Premsa TMB

El 13 de novembre comencen a funcionar quatre noves línies de la nova xarxa de bus

En aquesta nova fase es posen en marxa una línia diagonal (D40) i tres línies verticals (V5, V29 i V31). S’arriba així a les 20 línies d’altes prestacions a la ciutat, que es preveu que transportin 350.000 passatgers diaris.

Mercedes Vidal, entre Adrià Gomila i Enric Cañas, en la presentació de les noves línies que s'estrenaran el 13 de novembre / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aborden el desplegament final de la nova xarxa de bus i la configuració de la resta de les línies d’autobusos de la ciutat. L’aposta s’emmarca en el compliment dels objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, de fomentar els desplaçaments a peu, en bici i en transport públic. Cal recordar que per arribar a complir la legislació en matèria de contaminació atmosfèrica cal reduir en un 21% els desplaçaments en vehicle privat.

Actualment a Barcelona hi ha 16 línies d’autobusos d’altes prestacions en funcionament:
 
  • D20, H6, H12, V7 i V21 (octubre 2012)
  • H8, H10, H16, V3 i V17 (novembre 2013)
  • H14, V15 i V27 (setembre 2014)
  • H4, V11, V13 (febrer 2016).
Aquestes registren unes 322.000 validacions diàries i concentren el 44% de la demanda dels autobusos de Barcelona.
 
La nova xarxa ofereix als usuaris:
  • Més freqüència de pas, de 5-8 minuts els dies feiners de 7 a 21 hores
  • Menys temps d’espera i de viatge
  • Més regularitat i fiabilitat del servei
  • Més facilitat d’ús
  • Més connectivitat i millor cobertura del territori
  • Millora de la informació estàtica i dinàmica als passatgers, tant a les parades com als vehicles

Quatre noves línies en funcionament 

El govern municipal inicia ara la tasca d’emprendre el desplegament final de la nova xarxa de bus amb la posada en marxa de quatre noves línies d’altes prestacions el proper 13 de novembre: una de diagonal i tres de verticals.
 
  • D40: Plaça d’Espanya - Via Favència: Línies de referència: 32 (substituïda) i 27 (modificada). Longitud: 21,8 km. Vehicles: articulats /estàndard. Freqüència en feiners (de 7 a 21 h): 7 minuts.
  • V5:  Mare de Déu de Port – Pedralbes: Línies de referència: 37 (substituïda) i 91 i 109 (modificades). Longitud: 14,7 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners (de 7 a 21h): 8 minuts.
  • V29: Fòrum – Roquetes: Línia de referència: 26 i 32 (substituïdes). Longitud: 17,6 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners (de 7 a 21h): 8 minuts.
  • V31: Mar Bella - Trinitat Vella: Línies de referència: 36 i 40 (substituïdes). Longitud: 22,1 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners (de 7 a 21h): 8 minuts.
Amb la seva incorporació s’arribarà a les 20 línies d’altes prestacions. Es preveu que en conjunt transportin 350.000 viatgers els dies feiners, prop del 48% del passatge de la xarxa d’autobusos.
 
La implantació d’aquesta fase també comportarà variacions de la xarxa d’autobusos actual. Es modificarà el recorregut de les següents línies de la nova xarxa: H6, H14 i H16, i alhora hi haurà canvis d’itinerari a les següents línies convencionals: 27, 42, 68, 91 i 109. El dia de la implantació d’aquesta fase també deixaran de circular set línies que se superposen a línies noves o existents, d’acord amb el següent esquema:
 
Esquema dels canvis que comporta la fase 5.1 de la nova xarxa de bus
 
Per altra banda, es crearan  dues noves línies de proximitat, la 136 i la 191 que reforçaran les connexions entre el districte de Sant Martí i l’Hospital del Mar, i entre el barri del Congrés i els Indians i l’Hospital de Sant Pau, respectivament.
 

Millora de la infraestructura per als autobusos

L’Ajuntament de Barcelona executa les obres d’infraestructura necessàries per a l’adaptació de la ciutat a la nova configuració viària que implica la nova xarxa. Les intervencions consisteixen en actuacions de nous carrils bus, actuacions de millora de la prioritat semafòrica i de la senyalització i actuacions de millora de l’espai públic i de l’accessibilitat a la nova xarxa. L’import d’adjudicació dels treballs ha estat d’1,3 milions d'euros. 
 
En aquest sentit, les intervencions sobre la infraestructura consisteixen en actuacions de reordenació viària total o parcial del carrer per implantar els nous carrils bus. En alguns casos es modifica el sentit de circulació i es duu a terme una nova definició dels usos de la via pública. Amb els treballs, Barcelona guanyarà 19 km de nous carrils bus. Aquestes són les intervencions que ja s’han executat o s’iniciaran properament: 
 
Nous carrils bus a l’Eixample
 
Manso (Comte Borrell - Paral·lel); Villarroel (Floridablanca - Tamarit); passeig de Sant Joan (Mallorca - Travessera de Gràcia) i avinguda Tarradellas (Nicaragua - Entença).
 
Nous carrils bus a Sants-Montjuic
 
Joan Güell (Travessera de Gràcia - Miracle); Moianès (Creu Coberta - Gran Via); Mineria (plaça Matemàtiques- plaça Sarah Bernhardt); Mare de Déu de Port (plaça Matemàtiques - Foneria i Alts Forns - Cisell); Ferrocarrils (Foc -plaça Teresa Claramunt); i Zona Franca (Cisell - Sant Eloi). 
 
Nous carrils bus a les Corts
 
Avinguda Pedralbes (Creu de Pedralbes - avinguda Diagonal); avinguda Tarradellas (avinguda Sarrià - Camí Vell Sarrià); Prat de la Riba-Carles III (Josep Irla - plaça Prat de la Riba); Carles III (Europa - plaça Maria Cristina).
 
Nous carrils bus a Sarrià-Sant Gervasi
 
Travessera de Gràcia (Balmes - Santaló, en sentit contrari a la circulació); República Argentina (Alfons Comín - Craywinckel). 
 
Nous carrils bus a Gràcia
 
Plaça Lesseps (av. Vallcarca - República Argentina).
 
Nous carrils bus a Horta-Guinardó 
 
Ronda Guinardó (Vinyals - pg. Maragall i Vinyals - Cartagena).
 
Nous carrils bus a Nou Barris
 
Almansa (Via Favència -Via Júlia, canvi de configuració del carrer); Artesania (Via Júlia -Via Favència).
 
Nous carrils bus a Sant Andreu
 
Pare Manyanet (Josep Soldevila - Carrer Gran de la Sagrera).
 
Nous carrils bus a Sant Martí
 
Badajoz (Icària- Ramón Turró); Badajoz (Tànger - plaça de les Glòries); Tànger (Àvila- Meridiana). 
 
Paral·lelament, es realitzen actuacions en les instal·lacions semafòriques i també de senyalització horitzontal i vertical, encaminades a millorar la fluïdesa dels autobusos i la seguretat viària. Les intervencions inclouen la col·locació de nous semàfors específics pel bus, la programació de les fases i les actuacions complementàries de senyalització horitzontal i vertical. En total s’adapten semafòricament al pas del bus 22 cruïlles. 
 
Finalment, i a nivell de millora de l’espai públic i d’accessibilitat, es fan 129 actuacions en parades (94 noves parades i 35 parades eliminades) i s’inclouen encaminaments a 94 noves parades (41 parades desplaçades i 53 noves parades). S’executen 3.100 m2 de renovació de paviment de voreres vinculat a les noves parades i es fan les adaptacions dels girs corresponents per habilitar el pas dels autobusos; 400 metres d’encaminaments de vorera;  96 condicionaments i enrasat d’escocells en l’àmbit de les parades per millorar l’accessibilitat; 120 actuacions en l’arbrat viari (poda arbrat, substitució); 10 remodelacions de passos de vianants i 15 girs condicionats pel pas del bus.
 

Campanya de comunicació

Per donar la màxima informació a la ciutadania sobre aquesta fase de la nova xarxa, l’Ajuntament de Barcelona i TMB inicien a partir d’avui una campanya de comunicació per oferir els detalls del desplegament d’aquestes quatre línies i tots els canvis que hi porten associats. Atès que en aquesta fase el nombre d’usuaris afectats serà elevat, el Govern municipal ha reforçat les diferents línies d’informació. 
 
La campanya inclourà difusió publicitària general de la nova xarxa de bus a través de premsa, ràdio, internet i xarxes social i mitjançant banderoles i els suports publicitaris de la ciutat i dels autobusos. Alhora, s’oferirà informació via webs municipals, Oficines d’Atenció al Ciutadà (OACs) i el telèfon d’atenció ciutadana 010. També es reforçarà la distribució de cartells de porteria a les zones d’influència de les noves línies que entren en funcionament, a casals de gent gran i a equipaments municipals.
 
Paral·lelament, es reforçarà la informació als usuaris directes amb fullets de les noves línies que s’implanten a les parades d’autobús i intercanviadors i mitjançant els propis canals de TMB: telèfon d’atenció al client, web TMB, TMB App, TransMet, MouTV, TransMet i amb les alertes dels serveis de JoTMBé. 
 
En aquesta fase s’incrementarà la presència d’informadors al carrer. Del 2 al 25 de novembre els informadors es desplegaran a les parades, els autobusos i als intercanviadors de dilluns a diumenge per a distribuir els fulletons i oferir les dades que els usuaris precisin. Enguany, com a novetat i en les mateixes dates, també hi haurà un grup d’informadors que s’ubicaran sobre el territori en equipaments clau dels barris com hospitals, CAPs i casals de la gent gran de les zones d’influència de les noves línies, les convertides en nova xarxa o les modificades, així com en zones territorials on s’ha detectat un important canvi de mobilitat en superfície.
 
L’acció d’aquests nous informadors serà mostrar al ciutadà, mitjançant fullets específics creats especialment per al territori i amb dispositius mòbils amb simuladors de mobilitat, els canvis que experimentaran en la seva mobilitat diària i les alternatives a les seves rutes habituals. En el cas dels casals de gent gran, aquest informadors realitzaran sessions concertades abans i després de la implantació per tal de resoldre dubtes als usuaris i usuàries. En total seran 110 informadors que cobriran 550 parades de bus, 31 intercanviadors, 32 CAPs i hospitals distribuïts pel territori i 29 casals de gent gran. Respecte a la fase anterior, les hores contractades passen de 6.250 a 10.037, i la campanya d’informació s’incrementa una setmana més.
 
Finalment, en OACs i seus de districte, s’oferiran també plànols de cadascun dels districtes on es plasma com quedarà la mobilitat en superfície en cadascun d’ells.
 

Sessions de participació 

A banda de la campanya de comunicació, des de finals de 2016 i durant el primer trimestre del 2017, s’han dut a terme 19 sessions d’informació i debat centrades en el disseny de la xarxa, obertes a la ciutadania amb més de 1.750 participants d’on van sorgir 384 propostes i 125 corresponents a la plataforma decidim.barcelona.
 
Durant els mesos de setembre i octubre de 2017, s’han portat a terme 10 sessions d’informació i debat de caràcter complementari per explicar la implantació dels nous carrils bus i bici, amb les actuacions a l’espai públic vinculades al nou projecte de nova xarxa de bus.
 

Finalitzar la nova xarxa de bus

Un cop finalitzada la implantació d’aquestes quatre línies, l’Ajuntament de Barcelona i TMB procediran a desplegar entre la primavera i la tardor del 2018 les 8 línies que resten de la nova xarxa de bus. 
 
El seu desplegament final també comportarà una remodelació de l’actual xarxa d’autobús en superfície, que quedarà estructurada en tres nivells: nova xarxa de bus, línies convencionals o complementàries i busos de barri o de proximitat. Un cop finalitzat aquest procés, la ciutat passarà a comptar amb un total de 98 línies:
 
  • 28 línies de NXB: 8 horitzontals, 17 verticals i 3 diagonals
  • 43 línies convencionals o complementàries
  • 27 línies de proximitat i Bus del Barri
Es culminarà així la remodelació total i global del transport públic de Barcelona més important dels últims anys.
 
Tema: 
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Esquema dels canvis que comporta la fase 5.1 de la nova xarxa de bus
Mercedes Vidal, entre Adrià Gomila i Enric Cañas, en la presentació de les noves línies que s'estrenaran el 13 de novembre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Parada d'intercanvi de la nova xarxa de bus de Barcelona / Foto: TMB

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies