innovació i millora del servei, especialment en àmbits com la digitalització, la sostenibilitat, la seguretat i l’eficiència del transport. 

L'autobús arriba equipat amb un motor 100% elèctric i porta bateries de liti que li proporcionen una autonomia de 300 quilòmetres. El vehicle permet detectar tots els objectes al seu voltant i controlar les condicions de la carretera dintre d’una ruta redefinida. També articula totes les situacions i imprevistos que es troba a la via i ressegueix totes les senyals de trànsit i les línies urbanes dibuixades sobre el paviment. Gràcies als sensors de què disposa, i que estan repartits per tot el vehicle, també es totalment sensible als punts morts, proporcionant una seguretat màxima.

La monitorització de les proves comptarà amb la supervisió dels paràmetres del vehicle en local per part d’un operador de seguretat de la companyia ADASTEC. Cal tenir en compte, però, que en condicions regulars el vehicle disposa de la funció de supervisió i informació a distància que permet la connexió entre el propi autobús i el centre de control. L’estat del vehicle es pot monitoritzar en temps real i la seva ubicació es pot controlar gràcies a un sistema global de navegació per satèl·lit.  

El bus autònom a Europa

Aquesta primera prova pilot de TMB a Barcelona amb el vehicle Karsan e- ATAK, ve precedida per altres experiències en les que el vehicle ja circula de manera regular. I és que a la ciutat noruega de Stavanger, aquest mateix model ja fa una ruta convencional amb un nivell d’autonomia del 99%. Trobem el mateix cas a la ciutat sueca de Goteborg, en la que el bus, actualment en proves, connectarà l’estació central d’aquesta ciutat amb la de Liseberg, a 3,5 quilòmetres del punt d’inici. En aquests casos, i a l’igual que a les proves realitzades per TMB, l’autobús ha de circular amb un conductor de seguretat. El vehicle Karsan Autonomous e-ATAK es el primer bus autònom que transporta passatgers, tant a la UE com als EEUU. 

A l’estat Espanya aquesta iniciativa compta amb el suport de la Direcció General de Trànsit, DGT, que a través del seu Programa Marc ES-AV d’autorització de proves de vehicles automatitzats, ha verificat el compliment de tots els requisits tècnics i emès la corresponent autorització. Els resultats de les proves i les seves principals característiques es publicaran a la pàgina web de la DGT.

A l’acte de presentació del vehicle autònom han assistit representants de la Direcció General de Transit, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). 

Darrera modificació
04.11.2025
Tema

Source URL: https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa/tmb-prova-primer-cop-bus-autonom-que-circulara-montjuic-durant-10-dies