Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La rotonda de Catalunya, 50 anys d’un nus subterrani vital per a la ciutat
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
25.10.2018
Gustau Lamadrid

La rotonda de Catalunya, 50 anys d’un nus subterrani vital per a la ciutat

Imatge
Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero
Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero
< >Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero
Imatge actual de la rotonda de Pl. Catalunya / Foto: M. A. Cuartero

El 25 d’octubre del 1968 s’inaugurava la rotonda subterrània de la plaça Catalunya, que avui permet accedir a la línia 3 del metro de Barcelona i als Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) des de la Rambla de Canaletes i el carrer Pelai.

Ubicada a sota de la part alta de la Rambla de Canaletes, la rotonda de la plaça Catalunya va ser ideada fa 50 anys per als vianants com un distribuïdor que enllaçava pel subsòl i a través d’amplis passadissos els carrers de Pelai, Rivadeneyra, la Rambla i la plaça Catalunya, alhora que facilitava l’accés al metro i als Ferrocarrils, així com a l’aparcament subterrani que s’acabava de construir en l’esmentada plaça.

Durant els anys de desenvolupament econòmic que va representar la dècada dels seixanta, i sota el mandat de l'alcalde Porcioles, van coincidir a Barcelona algunes actuacions de millora en els accessos a estacions de línies de metro ja existents, especialment amb la instal·lació d’escales mecàniques, amb la construcció d'aparcaments subterranis en el centre i en determinats punts neuràlgics de la ciutat, com en el cas de la plaça Catalunya, que reunia ambdues condicions. Es potenciava clarament el transport privat, el cotxe especiament, però hi havia també una voluntat de revitalitzar el desenvolupament del metro com un servei públic que representava certa modernitat i exigència tècnica al servei de la ciutat.

De pas subterrani a intercanviador de transport públic

Al llarg d’aquestes cinc dècades des de la seva creació, la rotonda ha sofert modificacions, especialment en alguns dels seus accessos, que es van suprimir. Majoritàriament, els canvis han estat motivats per les transformacions produïdes en el seu entorn, una zona molt transitada i amb força activitat. El tancament definitiu de les galeries comercials de l’avinguda de la Llum el maig del 1990, després de 40 anys de presència ciutadana, la supressió el 1992 de l’accés de Rivadeneyra o la construcció de l’edifici d’El Triangle al solar de l’antiga seu dels Ferrocarrils Catalans l’any 1998, són algunes d’aquestes fites que han influït en l’ús de la rotonda de Catalunya i que han provocat que avui s’hagi convertit fonamentalment en un intercanviador entre la línia 3 del metro i els FGC.

No obstant això, l’aspecte de la rotonda s’ha mantingut molt semblant al que tenia originàriament, amb la seva característica lluminària central que penja del sostre presidint l’espai i els sis murals de ceràmica que adornen les seves parets, un encàrrec que l’Ajuntament va realitzar a l’Escola Massana a mitjans dels anys 60 del segle passat. Projectats pel professor de l’escola Francesc Albors i elaborats juntament amb alumnes de la Massana, els murals són una obra evocadora de la història dels mitjans de transport on tenen cabuda des de locomotores fins a globus o submarins, entre d’altres.

Per motius operatius, actualment TMB s’encarrega cada dia d’obrir i tancar els accessos a la rotonda, per la qual es calcula que passen diàriament unes 60.000 persones, tot i que l’indret és una part més de la via pública de la ciutat.

Imatge
La rotonda abans de la seva inauguració / Arxiu TMB

Un dels sis murals de la rotonda dedicats als mitjans de transport / Foto: M.A. Cuartero

 

 

Darrera modificació
25.10.2018
Tema
Història
  • ConceptesHistòricMobilitatInfraestructuraIntercanviadorInstitucionsAjuntamentFGCTMBLlocsCatalunyaServeiL3Anys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Línia expres X3. /Foto: TMB

TMB estrenarà una nova línia exprés entre Paral·lel i l’Hospitalet la setmana vinent

Transport
Imatge
Reconeixement durant l'apagada. /Foto: TMB

Barcelona reconeix a TMB per la seva tasca durant l'apagada energètica

Empresa
Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons