Header Top menu
La línia 9 Sud de metro compleix cinc anys encapçalant la satisfacció dels usuaris
El 12 de febrer del 2016 s'obrien les 15 estacions de la línia 9 Sud, de les quals s'han beneficiat milers de veïns del Prat de Llobregat, l'Hospitalet i Barcelona.
Avui fa cinc anys la línia 9 Sud de metro, promoguda i construïda per la Generalitat i operada per TMB, començava el servei comercial després d'un multitudinari acte d'inauguració que va tenir lloc a l'estació de Fira. Eren 19,6 quilòmetres de túnel entre Aeroport T1 i Zona Universitària, amb 15 estacions, 6 de les quals de connexió, en els municipis de Barcelona, l'Hospitalet i el Prat de Llobregat. El 2018 s'hi afegiria el ramal de la línia 10 Sud fins a Foc, prolongat a Zona Franca el 2020.
La posada en marxa de la L9 Sud va ser un repte inèdit per a TMB: mai en 90 anys s'havia obert tant de metro de cop, i menys amb els nivells d'exigència que comporta el funcionament automàtic. El resultat ha estat prou bo, segons la valoració dels usuaris que cada any recull l'Estudi de Percepció del Client de TMB: li atorguen un 8,38 de satisfacció global, la nota més alta de la xarxa, i per sobre de la mitjana de 7,86, segons l'onada del 2020.
Des del 2016, cada any la L9 Sud ha quedat com la línia més ben valorada pels usuaris, posició que només va igualar el 2017 la línia germana L9 Nord, amb una puntuació de 8,32.
Pel que fa al passatge, la L9 Sud ha seguit l'evolució pròpia d'un sistema de transport de nova planta que es va posant en servei per etapes i del qual falta la peça clau, el tram central. En cinc anys ha registrat 47 milions de validacions d'entrada, essent l'estació Europa / Fira la que en registra més. Com el conjunt de la xarxa de metro, va veure truncada la tendència a l'alça amb l'esclat de la crisi sanitària ara fa un any, si bé el diferencial de passatge està per sota de la mitjana.
El cinquè aniversari coincideix amb notícies esperançadores pel que fa a la continuació del projecte L9/10. D'aquí a unes setmanes està previst que s'obrin tres estacions del viaducte del carrer A, al polígon de la Zona Franca, i la Generalitat ha anunciat un nou pla economicofinancer per reprendre les obres del tram central amb l'objectiu de posar en marxa esglaonadament la infraestructura els anys 2026, 2027 i 2028.
- ConceptesMetro automàticServeiInstitucionsGeneralitatTMBLlocsBarcelonaEl Prat de LlobregatL'Hospitalet de LlobregatServeiL10L9MetroAnys2021