El continent asiàtic encapçala l’expansió dels ferrocarrils urbans i reté els rècords de la xarxa més extensa (Xangai) i la més utilitzada (Tòquio).
La UITP ha refrescat l’estadística de metros del món (l’anterior recull de dades es va publicar el 2015 amb els registres de l’exercici anterior) i el resultat és un panorama encoratjador pel que fa al progrés del transport urbà ferroviari més massiu: cada any es projecten, es construeixen i s’obren més línies, creix el passatge transportat i s’estén així una eina fonamental per a la mobilitat sostenible i el desenvolupament humà de les ciutats.
De la gran quantitat de xifres recollides, aquestes resumeixen la situació de la infraestructura de metros a finals del 2017: s’ha arribat a les 642 línies en funcionament en 182 ciutats de 56 Estats, que sumen 13.903 quilòmetres en les quals se situen 11.082 estacions i per on circulen 114.000 cotxes.
Comparant amb la foto de finals del 2014, hi ha 19 metros més. I continuen construint-se noves línies a un ritme que la UITP estima en 1.400 quilòmetres anuals de mitjana per al període 2018-2022. El metro de Xangai continua sent el més extens, amb 639 quilòmetres, seguit del de Pequín, amb 590, i el de Seül, amb 466. L’Àsia lidera clarament l’expansió.
Pel que fa a la utilització, el nombre de passatgers va arribar al màxim històric de 53.768 milions anuals. Posant el comptador inicial al 2013, l’augment de demanda fins al 2017 ha estat del 19,5%. El metro més freqüentat continua sent el de Tòquio, amb uns estratosfèrics 3.463 milions de viatges, seguit del de Moscou, amb 2.359. Set dels deu metros més utilitzats són asiàtics.
Com a novetat, la UITP ha sumat el material mòbil de tots els operadors, cosa que dona la xifra de 114.000 cotxes.
Com ja vam informar, el març passat es va assolir la fita dels 1.000 quilòmetres de metros automatitzats, quan va entrar en servei la línia Pujiang a Xangai. Actualment, els metros totalment automatitzats representen el 7% de la longitud de metro en funcionament.
Pot semblar una proporció modesta, però el creixement és notable: en el període 2015-17 s'han obert deu noves línies de metro dissenyades per al grau màxim d’automatisme (GOA4), amb un total de 157 quilòmetres, dels quals 19,7 corresponen a la L9 Sud de Barcelona. Sumant-hi les prolongacions, van ser 274 quilòmetres, que representen el 12% de la infraestructura de metro instal·lada en el període 2015-17.
Si excloem la Xina, que tot just comença a plantejar-se la tecnologia driverless, les línies de nivell GOA4 representen el 32% de tots els nous metros oberts durant el mateix període.
Es pot consultar el fullet amb les dades i els gràfics al web de la UITP, en anglès.
Want to know more about #metro systems around the world?
— UITP (@UITPnews) 17 de setembre de 2018
Discover our latest #Statistics Brief gathering exhaustive data on ridership, number of lines, network length, number of stations, fleet sizes and more!
Don't miss out, it's free! https://t.co/N8U8hYbXgb pic.twitter.com/yo209qkcXx