Header Top menu
Nova jornada informativa de TMB sobre el programa de compra pública innovadora
Aquesta sessió presencial de TMBinnova és un pas més per facilitar la col·laboració entre entitats i empreses públiques i privades per a desenvolupar solucions que permetin millorar l’accessibilitat i els serveis
L’activitat de TMBinnova no té aturador. Fa una setmana, Margarida López, directora d’Innovació i Transformació Digital de TMB, feia una ponència al saló internacional sobre mobilitat urbana a l’Smart City Expo World Congress per explicar el programa de compra pública innovadora de TMB. Avui el procés per trobar solucions noves al repte de la millora de l’accessibilitat a la xarxa de metro ha tingut com escenari l’Espai Gaudí, a l’estació de Sagrada Família (L2 i L5), on més d’una vintena d’assistents presencials han estat partícips aquest matí d’una nova sessió informativa, una dotzena dels quals ha realitzat posteriorment una visita tècnica a l’estació de Virrei Amat (L5). Han assistit a l’esdeveniment responsables i tècnics d’institucions i empreses vàries, entre les que destaquen la Generalitat de Catalunya, Indra, Alstom i COMSA.
La sessió d’avui, que ha comptat amb la col·laboració de MAFEX (Industria Ferroviaria Española), ha estat centrada en el projecte de compra pública que cerca solucions per l’anomenat Gap o buit d’andanes en corba. Actualment, a la xarxa de metro hi ha nou estacions amb andanes construïdes en forma de corba. Aquesta disposició genera un espai, un gap (buit entre l'andana i l'estrep del tren) que dificulta l’accés al tren a les persones usuàries. En el cas de les persones amb mobilitat reduïda, i especialment als passatgers amb cadira de rodes, aquesta distància pot arribar a dificultar-los l'accés al tren en una part. La solució que es busca seria aplicable i milloraria l'accessibilitat no només a la xarxa de metro de Barcelona, sinó també a les xarxes d’altres operadors ferroviaris amb infraestructures similars a nivell mundial i que comparteixen aquesta mateixa problemàtica.
Gonzalo Riffo, responsable d’Innovació Corporativa de TMB, ha obert la jornada destacant que l’accessibilitat és “la palanca de canvi per a la millora de la qualitat dels serveis de mobilitat”, per donar pas a Garazi Carranza, responsable d’Innovació de MAFEX, que seguint el fil ha remarcat que “cal aspirar a l’accessibilitat universal per donar resposta no només als diferents col·lectius amb necessitats especials sinó també a l’envelliment de la població”. A continuació, Ana María Vieitez, responsable d’Accessibilitat Universal de TMB, ha desenvolupat la seva ponència al voltant del treball transversal que en aquest tema desenvolupa TMB amb diferents grups departamentals de metro i bus així com amb diverses entitats i grups implicats en la defensa de discapacitats, dependents i diversitat funcional, creant-se d’aquesta manera “un ampli ecosistema, una xarxa relacional a la recerca de noves solucions” per gestionar els problemes d’accessibilitat no només física, sensorial i auditiva sinó també cognitiva i des de la perspectiva de gènere i diversitat. A continuació, la mateixa Ana María Vieitez juntament amb Marcos González, responsable de Projectes d´Infraestructures d´Estació i Túnel de Metro, han portat a terme la visita a l'estació de Virrei Amat amb els assistents, resolent els dubtes dels mateixos sobre el propi terreny.
A la jornada de presentació preliminar al mercat, prèvia a la fase de licitació pública, feta per TMBinnova el passat 16 de juny, TMB avançava l’adhesió al Programa de Suport a la Innovació InnoBuyer per donar solució a aquest repte d’accessibilitat plantejat, una acció que compta així amb fons europeus, concretament els d'Horizon Europe.
En quant a MAFEX, Associació de la Indústria Ferroviària Espanyola, que ha col·laborat en aquesta jornada, remarcar que actua com a agent facilitador mitjançant la posada en marxa d'iniciatives en matèria d’internacionalització, innovació, millora competitiva i relacions institucionals. Permet, així, la competitivitat de la indústria ferroviària espanyola i impulsa la presència global dels seus socis a través de la cooperació i l'aprofitament de capacitats conjuntes. Creada el 2004, actualment aglutina 118 socis.
- Altres temesInnovacióConceptesAccessibilitatInnovacióRSCTecnologiaUsuarisInfraestructuraEstacióMaterial mòbilInstitucionsAltresGeneralitatTMBLlocsEspai GaudíVirrei AmatServeiMetroAnys2023