Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 1992 va ser també l'any de l’impuls olímpic a l’autobús
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
01.06.2017
Gustau Lamadrid

1992 va ser també l'any de l’impuls olímpic a l’autobús

Imatge
Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB
Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB
< >Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB
Cartell de promoció de l'autobús / Arxiu TMB

La celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona 92 va representar un gran avenç en la potenciació del transport públic. El Pla de Mobilitat Olímpica tenia com a finalitat garantir els desplaçaments i la seguretat dels membres de la família olímpica, dels visitants i dels mateixos ciutadans.

La base del Pla de Mobilitat Olímpica, dissenyat per l'Ajuntament de Barcelona, era afavorir l'ús del transport públic i la dissuasió del vehicle privat, amb una sèrie de mesures, algunes de conjunturals i altres de més estructurals. Entre les primeres, la creació de títols de viatge especialment dissenyats per a l'ocasió, campanyes de comunicació dels serveis i el reforç d'un sistema adequat de senyalització del metro i del bus, també amb informadors durant els dies de l'esdeveniment.

Quant a les estructurals, convé destacar l'esforç realitzat per TMB per posar les seves instal·lacions i serveis a l'alçada del repte olímpic i les necessitats de mobilitat que comportava. Pel que fa al servei de metro, fa uns dies ressenyàvem les remodelacions realitzades en algunes estacions de metro emblemàtiques, com vam explicar en un altre article, a les quals cal afegir, entre altres, la posada en servei de sis nous trens triples de la sèrie 2.000 per al reforç de les línies d'ample internacional i la construcció d'un nou funicular de Montjuïc.

Modernització i renovació de la flota de bus

No menys important va ser l'aposta pel transport públic de superfície. TMB va portar a terme una important renovació de la seva flota d'autobusos per tal d'oferir el màxim confort en unes dates tan assenyalades, incorporant 109 vehicles de tipus estàndard durant l'any 1992.

Aquests vehicles estaven dotats amb elements d'avançada tecnologia per a aquells temps, com la suspensió pneumàtica integral, canvis de marxa automàtics, indicadors de línia electrònics, i també de confortabilitat, com ara aire condicionat, seients encoixinats, etc. Dins d'aquestes incorporacions, la més innovadora i rellevant va ser l’adquisició de un nou model d'autobusos de sòl baix, concretament de 20 unitats fabricades per l'empresa MAN, que tenien com a característica principal que afavorien l'accessibilitat a les persones amb problemes de mobilitat (vegeu article sobre la flota accessible de TMB). Els cotxes es van utilitzar durant els Jocs Paralímpics i després es van integrar al servei de les línies 33 i 544.

L'herència del Ronda Exprés

Durant els Jocs es van dissenyar molts serveis llançadora i es van reforçar algunes línies, però de totes aquelles mesures ens ha quedat com a herència més destacada la creació de la línia 60, anomenada també Ronda Exprés (vegeu article).

La inauguració de noves vies de comunicació, com ara les Rondes, va obrir noves vies de connexió entre els barris de la ciutat i va propiciar la creació i entrada en servei, el 23 de maig de 1992, d'aquesta línia 60, la qual oferia un servei amb una velocitat comercial elevada gràcies al fet que circulava en molts trams per l'interior d'aquest cinturó que envolta Barcelona.

En el transcurs dels 25 anys que fa que funciona, la línia ha anat patint moltes modificacions, la darrera i més important amb motiu de la implantació de la quarta fase de la nova xarxa de bus, la tardor del 2015, que va escurçar el seu recorregut per un costat fins al barri de La Pau i per l’altre extrem fins a l'avinguda Esplugues.

Imatge
Presentació dels nous autobusos adquirits l'any 1992 / Arxiu TMB

Inauguració del servei de la línia 60 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
01.06.2017
Tema
Història
  • ConceptesHistòricMobilitatServeiInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Les estacions olímpiques del metro de Barcelona

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport
Línia V19. /Foto: Pep Herrero (TMB)

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons