Header Top menu
Ràdio Metro, 30 anys informant i acompanyant els viatgers
El febrer del 1988, ara fa 30 anys, iniciava les seves emissions en període de proves el Centre de Difusió d'Informació a l'Usuari (CDIU) de Metro de Barcelona, més conegut internament com a Ràdio Metro.
El CDIU, avui rebatejat com a Icom (Informació i Comunicació de la xarxa de Metro), naixia amb la pretensió de facilitar als viatgers informació d'interès sobre el funcionament del servei d'aquest transport suburbà, des de l'avaria d'un tren fins al tancament d'un vestíbul o d'un accés, possibles aglomeracions puntuals de passatge i, en definitiva, qualsevol incidència o recomanació.
El centre estava situat originàriament al recinte del CTC (Centre Tècnic de Control de Metro), del qual depenia el servei, a l'estació de Sagrada Família. Després es traslladaria a l'edifici de TMB a la Sagrera per integrar-se dins del nou Centre de Control de Metro, des d'on encara avui desenvolupa les seves funcions. Aquesta ubicació i un sistema de seguiment centralitzat amb imatges del que està passant a la xarxa permet conèixer en tot moment l'estat del servei i qualsevol fet que es produeixi per tal de facilitar la informació actualitzada de forma immediata al passatge.
Un centre pioner amb esperit radiofònic
En els seus inicis, Ràdio Metro només emetia a les estacions de correspondència i va ser necessari estendre el sistema de megafonia centralitzada al conjunt de la xarxa per poder arribar a totes les estacions. La programació alternava la comunicació en temps real de les novetats del servei amb l'emissió de música ambiental, i també incloïa connexions amb una emissora local, Ràdio Tràfic de Ràdio Barcelona, avui desapareguda, especialitzada en una fórmula particular que combinava la informació sobre temes de trànsit i de mobilitat amb la música.
Aquest model estava concebut per informar no sols els viatgers, sinó també aquells que encara no havien accedit a la xarxa. Una experiència pionera i precursora del Centre d'Informació TransMet, que 10 anys més tard s'implementaria de la mà de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per centralitzar tota la informació de les xarxes de transport públic (metro i autobusos de TMB, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Rodalies Renfe i la resta dels autobusos de l'àrea metropolitana) i difondre-la per les principals emissores de ràdio.
Fins a 17 idiomes diferents
L'equip del CDIU que va començar les emissions de Ràdio Metro estava format originàriament per sis persones, membres de la plantilla seleccionats, amb l'assessorament d'especialistes externs que també van participar en la seva formació, adreçada bàsicament a aprendre i perfeccionar la locució i altres tècniques d'utilitat per desenvolupar les seves tasques.
A més de la informació relativa a les incidències, des del centre s'emetien altres missatges informatius d'interès per al passatge i falques d'edició pròpia per al suport de diferents campanyes de promoció. També s'ocupava de contactar amb el Centre de Regulació de Trànsit d'Autobusos, el 010, Via Pública de l'Ajuntament de Barcelona, CETRAMSA (Centre Metropolità d'Informació i Promoció del Transport), així com amb altres operadors i serveis de TMB.
La majoria d'aquestes funcions, a les quals cal afegir el control de la megafonia i les pantalles informatives, l'atenció de consultes i emergències a través de la interfonia i les visites d'escolars programades dins de les activitats de TMB Educa, continuen sent desenvolupades avui dia des de l'Icom, integrat ara per 24 persones i una coordinadora, per tal de cobrir amb diversos torns tot l'horari de servei de metro durant tots els dies de l'any.
Des de la seva creació el centre sempre ha tingut la voluntat de millorar la comunicació amb els passatgers, especialment en aquells moments en què la ciutat acull grans esdeveniments i molts visitants, com va ser el cas de la celebració dels Jocs Olímpics l'any 1992. Fruit d'aquesta voluntat, un grup de treball format per empleats del servei va idear un sistema pel qual es poden emetre missatges a la xarxa per megafonia en un total de 17 idiomes diferents. Això, en cas de necessitat, però el més habitual és fer les comunicacions en els sis idiomes més utilitzats per la població de Barcelona i la seva àrea metropolitana, que són el català, el castellà, l'anglès, el xinès, l'urdú i l'àrab.
L'aportació de Radio Metro aquests darrers 30 anys, facilitant una comunicació adequada i adaptant-se a les necessitats informatives del viatger, ha estat un element fonamental per al correcte funcionament del servei.
Tres membres de l'equip pioner del servei, d'esquerra a dreta: Marcel·lí Jansà, primer coordinador del CDIU, Marisa Lesaca, actual coordinadora, i Jesús Montesinos, prematurament desaparegut i que va deixar una forta empremta / Foto: Arxiu TMB
- ConceptesComunicacióInformació al clientServeiInstitucionsTMBLlocsCentre de ControlLa SagreraSagrada FamíliaServeiMetroAnys2018