Header Top menu
TMB veu incomprensible el rebuig sindical a les ofertes per acabar les vagues de metro i bus
Després de dos mesos, el Comitè d'Empresa de Metro i una part dels sindicats de Bus continuen rebutjant que es compensi l'aplicació de la normativa estatal sobre els salaris del sector públic i que els treballadors de TMB puguin mantenir el poder adquisitiu. Per aquest motiu, continuen les aturades parcials al metro i els autobusos que estan ocasionant malestar entre els usuaris, dificultats generals de mobilitat, disminució de passatge i d'ingressos per a TMB, així com greus perjudicis en la reputació del transport públic.
De manera incomprensible, i després de 15 hores de reunió, la matinada passada els sindicats de Metro van desestimar tres propostes diferents presentades per la Direcció, cosa que va impedir l'acord per desconvocar la vaga parcial d'aquest divendres. Totes tres propostes tenien en comú que pal·liarien l'impacte del reial decret 20/2010 del Govern central i farien que, com a màxim al gener del 2015, en cap cas quedi afectat negativament l'import global percebut per cada treballador.
D'altra banda, a Autobusos, s'ha subscrit un acord en aquest mateix sentit amb tres dels sindicats representats al Comitè d'Empresa. Aquest acord ja s'està aplicant al 55% de la plantilla de Bus, que són els afiliats d’aquests tres sindicats i molts altres empleats que s’hi han volgut adherir individualment. L’interès de l’empresa és que tots els treballadors es puguin beneficiar d’aquestes mesures i per això s’han exhaurit les vies de diàleg, però els convocants de les vagues no han presentat cap alternativa viable que superi els beneficis de les mesures ja acordades.
TMB ha fet i continuarà fent els màxims esforços, però demana una actitud més responsable i constructiva dels representants dels treballadors, i que cessin la pressió sobre la ciutadania de l’àrea metropolitana amb una successió de vagues difícils de comunicar i assimilar. Des del setembre fins avui han tingut lloc 23 jornades d'alteracions del servei al transport públic, de les quals 20 han estat aturades d'autobusos, cinc de metro i dues conjuntes. Demà i divendres hi haurà també vagues parcials, cosa que elevarà el nombre de dies de vaga a 25.
Les aturades intermitents fetes fins ara i les que s'anuncien per al futur obeeixen a una planificació per obtenir ressò mediàtic, ocasionar el màxim impacte en el servei (que fan servir 859.000 persones cada dia, una o més vegades) i el màxim perjudici econòmic per a l’empresa, amb el mínim cost per als participants. A Bus, per exemple, les aturades parcials de dues hores tenen una escassa repercussió en el descompte salarial dels conductors, que utilitzen la major part del temps en desplaçar-se a la cotxera (un temps que compta com a treballat) i al cap d’una estona tornar a la línia, amb la conseqüent despesa de combustible.
El que s'ha anunciat avui és a més una campanya de vagues al metro contra dos moments crucials per a l'activitat econòmica de l'àrea de Barcelona, com són la temporada comercial de Nadal i la celebració del Congrés Mundial de Mòbils, a finals de febrer. TMB lamenta aquesta decisió irresponsable que atempta directament contra l’economia de Barcelona i la seva àrea metropolitana, i a més perjudica els treballadors. Amb aquesta convocatòria se sotmet la població i les institucions a una pressió desproporcionada, injusta i inútil, ja que l'empresa no pot eludir el compliment de la llei i d'altra banda ha ofert tota mena de solucions per pal·liar-la.
Conseqüències de les aturadesEls efectes de les aturades produïdes des del 17 de setembre fins avui han estat:
- Una pèrdua de passatge que es xifra en 4,1 milions de validacions entre el 17 de setembre i el 21 de novembre, a Metro i a Bus.
- Una pèrdua d'ingressos de més de 2,2 milions d'euros com a conseqüència directa de la disminució de validacions, també en totes dues xarxes.
- L'extensió de la desconfiança i la frustració entre els usuaris habituals, a causa de la persistència d'un conflicte que no té solució dins l'empresa ni en l'àmbit metropolità, cosa que si es manté provocaria una pèrdua permanent de passatge i per tant d'ingressos, i un empitjorament de la qualitat del servei.
- Una degradació general de la imatge i de l'atractiu del transport públic, que havia seguit una evolució clarament ascendent els últims anys, concretada en: augment dels índexs de satisfacció fins a nivells històrics, baixada dels índexs de queixes, reducció del frau...
Les aturades de Bus i Metro també estan tenint repercussió sobre l’activitat de transports d’oci. La pèrdua addicional de passatge i d'ingressos per les alteracions en el Barcelona Bus Turístic i el Telefèric de Montjuïc, que formen part de la imatge exterior de Barcelona i constitueixen fonts complementàries de finançament del transport públic regular, s'estimen en 1,7 milions d’euros.