Header Top menu
El tramvia 358 es trasllada avui al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova per la seva restauració
La Fundació TMB va signar l’acord de cessió d’aquesta peça històrica el passat mes de juliol per un període de 10 anys prorrogable a 20
La Fundació TMB i el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova han fet avui efectiu el trasllat de l’únic tramvia que es conserva de la xarxa de via estreta de Barcelona i que rebrà una restauració per part dels tècnics de l’espai tarragoní. El conveni de col·laboració que ha permès aquest trasllat, inclou la cessió de la peça per ser restaurada de manera que pugui tornar a circular per la via mètrica de què disposa el museu. La intenció dels responsables és que el vehicle serveixi per unir els diferents espais museístics gràcies al tram d'un quilòmetre de via estreta que s’està construint a la instal·lació.
La signatura del conveni es va fer efectiva el passat 16 de juliol durant una visita del conseller delegat de TMB, Xavier Flores, a les instal·lacions del museu on va ser rebut pel director de l’espai, Jordi Sasplugas. En aquella trobada es va oficialitzar el document que inclou la cessió que avui comença i que tindrà una durada de 10 anys prorrogable a 20. D’aquesta manera, TMB conserva la titularitat d’una peça que ara queda en molt bones mans gràcies a l’experiència del museu en tasques similars amb material mòbil d’altres operadors, garantint així que la restauració i conservació rebrà un tractament de màxima qualitat.
El tramvia 358
El vehicle va ser fabricat per l’empresa aragonesa Carde y Escoriaza i es va posar en marxa l’any 1904, per acabar sent retirat del servei l’any 1960. L’any 1940 l’empresa Tranvías de Barcelona li va fer una primera transformació que va conservar el seu aspecte habitual exteriorment, però a l’interior se li van desmuntar part dels seients longitudinals laterals per poder instal·lar els nous components auxiliars necessaris per seguir exercint les seves funcions fins a la seva retirada de l’espai públic. El model fa 7,48 metres de llarg, té una amplada de 2 metres i fa 3,2 metres d’alçada.
Aquest tramvia, abans de la seva cessió actual al museu de Móra la Nova, ja va ser traslladat a l’antic Museu de Castellar de n'Hug, des d’on va retornar a TMB l’any 2006.
El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova
El Museu forma part des del 2017 del Sistema Territorial del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC). L’espai va començar la seva activitat a partir de la iniciativa d’un grup de voluntaris que es van associar per restaurar l’antiga estació de la població, així com alguna màquina que restava abandonada. En l’actualitat ja són diversos els espais restaurats i el Museu compta amb una col·lecció de més de 50 peces, la majoria restaurades.
El Museu basa la seva filosofia en experiències d’àmbit europeu que posen en relleu que la millor forma de mantenir el patrimoni històric ferroviari és tenir-lo en estat de funcionament i posar-lo al servei de la societat perquè la ciutadania en pugui gaudir en forma d’experiències culturals i turístiques. Per aquest motiu, el Museu ja organitza visites guiades, activitats amb material en marxa, esdeveniments com la Festa del Tren i la Festa del Vapor i, alhora treballa en la posada en marxa ben aviat d’un tren històric turístic.
- Altres temesCultura i OciConceptesHistòricPatrimoniInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresFundacióTMBServeiTramviaAnys2024