Header Top menu
La compra pública innovadora de TMB, al congrés Tomorrow Mobility
El programa de TMB Innova, presentat al saló internacional sobre mobilitat urbana, proposa reptes que trasllada al mercat per trobar solucions noves que permetin millorar els serveis de bus i metro, com l’accessibilitat i l’experiència d’usuari
Dimecres 8 de novembre, segon dia i equador del congrés Smart City Expo World Congress, es va viure una jornada intensa quant a visites i interessants conferències sobre la mobilitat urbana i sostenible a la seu de la Fira Gran Via.
A mig matí, l’estand de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), com a principal operador de transport públic de Barcelona i la seva àrea metropolitana, va acollir la ponència ‘Innovació en l’aprovisionament de serveis: adopció de noves tecnologies a través de la compra pública d’innovació’, a càrrec de Margarida López, directora d’Innovació i Transformació Digital de TMB.
En la seva xerrada, López ha explicat, entre altres aspectes, l’estratègia aplicada a l’empresa en la compra pública innovadora per a la provisió de serveis en una empresa operadora de transport públic i ha destacat “la importància de la metodologia col·laborativa de TMBInnova que relaciona diferents departaments interns de l’empresa i l’ecosistema extern (ciutadania, start-ups, proveïdors i universitats) tot seguint metodologies basades en normes i estàndards internacionals”.
Entre els beneficis de la compra pública hi ha establir un diàleg obert amb el mercat i entre els objectius destaca conèixer les tecnologies, solucions i empreses existents, disposar de la informació sobre el cost de les solucions, poder fer pilots per valorar la idoneïtat de l’escalabilitat i concretar el plec de prescripcions tècniques de la compra.
Segons la directora d’Innovació de TMB, “des de l’empresa, treballem de manera permanent en el desenvolupament de solucions innovadores que permetin millorar els nostres serveis, com l’accessibilitat als nostres transports i l’experiència d’usuari, creant reptes que traslladem al mercat per tal de trobar solucions que podrien ser incorporades a TMB i que superen les prestacions d’aquelles disponibles al mercat”.
Per exemple, els dos reptes inicials de TMB en compra pública innovadora han estat les solucions al Gap d’andanes a les estacions en corba de la xarxa de metro, per facilitar l’accés al tren a tots els usuaris, i els nous suports d’informació al metro i al bus, on s’explora l’ús de les finestres dels vehicles per millorar la comunicació amb els usuaris i que informació sigui accessible per a tothom.
Al final de la seva intervenció, Marga López ha exposat com a novetat la posada en marxa de les consultes permanents i dinàmiques al mercat (CPDM) en la gestió dels processos d’innovació oberta, com a solució a situacions no desitjades que es troba la companyia en la gestió habitual de les contractacions i que es podrien mitigar amb l’aplicació d’aquestes consultes. “Des de TMBinnova s’aplicaria una nova metodologia de treball entre òrgans de contractació a tota Europa, amb la intenció de provar la primera experiència pilot durant el primer trimestre del 2024” ha avançat López. “Diem que té caràcter permanent perquè no té una limitació temporal concreta, cosa que permet a TMB preguntar contínuament al mercat sobre actuacions que estigui planificant. I té caràcter dinàmic perquè mentre duri s’aniran obrint i tancant consultes particulars per actuacions concretes, podent a més evolucionar. En definitiva, aquestes consultes estableixen un canal permanent per gestionar, tant l’arribada d’ofertes com l’escolta proactiva del mercat amb relació a reptes permanents que té la institució” ha conclòs la directora d’Innovació i Transformació Digital de TMB.
Ajuntament i TMB llencen un repte per millorar a xarxa de bus
Des de TMB, participem en el segon repte del Barcelona Innova Lab Mobility que lidera l’Ajuntament de Barcelona i que s’ha presentat en el marc del congrés internacional sobre mobilitat urbana. Es tracta de la segona edició del repte de mobilitat urbana "Millora del servei de la xarxa d'autobusos de Barcelona”.
La sessió s’ha enriquit amb la participació dels assistents que han fet aportacions i que han acabat de definir el repte que es llança per trobar solucions innovadores per millorar el servei de bus que té la ciutat.
L'Urban Lab llançat l'any 2022, impulsa l'execució de pilots innovadors en l'àmbit de la mobilitat intel·ligent i sostenible. Els guanyadors del primer repte urbà 'Reduir accidents de moto a Barcelona' han presentat els resultats inicials de la prova pilot.
- Altres temesInnovacióConceptesAccessibilitatInformació al clientInnovacióUsuarisInstitucionsTMBServeiMetroAnys2023