Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La rotonda de Catalunya, 50 anys d’un nus subterrani vital per a la ciutat
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
25.10.2018
Gustau Lamadrid

La rotonda de Catalunya, 50 anys d’un nus subterrani vital per a la ciutat

Imatge
Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero
Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero

Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero

Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero

El 25 d’octubre del 1968 s’inaugurava la rotonda subterrània de la plaça Catalunya, que avui permet accedir a la línia 3 del metro de Barcelona i als Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) des de la Rambla de Canaletes i el carrer Pelai.

Ubicada a sota de la part alta de la Rambla de Canaletes, la rotonda de la plaça Catalunya va ser ideada fa 50 anys per als vianants com un distribuïdor que enllaçava pel subsòl i a través d’amplis passadissos els carrers de Pelai, Rivadeneyra, la Rambla i la plaça Catalunya, alhora que facilitava l’accés al metro i als Ferrocarrils, així com a l’aparcament subterrani que s’acabava de construir en l’esmentada plaça.

Durant els anys de desenvolupament econòmic que va representar la dècada dels seixanta, i sota el mandat de l'alcalde Porcioles, van coincidir a Barcelona algunes actuacions de millora en els accessos a estacions de línies de metro ja existents, especialment amb la instal·lació d’escales mecàniques, amb la construcció d'aparcaments subterranis en el centre i en determinats punts neuràlgics de la ciutat, com en el cas de la plaça Catalunya, que reunia ambdues condicions. Es potenciava clarament el transport privat, el cotxe especiament, però hi havia també una voluntat de revitalitzar el desenvolupament del metro com un servei públic que representava certa modernitat i exigència tècnica al servei de la ciutat.

De pas subterrani a intercanviador de transport públic

Al llarg d’aquestes cinc dècades des de la seva creació, la rotonda ha sofert modificacions, especialment en alguns dels seus accessos, que es van suprimir. Majoritàriament, els canvis han estat motivats per les transformacions produïdes en el seu entorn, una zona molt transitada i amb força activitat. El tancament definitiu de les galeries comercials de l’avinguda de la Llum el maig del 1990, després de 40 anys de presència ciutadana, la supressió el 1992 de l’accés de Rivadeneyra o la construcció de l’edifici d’El Triangle al solar de l’antiga seu dels Ferrocarrils Catalans l’any 1998, són algunes d’aquestes fites que han influït en l’ús de la rotonda de Catalunya i que han provocat que avui s’hagi convertit fonamentalment en un intercanviador entre la línia 3 del metro i els FGC.

No obstant això, l’aspecte de la rotonda s’ha mantingut molt semblant al que tenia originàriament, amb la seva característica lluminària central que penja del sostre presidint l’espai i els sis murals de ceràmica que adornen les seves parets, un encàrrec que l’Ajuntament va realitzar a l’Escola Massana a mitjans dels anys 60 del segle passat. Projectats pel professor de l’escola Francesc Albors i elaborats juntament amb alumnes de la Massana, els murals són una obra evocadora de la història dels mitjans de transport on tenen cabuda des de locomotores fins a globus o submarins, entre d’altres.

Per motius operatius, actualment TMB s’encarrega cada dia d’obrir i tancar els accessos a la rotonda, per la qual es calcula que passen diàriament unes 60.000 persones, tot i que l’indret és una part més de la via pública de la ciutat.

Imatge
La rotonda abans de la seva inauguració / Arxiu TMB

Un dels sis murals de la rotonda dedicats als mitjans de transport / Foto: M.A. Cuartero

 

 

Darrera modificació
25.10.2018
Tema
Història
  • ConceptesHistòricMobilitatInfraestructuraIntercanviadorInstitucionsAjuntamentFGCTMBLlocsCatalunyaServeiL3Anys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Imatge d’un tramvia de tracció animal com els que van inaugurar la primera línia de tramvies de Barcelona el 27 de juny de 1872

150 aniversari del primer tramvia de Barcelona

Història
Imatge
Empleats de la CGA davant un autobús Tilling Stevens / Foto: Arxiu Fundació TMB

La CGA, l’avantpassat de Transports de Barcelona, naixia fa 100 anys

Història
Imatge
Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB

Correus: cinquanta anys del tancament de l'estació (i de l'inici de la llegenda)

Història
Imatge
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB

El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona

Història

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Camilo al Palau Sant Jordi

Transport
La desfilada és un dels molts actes i activitats que programa el Pride Barcelona / Foto: Web Pride Barcelona

Afectacions a les línies d'autobusos per la Pride Barcelona

Transport
La presidenta de TMB, Laia Bonet, durant la presentació dels agents violeta el passat abril / Foto: Pep Herrero (TMB)

El metro estrena punts lila contra la violència sexista o LGTBI-fòbica la revetlla de Sant Joan

Transport
Imatge
L'AAC Vanesa amb el nounat Ángel. /Foto: TMB

Treballadors de TMB assisteixen un part a l'estació de Ciutadella

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 298 73 83  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons