Header Top menu
25.10.2017
Premsa TMB
El 13 de novembre comencen a funcionar quatre noves línies de la nova xarxa de bus
En aquesta nova fase es posen en marxa una línia diagonal (D40) i tres línies verticals (V5, V29 i V31). S’arriba així a les 20 línies d’altes prestacions a la ciutat, que es preveu que transportin 350.000 passatgers diaris.
Parada d'intercanvi de la nova xarxa de bus de Barcelona / Foto: TMB
Imatge
Per altra banda, es crearan dues noves línies de proximitat, la 136 i la 191 que reforçaran les connexions entre el districte de Sant Martí i l’Hospital del Mar, i entre el barri del Congrés i els Indians i l’Hospital de Sant Pau, respectivament.
Millora de la infraestructura per als autobusos
L’Ajuntament de Barcelona executa les obres d’infraestructura necessàries per a l’adaptació de la ciutat a la nova configuració viària que implica la nova xarxa. Les intervencions consisteixen en actuacions de nous carrils bus, actuacions de millora de la prioritat semafòrica i de la senyalització i actuacions de millora de l’espai públic i de l’accessibilitat a la nova xarxa. L’import d’adjudicació dels treballs ha estat d’1,3 milions d'euros.
En aquest sentit, les intervencions sobre la infraestructura consisteixen en actuacions de reordenació viària total o parcial del carrer per implantar els nous carrils bus. En alguns casos es modifica el sentit de circulació i es duu a terme una nova definició dels usos de la via pública. Amb els treballs, Barcelona guanyarà 19 km de nous carrils bus. Aquestes són les intervencions que ja s’han executat o s’iniciaran properament:
Nous carrils bus a l’Eixample
Manso (Comte Borrell - Paral·lel); Villarroel (Floridablanca - Tamarit); passeig de Sant Joan (Mallorca - Travessera de Gràcia) i avinguda Tarradellas (Nicaragua - Entença).
Nous carrils bus a Sants-Montjuic
Joan Güell (Travessera de Gràcia - Miracle); Moianès (Creu Coberta - Gran Via); Mineria (plaça Matemàtiques- plaça Sarah Bernhardt); Mare de Déu de Port (plaça Matemàtiques - Foneria i Alts Forns - Cisell); Ferrocarrils (Foc -plaça Teresa Claramunt); i Zona Franca (Cisell - Sant Eloi).
Nous carrils bus a les Corts
Avinguda Pedralbes (Creu de Pedralbes - avinguda Diagonal); avinguda Tarradellas (avinguda Sarrià - Camí Vell Sarrià); Prat de la Riba-Carles III (Josep Irla - plaça Prat de la Riba); Carles III (Europa - plaça Maria Cristina).
Nous carrils bus a Sarrià-Sant Gervasi
Travessera de Gràcia (Balmes - Santaló, en sentit contrari a la circulació); República Argentina (Alfons Comín - Craywinckel).
Nous carrils bus a Gràcia
Plaça Lesseps (av. Vallcarca - República Argentina).
Nous carrils bus a Horta-Guinardó
Ronda Guinardó (Vinyals - pg. Maragall i Vinyals - Cartagena).
Nous carrils bus a Nou Barris
Almansa (Via Favència -Via Júlia, canvi de configuració del carrer); Artesania (Via Júlia -Via Favència).
Nous carrils bus a Sant Andreu
Pare Manyanet (Josep Soldevila - Carrer Gran de la Sagrera).
Nous carrils bus a Sant Martí
Badajoz (Icària- Ramón Turró); Badajoz (Tànger - plaça de les Glòries); Tànger (Àvila- Meridiana).
Paral·lelament, es realitzen actuacions en les instal·lacions semafòriques i també de senyalització horitzontal i vertical, encaminades a millorar la fluïdesa dels autobusos i la seguretat viària. Les intervencions inclouen la col·locació de nous semàfors específics pel bus, la programació de les fases i les actuacions complementàries de senyalització horitzontal i vertical. En total s’adapten semafòricament al pas del bus 22 cruïlles.
Finalment, i a nivell de millora de l’espai públic i d’accessibilitat, es fan 129 actuacions en parades (94 noves parades i 35 parades eliminades) i s’inclouen encaminaments a 94 noves parades (41 parades desplaçades i 53 noves parades). S’executen 3.100 m2 de renovació de paviment de voreres vinculat a les noves parades i es fan les adaptacions dels girs corresponents per habilitar el pas dels autobusos; 400 metres d’encaminaments de vorera; 96 condicionaments i enrasat d’escocells en l’àmbit de les parades per millorar l’accessibilitat; 120 actuacions en l’arbrat viari (poda arbrat, substitució); 10 remodelacions de passos de vianants i 15 girs condicionats pel pas del bus.
Campanya de comunicació
Per donar la màxima informació a la ciutadania sobre aquesta fase de la nova xarxa, l’Ajuntament de Barcelona i TMB inicien a partir d’avui una campanya de comunicació per oferir els detalls del desplegament d’aquestes quatre línies i tots els canvis que hi porten associats. Atès que en aquesta fase el nombre d’usuaris afectats serà elevat, el Govern municipal ha reforçat les diferents línies d’informació.
La campanya inclourà difusió publicitària general de la nova xarxa de bus a través de premsa, ràdio, internet i xarxes social i mitjançant banderoles i els suports publicitaris de la ciutat i dels autobusos. Alhora, s’oferirà informació via webs municipals, Oficines d’Atenció al Ciutadà (OACs) i el telèfon d’atenció ciutadana 010. També es reforçarà la distribució de cartells de porteria a les zones d’influència de les noves línies que entren en funcionament, a casals de gent gran i a equipaments municipals.
Paral·lelament, es reforçarà la informació als usuaris directes amb fullets de les noves línies que s’implanten a les parades d’autobús i intercanviadors i mitjançant els propis canals de TMB: telèfon d’atenció al client, web TMB, TMB App, TransMet, MouTV, TransMet i amb les alertes dels serveis de JoTMBé.
En aquesta fase s’incrementarà la presència d’informadors al carrer. Del 2 al 25 de novembre els informadors es desplegaran a les parades, els autobusos i als intercanviadors de dilluns a diumenge per a distribuir els fulletons i oferir les dades que els usuaris precisin. Enguany, com a novetat i en les mateixes dates, també hi haurà un grup d’informadors que s’ubicaran sobre el territori en equipaments clau dels barris com hospitals, CAPs i casals de la gent gran de les zones d’influència de les noves línies, les convertides en nova xarxa o les modificades, així com en zones territorials on s’ha detectat un important canvi de mobilitat en superfície.
L’acció d’aquests nous informadors serà mostrar al ciutadà, mitjançant fullets específics creats especialment per al territori i amb dispositius mòbils amb simuladors de mobilitat, els canvis que experimentaran en la seva mobilitat diària i les alternatives a les seves rutes habituals. En el cas dels casals de gent gran, aquest informadors realitzaran sessions concertades abans i després de la implantació per tal de resoldre dubtes als usuaris i usuàries. En total seran 110 informadors que cobriran 550 parades de bus, 31 intercanviadors, 32 CAPs i hospitals distribuïts pel territori i 29 casals de gent gran. Respecte a la fase anterior, les hores contractades passen de 6.250 a 10.037, i la campanya d’informació s’incrementa una setmana més.
Finalment, en OACs i seus de districte, s’oferiran també plànols de cadascun dels districtes on es plasma com quedarà la mobilitat en superfície en cadascun d’ells.
Sessions de participació
A banda de la campanya de comunicació, des de finals de 2016 i durant el primer trimestre del 2017, s’han dut a terme 19 sessions d’informació i debat centrades en el disseny de la xarxa, obertes a la ciutadania amb més de 1.750 participants d’on van sorgir 384 propostes i 125 corresponents a la plataforma decidim.barcelona.
Durant els mesos de setembre i octubre de 2017, s’han portat a terme 10 sessions d’informació i debat de caràcter complementari per explicar la implantació dels nous carrils bus i bici, amb les actuacions a l’espai públic vinculades al nou projecte de nova xarxa de bus.
Finalitzar la nova xarxa de bus
Un cop finalitzada la implantació d’aquestes quatre línies, l’Ajuntament de Barcelona i TMB procediran a desplegar entre la primavera i la tardor del 2018 les 8 línies que resten de la nova xarxa de bus.
El seu desplegament final també comportarà una remodelació de l’actual xarxa d’autobús en superfície, que quedarà estructurada en tres nivells: nova xarxa de bus, línies convencionals o complementàries i busos de barri o de proximitat. Un cop finalitzat aquest procés, la ciutat passarà a comptar amb un total de 98 línies:
- 28 línies de NXB: 8 horitzontals, 17 verticals i 3 diagonals
- 43 línies convencionals o complementàries
- 27 línies de proximitat i Bus del Barri
Es culminarà així la remodelació total i global del transport públic de Barcelona més important dels últims anys.
Tema
- ConceptesObresOfertaPlanificacióServeiInfraestructuraCarril busParadaInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaServeiBusNova xarxa de busAnys2017
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.
Recursos disponibles
Mercedes Vidal, entre Adrià Gomila i Enric Cañas, en la presentació de les noves línies que s'estrenaran el 13 de novembre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu
(90.81 KB)
Nota en PDF
Descarrega l’arxiu
(734.96 KB)
Parada d'intercanvi de la nova xarxa de bus de Barcelona / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu
(82.96 KB)
Descarrega l’arxiu
(90.81 KB)
Media Name: 171025_np_nova_fase_nxb.pdf
Descarrega l’arxiu
(734.96 KB)
Parada d'intercanvi de la nova xarxa de bus de Barcelona / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu
(82.96 KB)