Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La creació del Gran Metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
26.03.2025
Gustau Lamadrid

La creació del Gran Metro de Barcelona

Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB
< >Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

Tal dia com avui de fa 104 anys, el 26 de març de 1921, s’acordava crear l’empresa del Gran Metropolitano de Barcelona, SA. Més coneguda com el Gran Metro, aquesta companyia seria la responsable de posar en funcionament la primera línia de metro de la ciutat, concretament el tram entre Catalunya i Lesseps, i de la qual enguany celebrem el seu centenari.

El Gran Metro no va ser la primera empresa constituïda per construir una línia de metro, honor que correspon a la societat Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, SA, coneguda com el Transversal, però sí que va ser la primera a inaugurar i explotar el primer ferrocarril metropolità de la ciutat el 30 de desembre del 1924, amb un tram de 2.714 metres i quatre estacions, Catalunya, Aragó –l'actual Passeig de Gràcia–, Diagonal i Lesseps.

Antecedents

La xarxa de metro de Barcelona començà a prendre forma als anys vint del segle passat, quan s’estaven treballant diferents projectes des de temps abans, dels quals dos d’ells acabarien convertint-se en realitat. Llavors el metro era considerat el sistema de transport del futur per a les grans ciutats. Londres, Nova York i d’altres grans ciutats ja tenien metro, i la capital catalana també en volia.

El primer moviment per configurar una línia de metro va venir el 1907 de la mà dels enginyers Pau Müller i Octavio Zaragoza, quan van demanar una concessió de ferrocarril subterrani per unir la Ciutadella amb la Bonanova. L’Estat va aprovar el projecte el 1912, però no es va trobar finançament i va quedar aturat. 

El mateix any 1912, un altre enginyer, Fernando Reyes, presentava un segon pla de metro que volia creuar Barcelona des de Sants fins a Sant Martí, unint el sud-oest i el nord-est de la ciutat amb un enllaç ferroviari subterrani, Així es com el 1920 es va constituir la companyia Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, SA, tot i que novament els diners van ser l’obstacle per retardar el projecte fins a l’any 1922.

Pel que fa a la proposta de Müller i Zaragoza, les dificultats econòmiques van obligar a traspassar al Banco de Vizcaya la concessió que l’Estat els havia aprovat el 1912, però no seria fins després de la Primera Guerra Mundial que bancs i empresaris s’atrevirien a apostar pels projectes del metro a Barcelona.

Finalment, el 26 de març del 1921, el Banco Hispano Colonial, la companyia Tranvías de Barcelona, SA, Ferrocarriles de Cataluña i el consorci Arnús-Garí van decidir unir-se al Banco de Vizcaya per finançar el projecte i constituir la societat Gran Metropolitano de Barcelona, SA., i dos mesos després, el 26 de maig, firmaven davant notari l’escriptura fundacional de la mateixa amb un capital social de 15 milions de pessetes.

La nova empresa va modificar el projecte original de Müller i Zaragoza, de manera que finalment es contemplaven dos ramals, l’un sota la Rambla i l’altre sota la Via Laietana, que confluïen al passeig de Gràcia per pujar cap a Lesseps. 

Les obres començaven a finals d’aquell mateix any i  van ser dirigides per l’enginyer Santiago Rubió i Tudurí, inaugurant el primer dels ramals entre Catalunya i Lesseps el 30 de desembre de 1924.

Posteriorment s’obriria al servei, l’1 de maig del 1925, l’estació de Fontana, i el 5 juliol del mateix any s’ampliaria la línia fins a Liceu, al cor de la Rambla.

L’ampliació amb el segon ramal

El 1926, un parell d’anys més tard de l’entrada en servei d’aquesta primera línia, el Gran Metro posaria en funcionament l’altre ramal projectat, que es coneixeria inicialment com a línia II i que connectava l’estació d’Aragó amb les d'Urquinaona i Jaume I.

No seria fins a l’any 1934 quan aquest segon ramal es prolongaria fins a la part baixa de la Via Laietana, concretament fins a una parada que hi havia davant de l’actual edifici de Correus, avui fora de servei. 

Imatge
Imatge de la inauguració del Gran Metro de Barcelona a l'estació de Catalunya /Arxiu TMB

Inauguració de la línia del Gran Metro entre Catalunya i Lesseps, el 30 de desembre de 1924 / Arxiu Fundació TMB

Imatge
Plano de la Memòria del Gran Metro de l'any 1925 / Arxiu TMB

Plànol de la memòria del Gran Metro de l'any 1925 / Arxiu Fundació TMB

Darrera modificació
26.03.2025
Tema
Història
  • Altres temesTransportConceptesHistòricServeiInstitucionsAjuntamentTMBLlocsCatalunyaDiagonalFontanaJaume lLessepsLiceuPasseig de GràciaUrquinaonaServeiMetroAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història
Imatge
El tramvia 358. /Foto: FUNDACIÓ TMB

El tramvia 358 es trasllada avui al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova per la seva restauració

Història

Últimes notícies

Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport
Línia V19. /Foto: Pep Herrero (TMB)

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons