Header Top menu
Prova pilot de senyalització en braille en parades d'autobús i estacions del metro
Es busca comprovar que els nous rètols siguin útils per a l'autonomia de les persones amb discapacitat visual, i resistents al desgast.
Dins de l’esforç constant per facilitar la plena inclusió i l’autonomia de les persones amb discapacitat visual a les xarxes de transport públic, TMB està desenvolupant una prova de materials per aplicar senyalització en braille en estacions de metro i en parades d’autobús.
Al metro la prova pilot consisteix a col·locar adhesius amb rètols direccionals en braille i alt relleu adherits als passamans de les escales d’accés i en les que comuniquen vestíbuls i andanes de dues estacions, Rocafort (L1) i Universitat (L1-L2), on hi ha en total 30 rètols.
A les parades d’autobús, la senyalització en braille inclou el codi i nom de la parada, les línies que hi paren i la destinació. Les parades escollides per a la prova són les de Plaça Espanya - FGC, Gran Via - Llançà i Plaça dels Països Catalans - Estació de Sants. Són de diferents tipus: marquesina, pal i pal solar.
La prova pilot busca contrastar la utilitat i característiques dels adhesius amb entitats de la discapacitat visual, a més d’observar la resistència del vinil a les tasques de neteja i altres fonts de desgast.
Les persones amb discapacitat visual ja compten actualment amb elements com ara encaminaments podotàctils, megafonia a les estacions i a bord dels trens, braille i alt relleu en les botoneres dels ascensors i de les màquines distribuidores —que tenen també sistema de navegació per veu—, i senyalització amb etiquetes NaviLens. Aquestes etiquetes intel·ligents estan disponibles també a les parades d’autobús, igual que el sistema de guiatge per balises de radiofreqüència. Dalt dels vehicles hi ha, a més, retolacions en braille i avisos sonors de pròxima parada.
Retolació en braille en una parada d'autobús / Foto: Pep Herrero (TMB)
- ConceptesAccessibilitatInformació al clientRSCInstitucionsTMBLlocsRocafortUniversitatServeiBusMetroAnys2022