Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Impressions del primer any de vida de la línia 9 Sud de metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
13.02.2017
Oriol Pàmies

Impressions del primer any de vida de la línia 9 Sud de metro

Imatge
Estació de Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero (TMB)
Estació de Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Estació de Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero (TMB)
Estació de Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero (TMB)

El 12 de febrer del 2016, a les 3 de la tarda, s'obrien les 15 estacions de la línia 9 Sud i milers de veïns del Prat de Llobregat, l'Hospitalet  i Barcelona estrenaven il·lusionats el nou metro automàtic.

Ahir va fer un any que la xarxa de metro de TMB va créixer de cop un 20%: s’hi afegien els 19,6 quilòmetres de túnel que uneixen Aeroport T1 i Zona Universitària, amb 15 estacions, de les quals 6 són de connexió. La línia 9 Sud, promoguda i construïda per la Generalitat i operada per TMB, començava el servei comercial després d'un multitudinari acte d'inauguració que va tenir lloc a l'estació de Fira.

La posada en marxa de la L9 Sud va ser un repte inèdit per a TMB: mai en 90 anys s'havia obert tant de metro de cop, i menys amb els nivells d'exigència que comporta el funcionament automàtic. Des d'aleshores, el 25% de la xarxa està operat amb trens sense conductor, estacions telecomandades i personal polivalent mòbil, dins del concepte d'automatització integral que va començar a implantar-se a la línia 9 Nord el 2009.

D'aquells inicis, quan es va estrenar el primer metro automàtic a l'Estat espanyol i un dels primers del món en la categoria de metro pesant o convencional, se n'ha aprofitat tota l'experiència per millorar els sistemes de gestió del servei i d'informació a l'usuari, que s'han adaptat a les característiques especials dels usuaris d'un metro que, entre altres punts d'atracció, passa per la Fira i l'aeroport. D'aquí prové un altre fet sense precedents: dues estacions tenen una tarifa diferenciada per a usuaris no habituals (per decisió del consell d'administració de l'ATM) i validació obligatòria a la sortida.

Infraestructura en maduració

Al cap d'un any, el dia a dia de la línia 9 Sud és el d'una infraestructura de transport en maduració. Els feiners s'hi fan uns 50.000 viatges. Les estacions més transitades són les d'enllaç amb altres línies de metro —Torrassa, Collblanc i Zona Universitària— i Europa / Fira, que té connexió amb FGC. També és notable el moviment de passatgers a les dues estacions de les terminals aeroportuàries.

Des de l'inici, TMB col·labora amb les institucions i agents econòmics del territori per difondre les prestacions i les possibilitats de nova mobilitat de la L9 Sud, que sembla estar beneficiant sobretot els qui es desplacen per feina i estudis entre el Prat, l'Hospitalet i Barcelona. Hi ha en marxa una campanya de popularització de la L9 Sud entre els usuaris potencials que presenta exemples reals de persones a qui el metro ha canviat la vida.

Una característica diferencial de la L9 Sud és que la demanda pot oscil·lar fortament en qüestió de dies o hores, segons els esdeveniments que tenen lloc en equipaments del recorregut com la Fira. Per això l'oferta és capaç d'adaptar-se a aquests actes massius amb circulacions limitades entre Aeroport T1 i Fira o entre Fira i Collblanc, per exemple.

Admiració per l'arquitectura i la tecnologia

Com a la branca nord, a la L9 Sud l'arquitectura és molt potent. Un grup de tres estacions (Europa Fira, Parc Logístic i Mercabarna) ha merescut el premi FAD d'arquitectura i interiorisme 2016. Les estacions d'Europa Fira i Zona Universitària van ser incloses en les visites guiades de la passada edició del festival Open House Barcelona.

Són freqüents les visites de grups d'arreu del món interessats en la tecnologia punta que caracteritza la línia 9/10 en aspectes com ara la senyalització (va ser la primera d'aplicar el control de circulació per ràdio CBTC, que és tendència a tot el món), l'equipament dels trens (sistemes crítics redundats, comunicació directa amb els viatgers, transmissió de vídeo en temps real) i la gestió en remot de molts dispositius crítics dels trens, les estacions i els túnels.

El primer aniversari coincideix amb notícies esperançadores pel que fa a la continuació del projecte L9/10. La Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona han acordat una fórmula per accelerar la posada en servei del ramal de la Zona Franca, i s'han reprès les obres d'arquitectura de dues estacions, les de Foneria i Foc Cisell, perquè obrin aquest any. Dues estacions més, les de Provençana i Ildefons Cerdà, podrien obrir el 2018.

Darrera modificació
13.02.2017
Tema
Transport
  • ConceptesInnovacióMobilitatServeiInstitucionsATMGeneralitatTMBLlocsBarcelonaEl Prat de LlobregatL'Hospitalet de LlobregatServeiL9MetroAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport
Línia V19. /Foto: Pep Herrero (TMB)

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Transport
Imatge
Frame de la creativitat de restabliment del servei de metro el passat 28 d'abril / Font: Albert Guillaumes

Així es va anar recuperant el servei de metro dilluns passat

Transport
Third-party content

Últimes notícies

Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge
Una de les més de 4.500 càmeres de videovigilància que hi ha a bord de tots els busos de la flota de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La col·laboració entre Mossos i TMB fa possible un macrodispositiu per detectar furts a la xarxa de bus

Empresa
Imatge
El CCB durant l'apagada d'ahir. /Foto: TMB

'El Balcó' entrevista Jèssica Centelles, conductora de bus al volant durant l'apagada

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons