Header Top menu
Com funciona... la recollida d'objectes perduts al metro i als autobusos
L’any passat es van gestionar uns 22.620 objectes trobats al metro (11.020) i al bus (11.600) de Barcelona. Aquest volum d’objectes perduts/trobats fa necessari un servei propi de troballes per poder recuperar tot allò que ens deixem com a usuaris.
Què passa amb els objectes que es perden en els trajectes en transport públic i com els podem recuperar? A continuació intentem resumir els principals dubtes sobre el funcionament de la recollida d'aquests objectes extraviats en les nostres instal·lacions.
1. Què es fa amb els objectes trobats? Tots els objectes trobats i entregats per altres ciutadans es codifiquen i entren a formar part d'una base de dades en què consten el dia, si són troballes de bus o metro i una breu descripció. Seguidament, s'emmagatzemen durant un màxim de 21 dies al Punt TMB d'Informació i Atenció de Sagrada Família (L5), des d'on se centralitza la recepció i el lliurament dels objectes trobats a les xarxes de metro i bus, a banda d'oferir tots els serveis d'informació i atenció al ciutadà dels Punts TMB d'Informació i Atenció.
2. El procediment és igual al bus i al metro? Al Punt TMB de Sagrada Família arriben els objectes trobats tant a la xarxa d'autobusos com a la del metro. Els objectes trobats arriben en unes bosses precintades procedents dels diferents centres operatius de negoci. A partir d'aquí, el procediment de codificació és el mateix tant per a les troballes de bus com per a les de metro.
3. Què se'n fa, dels objectes que la gent no reclama? Un cop passats els 21 dies, les troballes que contenen documentació oficial (DNI, passaport o targetes bancàries) o números de sèrie, com telèfons mòbils, portàtils o càmeres, s'entreguen a l'Ajuntament de Barcelona. Les targetes roses, passis d'acompanyant i T-verda s'envien a Cetramsa (l'ens que gestiona els títols socials). Les targetes integrades al sistema T-mobilitat, es porten a destruir i els objectes no documentats que no es reclamen i que poden tenir un altre ús (roba en bon estat, paraigües...), s'entreguen a Conductors Solidaris de Catalunya, una organització no governamental fundada fa quasi 20 anys per empleats d'Autobusos de TMB, especialitzada a organitzar combois d'ajuda humanitària per alleujar les carències de la població en zones afectades per conflictes o crisis humanitàries.
4. Com es pot recuperar un objecte perdut? Si el ciutadà és conscient d'haver-se deixat alguna pertinença a les xarxes de metro o bus, primer de tot ha de tramitar, a través del formulari del web, la petició pertinent, o bé trucar al telèfon d'informació 900 70 11 49 a partir de l'endemà de la pèrdua, on li demanaran una descripció de l'objecte. Si posteriorment l'objecte és localitzat, s'haurà de dirigir al Punt TMB de Sagrada Família. Per poder recollir les seves pertinences, el ciutadà haurà de presentar el seu DNI i signar un imprès com a justificant d'entrega de l'objecte.
5. Quines coses es perden? D'objectes recollits n'hi ha de tota mena, i fins i tot alguns varien en funció de l'època de l'any. Durant l'estiu augmenten els objectes de platja com tovalloles, ulleres de sol i para-sols; al setembre i en èpoques d'exàmens, les carpetes i les bosses escolars, i durant els dies de pluja es dispara el nombre de paraigües perduts, guants, barrets i bufandes.
6. Quins són els més curiosos fins ara? Encara que sembli difícil de creure, a l'oficina d'objectes perduts s'hi han recollit objectes tan peculiars com bicicletes, cadires de rodes, crosses, bastons, xecs, televisors, joguines, insulina, dentadures, carros de la compra (plens i buits), cotxets de bebè, esquís, canyes de pescar, vaixelles, planxes, impressores, ordinadors i televisors.
7. Com es verifica qui és el propietari en el cas dels mòbils? Doncs, a part de demanar-ne una descripció, es demana al sol·licitant que introdueixi la contrasenya de la SIM per verificar que és seu.
8. Quants objectes es tornen als seus propietaris? Durant el 2022 es van tornar 5.760 objectes (3.600 de bus i 2.160 de metro), que representen un 25% del total d'objectes recollits. S'ha de tenir en compte que el servei d’objectes perduts depèn de la bona predisposició de la gent a entregar als nostres agents d'atenció al client les troballes.
✅ Què es fa amb els objectes trobats?
— TMB (@TMB_Barcelona) August 17, 2023
✅ El procediment és igual per #metrobcn i #busbcn?
✅ Com es pot recuperar un objecte perdut?
✅ Quines coses es perden?
✅ Com es verifica el propietari? pic.twitter.com/teX9Ng1zjr
- ConceptesAtenció al clientUsuarisInstitucionsTMBLlocsPunt TMBSagrada FamíliaServeiBusMetroAnys2023