Header Top menu
40 anys de l’arribada del metro a Santa Coloma de Gramenet
El 21 de desembre de 1983 el metro arribava per primera vegada al municipi de Santa Coloma de Gramenet travessant el riu Besòs. Era la primera de tres prolongacions metropolitanes de la xarxa que es van inaugurar en dos dies, una segona al terme de L’Hospitalet de Llobregat i l'altra a Cornellà.
Ara fa 40 anys, la línia 1 del metro allargava el seu recorregut des de l’estació del passeig Torras i Bages de Barcelona fins a la plaça de la Vila de Santa Coloma de Gramenet, i veia així satisfeta una vella reivindicació veïnal. Aquesta millora representava una fita històrica per a la mobilitat metropolitana en transport públic i superava una barrera que semblava infranquejable per a l’arribada del suburbà, el riu Besòs, la llera del qual va caldre desviar per construir el túnel.
Amb la prolongació, la línia 1 ampliava el recorregut 1.998 metres i afegia tres noves estacions al seu traçat, Trinitat Vella, Baró de Viver i Santa Coloma.
Feia temps que s’esperava una ampliació tan fonamental com aquesta per a la connexió metropolitana amb aquest mitjà de transport públic, però els treballs resultaren molt intensos i s’allargaren més del compte pel fet d’haver de travessar el riu Besòs i la necessitat de modificar la seva llera. Finalment, l'expectació va fer de la inauguració oficial del tram un acte popular multitudinari que va congregar als alcaldes de Santa Coloma i Barcelona, aleshores Lluís Hernández i Pasqual Maragall respectivament, així com al president de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol.
La xarxa, més metropolitana, s’endinsava també a l’Hospitalet i Cornellà
Dos dies més tard, el 23 de desembre, a l’altra costat de la línia 1 entrava en servei un nou tram soterrat entre Santa Eulàlia i Torrassa, el qual venia a substituir parcialment l’antic traçat a cel obert entre Bordeta i Santa Eulàlia que s’havia clausurat el 1980.
Aquesta ampliació tenia una longitud de 1.550 metres i disposava només de dues noves estacions, Santa Eulàlia, que havia quedat fora de servei tres anys abans amb motiu de les obres i ara es reinaugurava però ja com a estació subterrània, i Torrassa. A més, el nou traçat va suposar el tancament definitiu de Bordeta, un equipament que es va obrir l'any 1926, quan es va posar en marxa el Transversal, i que ara se suprimia per tal d’eliminar la concatenació de dues estacions amb poca distància entre elles.
La inauguració del nou tram també va reunir a les autoritats, als alcaldes de L’Hospitalet, llavors Ignasi Pujana, i Barcelona, i al president de la Generalitat. Tots tres repetirien presència en la inauguració el mateix dia de la prolongació de la línia 5 entre Sant Ildefons i Cornellà, en aquest cas juntament amb l’alcalde de Cornellà en aquell moment, Frederic Prieto.
Aquesta darrera ampliació, de 1573 metres, incorporava a la via blava dues noves estacions, Gavarra i Cornellà (avui Cornellà Centre).
Inauguració de l'estació Santa Coloma, any 1983 / Arxiu La Vanguardia
Obres de soterrament del tram Santa Eulàlia - Torrassa de línia 1 / Arxiu TMB
Imatges de la inauguració del tram Santa Eulàlia - Torrassa de línia 1 / Arxiu TMB
Imatges de la inauguració del tram Sant Ildefons - Cornellà de línia 5 / Arxiu TMB
L'estació històrica de Bordeta va deixar de donar servei / Arxiu TMB
- Altres temesTransportConceptes#metrotransversalCuriositatsHistòricMobilitatObresOfertaServeiInfraestructuraEstacióTúnelInstitucionsAjuntamentGeneralitatTMBServeiL1L5MetroAnys2023