Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Com funciona... la ventilació dels trens per prevenir contagis al metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
29.10.2020
Redacció

Com funciona... la ventilació dels trens per prevenir contagis al metro

Imatge
Disposició de les sortides de ventilació en un tren de la sèrie 9000 del metro de Barcelona / Foto: Arxiu TMB
Disposició de les sortides de ventilació en un tren de la sèrie 9000 del metro de Barcelona / Foto: Arxiu TMB
< >Disposició de les sortides de ventilació en un tren de la sèrie 9000 del metro de Barcelona / Foto: Arxiu TMB
Disposició de les sortides de ventilació en un tren de la sèrie 9000 del metro de Barcelona / Foto: Arxiu TMB

Cada 2,5 minuts es renova l'ambient. Els climatitzadors maximitzen l'entrada d'aire de l'exterior per dispersar possibles aerosols, mentre que els filtres retenen partícules i microorganismes.

Molta ventilació, ús generalitzat de la mascareta, trajectes relativament curts i poca interacció són les claus que expliquen que el transport públic no sigui un escenari significatiu de contagi de Covid-19. Amb l'ajuda del servei de Manteniment de Material Mòbil de Metro i la col·laboració d'Alstom, expliquem com s'ha aconseguit maximitzar la renovació d'aire dins dels trens de la xarxa de metro.

1. Per què és important la ventilació en la prevenció de contagis? La renovació de l'aire dilueix la possible presència de virus surant en l'ambient en petits núvols, els anomenats aerosols. A l'exterior això s'aconsegueix per l'efecte dels corrents d'aire naturals, mentre que en espais tancats cal un bon sistema electromecànic que forci el moviment de les masses aèries.

2. Què passaria sense una renovació d'aire constant? Les simulacions remarquen la importància d'una bona ventilació i que els passatgers portin ben posada la mascareta: sense la ventilació adequada, els aerosols quedarien en l'aire i s'acumularien en cada esternut o tos.

3. És eficaç la ventilació del metro? Sí. Junt amb la neteja i desinfecció, TMB ha posat la màxima atenció a assegurar la ventilació eficaç dels seus mitjans de transport. L'ambient de la xarxa de metro es renova constantment a través de les estacions i dels pous situats en els túnels entre elles, mitjançant potents electroventiladors que impulsen o extreuen aire les 24 hores. Dins dels vagons, els climatitzadors mouen l'aire de manera més eficient que als restaurants, les escoles i altres espais interiors, segons els experts en aerosols.

Imatge
Esquema de la ventilació en un tren de la sèrie 9000

4. Què fa l'equip de climatització d'un tren? Situat al sostre, aspira constantment l'aire de l'interior i l'aire exterior. La barreja de l'aire recirculat i de l'aire exterior es filtra i es refreda i s'envia, a través dels conductes, al compartiment dels viatgers. La sortida de l'aire es produeix en els conductes d'extracció que es troben a prop de la zona d'intercirculació. A més, en cada parada l'obertura de les portes (20 en cada costat) provoca la sortida de l'aire de l'interior i l'entrada de l’aire de l’exterior. En cada moment, un terç de l'aire prové de l'exterior i els altres dos terços corresponen a l'aire recirculat.

5. Com s'evita la concentració de virus? El flux continu d'aire a través dels conductes de ventilació ajuda a limitar l'acumulació de les partícules virals que hagin pogut entrar dins d'un vagó després de ser desinfectat. Cadascun compta amb dues unitats de ventilació, una en cada extrem. Entre totes dues reemplacen completament l'ambient interior cada pocs minuts i dispersen partícules i microorganismes.

6. Quin paper fan els filtres de la climatització? Els ventiladors extreuen l'aire a través dels filtres i serpentines de refredament. Els filtres fan la funció de bloquejar aerosols grans i petits abans que l'aire entri en els conductes. Als trens del metro els filtres tenen un disseny ondulat que augmenta la seva superfície i, per tant, les oportunitats d'atrapar les gotes en què viatgen virus i bacteris. Els filtres estan fets de fibres que obliguen l'aire que entra a canviar de direcció i atrapa partícules a mesura que l'aire les travessa.

7. Què està fent TMB perquè la ventilació dels trens sigui més eficaç? Està instal·lant comportes de tancament del cabal de recirculació en els equips de climatització dels trens per renovar més l'ambient a l'interior de cada cotxe. Aquestes comportes són regulables entre el nivell inicial de 13,5 renovacions/hora fins a un nivell de 24,4 renovacions/hora. També s'estan instal·lant nous filtres capaços de retenir partícules de 2,5 micres amb una efectivitat de fins al 70%. Amb els nous paràmetres, s'aconsegueix que els climatitzadors barregin un 60% d'aire exterior (inicialment era el 33%) i un 40% d'aire recirculat. La renovació de l'aire de cada vagó es completa així cada 2,5 minuts en comptes dels 4,5 minuts inicials.

8. És doncs impossible contagiar-se de Covid-19 al metro? No hi ha llocs públics on sigui impossible, però al metro la probabilitat és molt baixa. La taxa d'intercanvi d'aire i l'ús generalitzat de la mascareta disminueixen dràsticament les possibilitats que es produeixi un esdeveniment dels anomenats superpropagadors, és a dir, que la presència d'una persona malalta que no mantingui les regles d'higiene encomani el coronavirus a una gran quantitat d'usuaris sense possibilitat de fer-ne el rastreig.

Darrera modificació
16.11.2021
Tema
Transport
  • Conceptes#covid19MantenimentSalutInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Com funciona… la ventilació dels túnels i les estacions del metro

Contingut relacionat

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Transport
Presentació de la línia X3. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB posa avui en servei la nova línia de bus exprés X3 entre l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona

Transport

Últimes notícies

Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Imatge
Els participants del grup de treball de Transport per Cable de la UITP en la visita al Telefèric de Montjuïc / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons