Header Top menu
Ja són 182 les ciutats amb metro, 19 més que fa quatre anys
El continent asiàtic encapçala l’expansió dels ferrocarrils urbans i reté els rècords de la xarxa més extensa (Xangai) i la més utilitzada (Tòquio).
La UITP ha refrescat l’estadística de metros del món (l’anterior recull de dades es va publicar el 2015 amb els registres de l’exercici anterior) i el resultat és un panorama encoratjador pel que fa al progrés del transport urbà ferroviari més massiu: cada any es projecten, es construeixen i s’obren més línies, creix el passatge transportat i s’estén així una eina fonamental per a la mobilitat sostenible i el desenvolupament humà de les ciutats.
De la gran quantitat de xifres recollides, aquestes resumeixen la situació de la infraestructura de metros a finals del 2017: s’ha arribat a les 642 línies en funcionament en 182 ciutats de 56 Estats, que sumen 13.903 quilòmetres en les quals se situen 11.082 estacions i per on circulen 114.000 cotxes.
Creixement de 1.400 km anuals
Comparant amb la foto de finals del 2014, hi ha 19 metros més. I continuen construint-se noves línies a un ritme que la UITP estima en 1.400 quilòmetres anuals de mitjana per al període 2018-2022. El metro de Xangai continua sent el més extens, amb 639 quilòmetres, seguit del de Pequín, amb 590, i el de Seül, amb 466. L’Àsia lidera clarament l’expansió.
Pel que fa a la utilització, el nombre de passatgers va arribar al màxim històric de 53.768 milions anuals. Posant el comptador inicial al 2013, l’augment de demanda fins al 2017 ha estat del 19,5%. El metro més freqüentat continua sent el de Tòquio, amb uns estratosfèrics 3.463 milions de viatges, seguit del de Moscou, amb 2.359. Set dels deu metros més utilitzats són asiàtics.
Com a novetat, la UITP ha sumat el material mòbil de tots els operadors, cosa que dona la xifra de 114.000 cotxes.
Tendència a l’automatització
Com ja vam informar, el març passat es va assolir la fita dels 1.000 quilòmetres de metros automatitzats, quan va entrar en servei la línia Pujiang a Xangai. Actualment, els metros totalment automatitzats representen el 7% de la longitud de metro en funcionament.
Pot semblar una proporció modesta, però el creixement és notable: en el període 2015-17 s'han obert deu noves línies de metro dissenyades per al grau màxim d’automatisme (GOA4), amb un total de 157 quilòmetres, dels quals 19,7 corresponen a la L9 Sud de Barcelona. Sumant-hi les prolongacions, van ser 274 quilòmetres, que representen el 12% de la infraestructura de metro instal·lada en el període 2015-17.
Si excloem la Xina, que tot just comença a plantejar-se la tecnologia driverless, les línies de nivell GOA4 representen el 32% de tots els nous metros oberts durant el mateix període.
Es pot consultar el fullet amb les dades i els gràfics al web de la UITP, en anglès.
Want to know more about #metro systems around the world?
— UITP (@UITPnews) 17 de setembre de 2018
Discover our latest #Statistics Brief gathering exhaustive data on ridership, number of lines, network length, number of stations, fleet sizes and more!
Don't miss out, it's free! https://t.co/N8U8hYbXgb pic.twitter.com/yo209qkcXx
- ConceptesDadesEstudisMetro automàticInstitucionsAltresLlocsDe tot arreuServeiMetroAnys2018