Marta Franco

Els metros automàtics han crescut un 17% des del 2014

Ja hi ha 53 línies de metro totalment automatitzades en 36 ciutats del món i operen 789 quilòmetres, un augment del 17% en comparació amb el 2014, segons dades de la UITP. 

L'informe de l’Observatori de Metros Automàtics de l'Associació Internacional de Transport Públic (UITP) World report on metro automation, publicat aquest mes de juliol, dibuixa una tendència global a incrementar les línies de metro totalment automatitzades a nivell mundial.

En l'actualitat hi ha 53 línies totalment automatitzades a tot el món en 36 ciutats, un total de 789 quilòmetres, fet que significa un augment en la longitud de la infraestructura del 17% en comparació amb el 2014.

L'estudi ofereix una visió general de l'automatització del metro, que abasta característiques de la línia, les tendències tecnològiques, un repàs del mercat de proveïdors i una estimació de l'evolució futura. L'anàlisi d'aquestes línies, algunes en funcionament des de fa dècades, ofereix una oportunitat única per als operadors, les autoritats i els proveïdors de la indústria per comprendre millor l'evolució futura dels sistemes de metro.

Creixement global dels metros automàtics (km de línies operades en mode automàtic en la seva totalitat) / Font: UITP
Creixement global dels metros automàtics (km de línies 100% automàtiques) / Font: UITP

Rànquing d'automatització al món

Àsia és la regió més important del món en termes d'automatització, amb un 42% dels quilòmetres d'infraestructura, seguida d'Europa (34%) i Amèrica del Nord (13%), que va ser una de les regions pioneres en l'automatització. En l'última dècada, Amèrica Llatina i Orient Mitjà també estan mostrant un fort creixement.

La meitat de la infraestructura de metro totalment automatitzat del món es concentra en quatre països: França, Corea del Sud, Singapur i els Emirats Àrabs. Quant a ciutats, el rànquing està encapçalat per tres urbs no europees: Singapur (82 quilòmetres), Dubai (80) i Vancouver (68).

En els 40 anys transcorreguts des de la posada en marxa de les primeres línies automatitzades, la taxa de creixement s'ha duplicat cada dècada i es preveu que es quadrupliqui els propers deu anys. La projecció és que l'any 2025 hi haurà 2.200 quilòmetres de línies de metro automàtic en operació.

El 2025, Àsia, Europa i l'Orient Mitjà representaran el 32%, 31% i 24%, respectivament, del total de la infraestructura automatitzada. La Xina va anunciar l'obertura de la seva primera línia totalment automatitzada per a finals del 2017, un moviment significatiu que podria representar un creixement encara més gran si la Xina opta per l'automatització en els seus nombrosos sistemes ferroviaris.

Percentatge de línies del metro automatitzat al món al 2016 / Font: UITP
Percentatge de línies del metro automatitzat al món el 2016 / Font: UITP

Una millora de la sostenibilitat

"La completa automatització representa una oportunitat per als sistemes de metro i per a una mobilitat urbana més sostenible", apunta Ramon Malla, president de l'Observatori de Metros Automàtics de la UITP i director de Línies Automàtiques a TMB. Segons Malla, aquest creixement exponencial “demostra que les autoritats i els operadors de tot el món estan cada vegada més disposats a fer el salt cap a aquest nou punt de referència en el servei i operacions de metro".

En aquest sentit, Barcelona és un clar exemple d'aquesta forta aposta per l'automatització i ha fet la seva contribució a la tendència. El 12 de febrer passat, amb la posada en servei de la línia 9 Sud, va sumar 20 quilòmetres més de metro automàtic per a l'àrea de Barcelona. Avui el 25% de la xarxa del metro de TMB està integrat per línies automàtiques sense conductor, i se situa en el top ten de ciutats amb més quilòmetres de xarxa operades en mode automàtic, concretament ocupa la vuitena posició.

Un organisme d'estudi i divulgació del coneixement

L’Observatori de Metros Automàtics és un organisme permanent de la UITP encarregat de difondre i compartir el coneixement actual i rellevant sobre les línies automàtiques. Es coordina des de Metro de Barcelona i el seu president és Ramon Malla, també director de Línies Automàtiques a TMB. Les seves activitats centrals són el monitoratge, l’estudi i la disseminació.

La UITP és la defensora global del transport públic i la mobilitat sostenible, i la promotora d'innovacions en el sector. Compta amb 3.400 membres de 90 països que cooperen pel desenvolupament de negocis i l’intercanvi de coneixements.

Darrera modificació: 
26.07.2016
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies