Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Ràdio Metro, 30 anys informant i acompanyant els viatgers
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
14.02.2018
Gustau Lamadrid

Ràdio Metro, 30 anys informant i acompanyant els viatgers

Imatge
L'IMAC, comunicació del servei amb esperit radiofònic / Foto: Arxiu TMB
L'IMAC, comunicació del servei amb esperit radiofònic / Foto: Arxiu TMB
< >L'IMAC, comunicació del servei amb esperit radiofònic / Foto: Arxiu TMB
L'IMAC, comunicació del servei amb esperit radiofònic / Foto: Arxiu TMB

El febrer del 1988, ara fa 30 anys, iniciava les seves emissions en període de proves el Centre de Difusió d'Informació a l'Usuari (CDIU) de Metro de Barcelona, més conegut internament com a Ràdio Metro.

El CDIU, avui rebatejat com a Icom (Informació i Comunicació de la xarxa de Metro), naixia amb la pretensió de facilitar als viatgers informació d'interès sobre el funcionament del servei d'aquest transport suburbà, des de l'avaria d'un tren fins al tancament d'un vestíbul o d'un accés, possibles aglomeracions puntuals de passatge i, en definitiva, qualsevol incidència o recomanació.

El centre estava situat originàriament al recinte del CTC (Centre Tècnic de Control de Metro), del qual depenia el servei, a l'estació de Sagrada Família. Després es traslladaria a l'edifici de TMB a la Sagrera per integrar-se dins del nou Centre de Control de Metro, des d'on encara avui desenvolupa les seves funcions. Aquesta ubicació i un sistema de seguiment centralitzat amb imatges del que està passant a la xarxa permet conèixer en tot moment l'estat del servei i qualsevol fet que es produeixi per tal de facilitar la informació actualitzada de forma immediata al passatge.

Un centre pioner amb esperit radiofònic

En els seus inicis, Ràdio Metro només emetia a les estacions de correspondència i va ser necessari estendre el sistema de megafonia centralitzada al conjunt de la xarxa per poder arribar a totes les estacions. La programació alternava la comunicació en temps real de les novetats del servei amb l'emissió de música ambiental, i també incloïa connexions amb una emissora local, Ràdio Tràfic de Ràdio Barcelona, avui desapareguda, especialitzada en una fórmula particular que combinava la informació sobre temes de trànsit i de mobilitat amb la música.

Aquest model estava concebut per informar no sols els viatgers, sinó també aquells que encara no havien accedit a la xarxa. Una experiència pionera i precursora del Centre d'Informació TransMet, que 10 anys més tard s'implementaria de la mà de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per centralitzar tota la informació de les xarxes de transport públic (metro i autobusos de TMB, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Rodalies Renfe i la resta dels autobusos de l'àrea metropolitana) i difondre-la per les principals emissores de ràdio.

Fins a 17 idiomes diferents

L'equip del CDIU que va començar les emissions de Ràdio Metro estava format originàriament per sis persones, membres de la plantilla seleccionats, amb l'assessorament d'especialistes externs que també van participar en la seva formació, adreçada bàsicament a aprendre i perfeccionar la locució i altres tècniques d'utilitat per desenvolupar les seves tasques.

A més de la informació relativa a les incidències, des del centre s'emetien altres missatges informatius d'interès per al passatge i falques d'edició pròpia per al suport de diferents campanyes de promoció. També s'ocupava de contactar amb el Centre de Regulació de Trànsit d'Autobusos, el 010, Via Pública de l'Ajuntament de Barcelona, CETRAMSA (Centre Metropolità d'Informació i Promoció del Transport), així com amb altres operadors i serveis de TMB.

La majoria d'aquestes funcions, a les quals cal afegir el control de la megafonia i les pantalles informatives, l'atenció de consultes i emergències a través de la interfonia i les visites d'escolars programades dins de les activitats de TMB Educa, continuen sent desenvolupades avui dia des de l'Icom, integrat ara per 24 persones i una coordinadora, per tal de cobrir amb diversos torns tot l'horari de servei de metro durant tots els dies de l'any.

Des de la seva creació el centre sempre ha tingut la voluntat de millorar la comunicació amb els passatgers, especialment en aquells moments en què la ciutat acull grans esdeveniments i molts visitants, com va ser el cas de la celebració dels Jocs Olímpics l'any 1992. Fruit d'aquesta voluntat, un grup de treball format per empleats del servei va idear un sistema pel qual es poden emetre missatges a la xarxa per megafonia en un total de 17 idiomes diferents. Això, en cas de necessitat, però el més habitual és fer les comunicacions en els sis idiomes més utilitzats per la població de Barcelona i la seva àrea metropolitana, que són el català, el castellà, l'anglès, el xinès, l'urdú i l'àrab.

L'aportació de Radio Metro aquests darrers 30 anys, facilitant una comunicació adequada i adaptant-se a les necessitats informatives del viatger, ha estat un element fonamental per al correcte funcionament del servei.

Imatge
Les antigues instal·lacions des d'on emetia el CDIU / Foto Arxiu TMB

Tres membres de l'equip pioner del servei, d'esquerra a dreta: Marcel·lí Jansà, primer coordinador del CDIU, Marisa Lesaca, actual coordinadora, i Jesús Montesinos, prematurament desaparegut i que va deixar una forta empremta / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
14.02.2018
Tema
Història
  • ConceptesComunicacióInformació al clientServeiInstitucionsTMBLlocsCentre de ControlLa SagreraSagrada FamíliaServeiMetroAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Presentació de les noves uniformitats . /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

TMB presenta el nou uniforme de la plantilla de metro i bus

Empresa
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons