Header Top menu
1992 va ser també l'any de l’impuls olímpic a l’autobús
La celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona 92 va representar un gran avenç en la potenciació del transport públic. El Pla de Mobilitat Olímpica tenia com a finalitat garantir els desplaçaments i la seguretat dels membres de la família olímpica, dels visitants i dels mateixos ciutadans.
La base del Pla de Mobilitat Olímpica, dissenyat per l'Ajuntament de Barcelona, era afavorir l'ús del transport públic i la dissuasió del vehicle privat, amb una sèrie de mesures, algunes de conjunturals i altres de més estructurals. Entre les primeres, la creació de títols de viatge especialment dissenyats per a l'ocasió, campanyes de comunicació dels serveis i el reforç d'un sistema adequat de senyalització del metro i del bus, també amb informadors durant els dies de l'esdeveniment.
Quant a les estructurals, convé destacar l'esforç realitzat per TMB per posar les seves instal·lacions i serveis a l'alçada del repte olímpic i les necessitats de mobilitat que comportava. Pel que fa al servei de metro, fa uns dies ressenyàvem les remodelacions realitzades en algunes estacions de metro emblemàtiques, com vam explicar en un altre article, a les quals cal afegir, entre altres, la posada en servei de sis nous trens triples de la sèrie 2.000 per al reforç de les línies d'ample internacional i la construcció d'un nou funicular de Montjuïc.
Modernització i renovació de la flota de bus
No menys important va ser l'aposta pel transport públic de superfície. TMB va portar a terme una important renovació de la seva flota d'autobusos per tal d'oferir el màxim confort en unes dates tan assenyalades, incorporant 109 vehicles de tipus estàndard durant l'any 1992.
Aquests vehicles estaven dotats amb elements d'avançada tecnologia per a aquells temps, com la suspensió pneumàtica integral, canvis de marxa automàtics, indicadors de línia electrònics, i també de confortabilitat, com ara aire condicionat, seients encoixinats, etc. Dins d'aquestes incorporacions, la més innovadora i rellevant va ser l’adquisició de un nou model d'autobusos de sòl baix, concretament de 20 unitats fabricades per l'empresa MAN, que tenien com a característica principal que afavorien l'accessibilitat a les persones amb problemes de mobilitat (vegeu article sobre la flota accessible de TMB). Els cotxes es van utilitzar durant els Jocs Paralímpics i després es van integrar al servei de les línies 33 i 544.
L'herència del Ronda Exprés
Durant els Jocs es van dissenyar molts serveis llançadora i es van reforçar algunes línies, però de totes aquelles mesures ens ha quedat com a herència més destacada la creació de la línia 60, anomenada també Ronda Exprés (vegeu article).
La inauguració de noves vies de comunicació, com ara les Rondes, va obrir noves vies de connexió entre els barris de la ciutat i va propiciar la creació i entrada en servei, el 23 de maig de 1992, d'aquesta línia 60, la qual oferia un servei amb una velocitat comercial elevada gràcies al fet que circulava en molts trams per l'interior d'aquest cinturó que envolta Barcelona.
En el transcurs dels 25 anys que fa que funciona, la línia ha anat patint moltes modificacions, la darrera i més important amb motiu de la implantació de la quarta fase de la nova xarxa de bus, la tardor del 2015, que va escurçar el seu recorregut per un costat fins al barri de La Pau i per l’altre extrem fins a l'avinguda Esplugues.
Inauguració del servei de la línia 60 / Foto: Arxiu TMB