Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 1992 va ser també l'any de l’impuls olímpic a l’autobús
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
01.06.2017
Gustau Lamadrid

1992 va ser també l'any de l’impuls olímpic a l’autobús

Imatge
Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB
Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB

Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB

Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB

La celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona 92 va representar un gran avenç en la potenciació del transport públic. El Pla de Mobilitat Olímpica tenia com a finalitat garantir els desplaçaments i la seguretat dels membres de la família olímpica, dels visitants i dels mateixos ciutadans.

La base del Pla de Mobilitat Olímpica, dissenyat per l'Ajuntament de Barcelona, era afavorir l'ús del transport públic i la dissuasió del vehicle privat, amb una sèrie de mesures, algunes de conjunturals i altres de més estructurals. Entre les primeres, la creació de títols de viatge especialment dissenyats per a l'ocasió, campanyes de comunicació dels serveis i el reforç d'un sistema adequat de senyalització del metro i del bus, també amb informadors durant els dies de l'esdeveniment.

Quant a les estructurals, convé destacar l'esforç realitzat per TMB per posar les seves instal·lacions i serveis a l'alçada del repte olímpic i les necessitats de mobilitat que comportava. Pel que fa al servei de metro, fa uns dies ressenyàvem les remodelacions realitzades en algunes estacions de metro emblemàtiques, com vam explicar en un altre article, a les quals cal afegir, entre altres, la posada en servei de sis nous trens triples de la sèrie 2.000 per al reforç de les línies d'ample internacional i la construcció d'un nou funicular de Montjuïc.

Modernització i renovació de la flota de bus

No menys important va ser l'aposta pel transport públic de superfície. TMB va portar a terme una important renovació de la seva flota d'autobusos per tal d'oferir el màxim confort en unes dates tan assenyalades, incorporant 109 vehicles de tipus estàndard durant l'any 1992.

Aquests vehicles estaven dotats amb elements d'avançada tecnologia per a aquells temps, com la suspensió pneumàtica integral, canvis de marxa automàtics, indicadors de línia electrònics, i també de confortabilitat, com ara aire condicionat, seients encoixinats, etc. Dins d'aquestes incorporacions, la més innovadora i rellevant va ser l’adquisició de un nou model d'autobusos de sòl baix, concretament de 20 unitats fabricades per l'empresa MAN, que tenien com a característica principal que afavorien l'accessibilitat a les persones amb problemes de mobilitat (vegeu article sobre la flota accessible de TMB). Els cotxes es van utilitzar durant els Jocs Paralímpics i després es van integrar al servei de les línies 33 i 544.

L'herència del Ronda Exprés

Durant els Jocs es van dissenyar molts serveis llançadora i es van reforçar algunes línies, però de totes aquelles mesures ens ha quedat com a herència més destacada la creació de la línia 60, anomenada també Ronda Exprés (vegeu article).

La inauguració de noves vies de comunicació, com ara les Rondes, va obrir noves vies de connexió entre els barris de la ciutat i va propiciar la creació i entrada en servei, el 23 de maig de 1992, d'aquesta línia 60, la qual oferia un servei amb una velocitat comercial elevada gràcies al fet que circulava en molts trams per l'interior d'aquest cinturó que envolta Barcelona.

En el transcurs dels 25 anys que fa que funciona, la línia ha anat patint moltes modificacions, la darrera i més important amb motiu de la implantació de la quarta fase de la nova xarxa de bus, la tardor del 2015, que va escurçar el seu recorregut per un costat fins al barri de La Pau i per l’altre extrem fins a l'avinguda Esplugues.

Imatge
Presentació dels nous autobusos adquirits l'any 1992 / Arxiu TMB

Inauguració del servei de la línia 60 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
01.06.2017
Tema
Història
  • ConceptesHistòricMobilitatServeiInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Les estacions olímpiques del metro de Barcelona

Contingut relacionat

Imatge
Cartell bus 1992

Quan Barcelona es va obrir al món: 30 anys d'uns Jocs que van canviar la mobilitat

Història
Imatge
Exposició de busos clàssics a Sant Martí /Foto: PEP HERRERO (TMB)

Els busos clàssics de TMB visiten la festa major de la Florida a l’Hospitalet

Història
Imatge
Imatge d’un tramvia de tracció animal com els que van inaugurar la primera línia de tramvies de Barcelona el 27 de juny de 1872

150 aniversari del primer tramvia de Barcelona

Història
Imatge
Empleats de la CGA davant un autobús Tilling Stevens / Foto: Arxiu Fundació TMB

La CGA, l’avantpassat de Transports de Barcelona, naixia fa 100 anys

Història

Últimes notícies

Imatge
Maqueta del Tilling Stevens exposada a la Mercè Sala. /Foto: TMB

La maqueta del Tilling Stevens ja es pot visitar a l'Espai Mercè Sala

Cultura i Oci
Cartell de les Festes de Gràcia 2022 / Imatge: Web Festa Major de Gràcia

Transport públic per a les Festes de Gràcia 2022

Transport
Rètol que identifica els autobusos híbrids de la flota de TMB / Foto: Arxiu TMB

TMB renova la flota amb 98 autobusos nous

Transport
Imatge
Parada del servei especial de bus al Palau Sant Jordi / Foto: Arxiu TMB

Deixa’t portar pels serveis especials de TMB a tota l’oferta de cultura, esport i esbarjo

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 298 73 83  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons