Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. 35 ciutats ja tenen alguna línia de metro automàtica
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
16.11.2015
Redacció

35 ciutats ja tenen alguna línia de metro automàtica

Imatge
Metro de Dubai
Metro de Dubai
< >Metro de Dubai
Metro de Dubai

L'automatització guanya terreny en el disseny i explotació de línies de ferrocarril metropolità arreu del món: ja n'hi ha 52 que funcionen sense necessitat de conductor, en 35 ciutats diferents, sobretot d'Àsia i Europa.

La UITP ha publicat una nova edició del seu butlletí estadístic dels metros del món, en què hi té un pes notable el recull de dades sobre metros automàtics, una modalitat d'operació que es va imposant en les línies de nova construcció i també en les remodelacions de línies antigues. Ha proporcionat la informació l'Observatori de Metros Automàtics, que presideix TMB.

Segons les dades del 2014, gairebé un terç dels operadors de metro del món gestionen almenys una línia sense conductor. En total n'hi ha 52, que sumen 732 quilòmetres i corresponen a 35 ciutats diferents. Àsia i Europa concentren dues terceres parts d'aquests metros, però crida l'atenció el ritme a què estan creixent a la regió del Pròxim Orient i Nord d'Àfrica.

Barcelona farà un salt

De fet la ciutat amb més extensió de metro automàtic és Dubai, amb 80 quilòmetres, seguida de Vancouver, amb 68. Barcelona se situarà l'any vinent en la sisena posició d'aquesta llista, quan s'obri el ramal sud de la línia 9/10, entre Aeroport T1 i Zona Universitària.

Els primers metros automàtics eren més aviat de baixa capacitat (300 passatgers o menys per tren), però des del 2006 només el 10% de línies noves són d'aquesta mena. A mesura que les solucions tècniques maduren i es fan robustes, són adoptades pels nous metros mitjans i pesants. El 29% dels metros automàtics oberts en l'última dècada pertanyen a la categoria pesant (més de 700 places per tren), com la línia 9/10 de Barcelona.

França, Corea del Sud, Emirats Àrabs

Per països, França —que va crear força metros lleugers sense conductor— és el que concentra la proporció més gran de quilòmetres de metro automàtic, el 17%, seguit de Corea del Sud, amb el 15%, i els Emirats Àrabs, amb l'11%.

Els avenços tècnics han fet que els sistemes de gestió dels trens siguin capaços de supervisar, operar i controlar tot el procés de l'explotació dels metros. Quan s'arriba a aquest nivell d'automatització, anomenat grau 4, desapareix la cabina dels trens, perquè ja no és necessària.

El que sí que cal és un dispositiu que asseguri que el tren té sempre via lliure sense obstacles, i majoritàriament (85%) l'escollit és el sistema de portes d'andana, com el que hi ha a les línies 9/10 i 11 de Barcelona. Pel que fa al control de trens, s'imposa la tecnologia basada en comunicacions o CBTC, present en el 72% de línies automàtiques.

Infografia metros automàtics al món from TMB_Barcelona

156 metros en funcionament

Si parlem de metros de tot tipus, l'any 2014 es va tancar amb 156 xarxes en funcionament, la majoria de les quals en ciutats de l'Àsia (54) i Europa (46). En un any es van posar en servei 513 quilòmetres de vies i 355 estacions. Entre les ciutats que van inaugurar metros hi ha Salvador (Brasil), Changsha, Ningbo i Wuxi (Xina), Bombai (Índia) i Ciutat de Panamà.

La xarxa de metro més extensa continua sent la de Xangai, amb 548 quilòmetres, i la més freqüentada la de Tòquio, amb 3.636 milions de passatgers anuals sumant els dos operadors que hi ha.

El butlletí estadístic de metros de la UITP es pot consultar al seu web.

Darrera modificació
08.07.2021
Tema
Transport
  • ConceptesDadesMetro automàticTecnologiaInstitucionsAltresAltres operadorsTMBServeiL10L11L9MetroAnys2015
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Estació de Trinitat Nova de l'L4 de metro

La línia 4 de metro recupera dilluns la normalitat al servei després de les obres de millora

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Quevedo al Palau Sant Jordi

Transport
Obres de millora de l'L4. 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Finalitza la primera fase d’obres de millora a l’L4 que permet reobrir el tram entre Verdaguer i Maragall

Transport
Imatge
Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Fotos: Tots els detalls de les obres d'aquest estiu a l'L4

Transport
Gallery

Últimes notícies

Tal com era l'estació de Correus l'any 1958 / Foto: Arxiu Fundació TMB

TMB obre al públic les “estacions fantasma” i diferents espais emblemàtics del metro de Barcelona

Empresa
Imatge
Xavier Flores, nou conseller delegat de TMB. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

Xavier Flores, conseller delegat de TMB, entrevistat a "El Economista"

En xarxa
Third-party content
Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Cultura i Oci
Imatge
Un cotxe de la sèrie 300 a la portalada del carrer Sagunt / Foto: Marta Espinosa

El metro, protagonista dels guarniments de carrer a la Festa Major de Sants 2025

Societat

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons