Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 40 anys de l’arribada del metro a Santa Coloma de Gramenet
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.12.2023
Gustau Lamadrid

40 anys de l’arribada del metro a Santa Coloma de Gramenet

Imatge
Obres de construcció del túnel del tram Torras i Bages - Santa Coloma / Arxiu TMB
Obres de construcció del túnel del tram Torras i Bages - Santa Coloma / Arxiu TMB
< >Obres de construcció del túnel del tram Torras i Bages - Santa Coloma / Arxiu TMB

El 21 de desembre de 1983 el metro arribava per primera vegada al municipi de Santa Coloma de Gramenet travessant el riu Besòs. Era la primera de tres prolongacions metropolitanes de la xarxa que es van inaugurar en dos dies, una segona al terme de L’Hospitalet de Llobregat i l'altra a Cornellà.

Ara fa 40 anys, la línia 1 del metro allargava el seu recorregut des de l’estació del passeig Torras i Bages de Barcelona fins a la plaça de la Vila de Santa Coloma de Gramenet, i veia així satisfeta una vella reivindicació veïnal. Aquesta millora representava una fita històrica per a la mobilitat metropolitana en transport públic i superava una barrera que semblava infranquejable per a l’arribada del suburbà, el riu Besòs, la llera del qual va caldre desviar per construir el túnel.

Amb la prolongació, la línia 1 ampliava el recorregut 1.998 metres i afegia tres noves estacions al seu traçat, Trinitat Vella, Baró de Viver i Santa Coloma.

Feia temps que s’esperava una ampliació tan fonamental com aquesta per a la connexió metropolitana amb aquest mitjà de transport públic, però els treballs resultaren molt intensos i s’allargaren més del compte pel fet d’haver de travessar el riu Besòs i la necessitat de modificar la seva llera. Finalment, l'expectació va fer de la inauguració oficial del tram un acte popular multitudinari que va congregar als alcaldes de Santa Coloma i Barcelona, aleshores Lluís Hernández i Pasqual Maragall respectivament, així com al president de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol.

La xarxa, més metropolitana, s’endinsava també a l’Hospitalet i Cornellà

Dos dies més tard, el 23 de desembre, a l’altra costat de la línia 1 entrava en servei un nou tram soterrat entre Santa Eulàlia i Torrassa, el qual venia a substituir parcialment l’antic traçat a cel obert entre Bordeta i Santa Eulàlia que s’havia clausurat el 1980. 

Aquesta ampliació tenia una longitud de 1.550 metres i disposava només de dues noves estacions, Santa Eulàlia, que havia quedat fora de servei tres anys abans amb motiu de les obres i ara es reinaugurava però ja com a estació subterrània, i Torrassa. A més, el nou traçat va suposar el tancament definitiu de Bordeta, un equipament que es va obrir l'any 1926, quan es va posar en marxa el Transversal, i que ara se suprimia per tal d’eliminar la concatenació de dues estacions amb poca distància entre elles.

La inauguració del nou tram també va reunir a les autoritats, als alcaldes de L’Hospitalet, llavors Ignasi Pujana, i Barcelona, i al president de la Generalitat. Tots tres repetirien presència en la inauguració el mateix dia de la prolongació de la línia 5 entre Sant Ildefons i Cornellà, en aquest cas juntament amb l’alcalde de Cornellà en aquell moment, Frederic Prieto.

Aquesta darrera ampliació, de 1573 metres, incorporava a la via blava dues noves estacions, Gavarra i Cornellà (avui Cornellà Centre).

Imatge
Inauguració estació Santa Coloma, any 1983 / Arxiu La Vanguardia

Inauguració de l'estació Santa Coloma, any 1983 / Arxiu La Vanguardia

Imatge
Obres de soterrament del tram Santa Eulàlia - Torrassa de línia 1 / Arxiu TMB

Obres de soterrament del tram Santa Eulàlia - Torrassa de línia 1 / Arxiu TMB

Imatge
Imatges de la inauguració del tram Santa Eulàlia - Torrassa de línia 1 / Arxiu TMB

Imatges de la inauguració del tram Santa Eulàlia - Torrassa de línia 1 / Arxiu TMB

Imatge
Imatges de la inauguració del tram Sant Ildefons - Cornellà de línia 5 / Arxiu TMB

Imatges de la inauguració del tram Sant Ildefons - Cornellà de línia 5 / Arxiu TMB

Imatge
L'estació històrica de Bordeta va deixar de donar servei / Arxiu TMB

L'estació històrica de Bordeta va deixar de donar servei / Arxiu TMB

Darrera modificació
21.12.2023
Tema
Història
  • Altres temesTransportConceptes#metrotransversalCuriositatsHistòricMobilitatObresOfertaServeiInfraestructuraEstacióTúnelInstitucionsAjuntamentGeneralitatTMBServeiL1L5MetroAnys2023
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons