Header Top menu
L'aire condicionat és un element clau per al confort dels usuaris: resolem-ne els dubtes
Ara que s'acosten els mesos d'estiu i comença a fer calor, resumim en aquest article els trets més característics del sistema de climatització que incorpora la nostra flota
Avui dia, tota la flota de TMB, tant els vagons de metro com els autobusos, incorpora el sistema d'aire condicionat. Aquestes instal·lacions solen generar molts dubtes entre els usuaris, sobretot pel que fa a potència, graduació o freqüència de la qual els vehicles en fan ús. Evidentment, i segons si fa referència al bus o al metro, les característiques varien. Les coneixem a continuació:
Pel que fa a la consigna de temperatura al metro, es fixa en el control central de la climatització del tren, gràcies a un comandament que té tres posicions: alta, mitjana i baixa. Pel que fa a les sèries 500 (L11), 2000 (L3), 2100 (L4), 3000 (L3) i 4000 (L1), les tres posicions del regulador corresponen a temperatures de 25, 23 i 21 graus respectivament. En canvi, a les sèries 5000 (L3 i L5), 6000 (L1), 7000 (L1 I L3 encara en proves) i 9000 (L2 i L4), la regulació és més sofisticada i a més de les sondes de temperatura de retorn a l'interior de la caixa, hi ha també sondes exteriors per mesurar la temperatura de l'aire de les estacions i els túnels. Aquest fet permet que en aquests trens més nous, els equips apliquin un algoritme que té en compte la temperatura objectiva i la temperatura exterior. D’aquesta manera s’evita que hi hagi massa contrast i la regulació de temperatura facilita que la sensació sigui més agradable.
Respecte a la freqüència, la climatització dels trens es manté tot l'any perquè es conservi una bona qualitat de l'aire a l'interior. El sistema de refrigeració filtra l'aire captat de l'exterior per evitar que entri la pols dels túnels a l'espai dels passatgers i n'extreu la humitat. A l'hivern els equips estan en posició de temperatura "alta" i, per tant, en general no refreden l'ambient.
Podeu trobar més informació sobre el funcionament de la ventilació i climatització als trens en aquest article: https://noticies.tmb.cat/transport/com-funciona-ventilacio-trens-prevenir-contagis-metro
En canvi, al bus, la regulació de la temperatura de l'aire condicionat s'adapta a l'època de l'any i varia segons la temperatura exterior. En la gran majoria d'autobusos, el nivell de confort a l'interior es regula entorn dels 22 graus, tot i que pot variar dos graus amunt o avall. En els darrers anys, els vehicles que s'han incorporat a la flota, molts dels quals híbrids o elèctrics, funcionen amb una regulació diferent dels anteriors. L'aire condicionat d'aquests busos té programat un diferencial fix de 8 graus entre la temperatura exterior i la interior.
Pel que fa al període d'ús de l'aire condicionat als busos de TMB comença l'1 de juny i finalitza el 30 de setembre. Opcionalment, els conductors també poden activar-lo en els períodes anteriors i posteriors a aquestes dates (del 15 d’abril al 31 de maig i de l'1 d'octubre al 15 de novembre) si els usuaris ho suggereixen o si els mateixos conductors ho consideren adient segons quina sigui la temperatura exterior.
- Altres temesSocietatConceptesCuriositatsEnergiaUsuarisInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiBusMetroAnys2022