Premsa TMB

La nova imatge del Barcelona Bus Turístic reforça l’autenticitat i la identificació amb la ciutat

La modernització del disseny coincideix amb una renovació de la flota que la fa encara més eficient i respectuosa amb el medi ambient. El bus turístic públic destina els seus beneficis a finançar el transport regular i la promoció turística de la ciutat.

Frontal d'un dels nous busos turístics vestits amb la nova imatge / Foto: Pep Herrero (TMB)

Turisme de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han presentat avui la nova imatge del Barcelona Bus Turístic en un acte institucional a la Fundació Miró en què han intervingut el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, i el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona, Enric Cañas.

La nova imatge, que és visible des d’avui, s’inspira en alguns dels trets definidors de l’atractiu de Barcelona: el reflex del sol sobre el mar, la textura dels trencadissos de Gaudí, les rajoles dels carrers de la ciutat, els colors dels vitralls de les esglésies, les sensacions que desprenen les retícules metàl·liques de la Torre Agbar o el peix de Frank Gehry a la Vila Olímpica, per exemple.

Aquestes formes, textures i colors s’han sintetitzat en una retícula triangular multicolor que passarà a ser el símbol principal de la nova identitat visual, amb la intenció d’evocar aquells detalls més genuïns de Barcelona i d’esdevenir, igual que ho era el popular ull fins avui, part de l’imaginari de la nostra ciutat.

Aquesta nova imatge, que s’aplica tant als vehicles com a les parades i a tot el material de comunicació i promoció, s’estrena en l’inici de l’any 2017, en què el Barcelona Bus Turístic complirà els primers 30 anys de vida.

Ja fa tres dècades, Barcelona va ser la primera gran ciutat europea a implantar el bitllet forfet o sistema "puja i baixa" en un transport turístic urbà. La peculiaritat d'aquest bitllet és que cada viatger pot baixar i fer les visites que vulgui a l’entorn de cada parada i, a continuació, pot tornar a pujar i reprendre el recorregut, al llarg d’un dia o dos. Una llibertat que té premi, ja que el bitllet porta associat un carnet de descomptes per valor de més de 200 euros en una gran varietat d’establiments i atraccions.

Repercussió positiva per al sistema de transport urbà

Per a la ciutat, els avantatges són notables: una millor organització i distribució de l'afluència turística, i un menor impacte en l'ocupació de l'espai, ja que el conjunt dels viatgers del Barcelona Bus Turístic en temporada alta equival a la circulació de 500 autocars menys. A banda, els beneficis (12,5 milions d’euros el 2015) es destinen íntegrament a finançar el transport urbà (80%) i la promoció turística de la ciutat (20%).

Per al transport urbà de viatgers, l’aportació dels beneficis del Barcelona Bus Turístic al pressupost de TMB suposa una disminució de les necessitats de finançament, via tarifes integrades o aportacions de les administracions públiques, equivalent a uns 10 milions d’euros anuals. Aquesta quantitat és igual a la suma dels dèficits operatius (diferència entre els costos d’explotació i els ingressos per tarifes) de les 21 línies del Bus del Barri més el de tres línies convencionals d’alta demanda.

Descentralització del turisme

Amb les seves tres rutes (la vermella i la blava funcionen tot l’any, mentre que la tercera, la verda o ruta Fòrum, ho fa des de Setmana Santa fins a finals d’octubre) i 45 parades, el Barcelona Bus Turístic ajuda a generar activitat i visitants a prop de 70 equipaments culturals i d’oci de la ciutat, des de museus fins a botigues i espectacles, passant per restaurants, diverses propostes d’oci i també altres transports. Així mateix, fa una contribució decisiva a la descentralització del turisme per diferents districtes de la capital catalana, col·labora al sosteniment del transport públic regular i a la promoció internacional de la ciutat.

L'equip del Barcelona Bus Turístic després de l'acte d'avui / Foto: Pep Herrero (TMB)
L'equip del Barcelona Bus Turístic després de l'acte d'avui / Foto: Pep Herrero (TMB)

Modernització de la flota

La renovació de la identitat visual del Barcelona Bus Turístic coincideix amb la modernització de la seva flota d’autobusos de dos pisos, iniciada el 2016 amb els deu primers vehicles de 14 metres de longitud i un 35% més de capacitat al pis superior. TMB ha realitzat una segona comanda de deu vehicles més de característiques semblants, cosa que rejovenirà substancialment la flota, integrada per 77 vehicles.

Els nous autobusos de dos pisos han estat construïts amb xassís low entry de Volvo i carrosseria de Sercar (els deu següents seran d’Ayats). Els seus motors dièsel, de 263 kW, acrediten la màxima qualitat ambiental dins dels propulsors tèrmics Euro 6. Disposen de 83 seients (dels quals 69 al pis superior descobert) i una plaça per a cadires de rodes al pis inferior. Totes les places als vehicles nous disposen d’un connector USB per a la càrrega de dispositius mòbils, a més de les prestacions habituals: wifi gratuït de banda ampla, auriculars reciclables per seguir l’audioguia i facilitats per a persones amb pèrdua auditiva.

El Barcelona Bus Turístic dóna servei diàriament entre les 9 del matí i les 10 de la nit (l'última sortida de plaça de Catalunya és a les 19 hores a l’hivern i a les 20 hores a l’estiu), amb una freqüència que va dels 5 als 25 minuts, segons la línia i el període de l’any.

Informació en 16 idiomes

A bord de cada autobús viatja un informador de Turisme de Barcelona que atén les consultes dels clients durant el recorregut, l’explicació general del qual obtenen mitjançant el sistema d’àudio multilingüe (16 idiomes a escollir) individualitzat. Amb el mateix servei es proporciona al viatger la guia amb el detall de les parades de l'itinerari i el carnet de descomptes amb diverses ofertes culturals i d’oci.

Els últims deu anys, a més, s'ha posat en marxa una ruta nocturna, el Barcelona Night Tour, que permet descobrir les nits d’estiu de la Ciutat Comtal amb la llum i els colors dels monuments més característics, inclosa la Font Màgica de Montjuïc. Funciona, amb èxit notable les nits dels divendres, dissabtes i diumenges, de juny a setembre.

Valoració de notable i reconeixement internacional

Any rere any, el servei del Barcelona Bus Turístic obté opinions favorables dels seus usuaris (prop de dos milions), la gran majoria dels quals (85%) són estrangers, de 40 anys d’edat com a mitjana, que vénen a Barcelona amb avió per a una estada de lleure, amb la parella o bé en un grup de familiars o amics. El 64% visiten la ciutat per primera vegada i el 10% hi han arribat com a creueristes. Són dades d’una enquesta pròpia realitzada l’estiu del 2016, que també revela que els viatgers atorguen al Barcelona Bus Turístic una nota mitjana de 8,2 sobre 10, una elevada valoració que s'ha mantingut amb poques oscil·lacions al llarg dels últims 15 anys.

Les bones opinions i la disposició dels usuaris a recomanar-lo han fet que els últims quatre anys el Barcelona Bus Turístic hagi obtingut el títol d’excel·lència que expedeix el web internacional TripAdvisor. Això vol dir que el servei ha rebut una valoració mínima general de quatre punts (d'un màxim possible de cinc).

Tema: 
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Frontal d'un dels nous busos turístics vestits amb la nova imatge / Foto: Pep Herrero (TMB)
Frontal d'un dels nous busos turístics vestits amb la nova imatge / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un dels últims cotxes incorporats al Barcelona Bus Turístic / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un dels últims cotxes incorporats al Barcelona Bus Turístic / Foto: Pep Herrero (TMB)
Responsables de TMB i de Turisme de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)
L'equip del Barcelona Bus Turístic després de l'acte d'avui / Foto: Pep Herrero (TMB)
El conseller delegat de TMB, Enric Cañas, en l'acte / Foto: Pep Herrero (TMB)
Joan Gaspart, president del comitè executiu de Turisme de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)
Vista posterior d'un dels nous vehicles del Barcelona Bus Turístic / Foto: Pep Herrero (TMB)
Nota de premsa en pdf (castellà)
Nota de premsa en pdf (anglès)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies