Header Top menu
El Barcelona Bus Turístic, 30 anys descobrint la ciutat
De tímid experiment a emblema de Barcelona. Els autobusos turístics regulars de TMB arriben a la fita del 30è aniversari amb la imatge renovada i preparant l'entrada d'una nova generació de vehicles més sostenibles.
El Barcelona Bus Turístic, una iniciativa conjunta de TMB i Turisme de Barcelona, va néixer el 25 de juny del 1987 com un servei pioner per proporcionar un transport regular, pràctic, sostenible i atractiu a les persones que volien conèixer la ciutat al seu aire, que amb la perspectiva del temps es va demostrar tot un èxit.
Els seus inicis van ser modestos, ja que estava servida només per dos autobusos Pegaso 6038, dotats d'aire condicionat i pintats de vermell i blanc, que van circular fins al 12 de setembre. Aquell primer any, el bus turístic tenia 10 parades, una freqüència de 45 minuts, i va traslladar 11.357 passatgers. El preu del bitllet era de 300 pessetes i el mateix bitllet es podia utilitzar també al Funicular i al telefèric de Montjuïc, així com al Tramvia Blau.
L'any següent, el 1988, es va tornar a repetir l'experiència per les mateixes dates amb el lema “Barcelona Singular” i s'hi van afegir dues parades més. El bitllet costava 500 pessetes, però es va incorporar un nou bitllet vàlid per 3 dies a 1.000 pessetes i un primer descompte inclòs en el preu al recinte del Poble Espanyol.
De servei pioner a bus turístic oficial de Barcelona
Amb el temps, el servei va anar evolucionant a mesura que l'atractiu de Barcelona i l'interès per visitar-la augmentaven, fins arribar a l'oferta actual, en què funciona tot l'any, l'utilitzen més de 2 milions de viatgers cada any i està servida per una flota de 77 vehicles de dos pisos, tots accessibles a persones amb mobilitat reduïda. Avui disposa de tres rutes o recorreguts complementaris amb 45 parades i 5 punts de connexió entre ells. Dues rutes, la vermella i la blava, funcionen tot l'any, mentre que la tercera, la verda, ho fa des del mes de març fins al novembre.
Convertit en el bus turístic oficial de la ciutat, Barcelona va ser la primera gran ciutat europea que va implantar el bitllet forfet o sistema “puja i baixa” en un servei d'aquest tipus. La peculiaritat d'aquest bitllet és que el viatger pot baixar i fer les visites que consideri a l'entorn de cada parada i, a continuació, pot tornar a pujar i reprendre el recorregut, gràcies al freqüent interval de pas dels vehicles. Això permet que l'usuari pugui planificar la visita com millor li plagui.
La incorporació dels vehicles de dos pisos l'any 1996 va marcar una altra fita en l'evolució del servei, que va convertir els busos en veritables terrasses panoràmiques en moviment des d'on es capten tots els detalls de l'arquitectura i del paisatge de la ciutat.
El servei inclou actualment un sistema d'audioguia en 16 idiomes i a bord de cada autobús viatja un informador per atendre les consultes dels clients durant el recorregut. Igualment, es proporciona al viatger un carnet de descomptes amb diverses ofertes culturals i d'oci que poden representar fins a 250 euros d'estalvi i que es poden utilitzar durant tot l'any.
Finalment, el 2006 es va posar en marxa el Barcelona Night Tour Bus, un servei que permet descobrir les nits d'estiu a la Ciutat Comtal amb la llum i els colors dels monuments més característics, inclosa la Font Màgica de Montjuïc. Funciona amb notable èxit les nits de divendres, dissabtes i diumenges, de juny a setembre.
Nova imatge per reforçar la identificació amb Barcelona
Coincidint amb el seu 30è aniversari, el gener d'aquest any 2017 es va presentar una imatge renovada del Barcelona Bus Turístic, inspirada en alguns dels trets definidors de l'atractiu de Barcelona: el reflex del sol sobre el mar, la textura dels trencadissos de Gaudí, les rajoles dels carrers de la ciutat, els colors dels vitralls de les esglésies, les sensacions que desprenen les retícules metàl·liques de la Torre Agbar o el peix de Frank Gehry a la Vila Olímpica, per exemple (vegeu article).
Aquestes formes, textures i colors s'han sintetitzat en una retícula triangular multicolor que ara és el símbol principal de la seva identitat visual, amb la intenció d'evocar aquells detalls més genuïns de Barcelona i d'esdevenir, igual que ho era el popular ull fins avui, part de l'imaginari de la nostra ciutat. Uns colors que d'aquí a un temps vestiran la nova generació de vehicles de dos pisos de propulsió híbrida, ja adjudicats.
Beneficis per al sistema de transport urbà i per a la ciutat
Per a la ciutat, a més de la generació d'activitat, l'aportació de visitants en prop de 70 equipaments culturals i d’oci i la promoció internacional que representa, els avantatges del Barcelona Bus Turístic són notables: una millor organització i distribució de l'afluència turística i un menor impacte en l'ocupació de l'espai, ja que el conjunt dels viatgers del bus turístic en temporada alta equival a la circulació de 500 autocars menys. A banda, els beneficis (12,5 milions d'euros el 2015) es destinen íntegrament a finançar el transport urbà (80%) i la promoció turística de la ciutat (20%).
En aquest sentit, per al transport urbà de viatgers, l'aportació dels beneficis del Barcelona Bus Turístic al pressupost de TMB suposa una contribució important al sosteniment del transport públic regular i una disminució de les necessitats de finançament, via tarifes integrades o aportacions de les administracions públiques, equivalent a uns 10 milions d'euros anuals. Aquesta quantitat és igual a la suma dels dèficits operatius (diferència entre els costos d'explotació i els ingressos per tarifes) de les 21 línies del Bus del Barri més el de tres línies convencionals d'alta demanda.
Coincidint amb el 30è aniversari, el Barcelona Bus Turístic va estrenar imatge / Foto Pep Herrero (TMB)