Header Top menu
Un estudi aconsella comptar amb els usuaris per dissenyar transports més inclusius
La recerca de la professora Mónica Cerdán, publicada en una revista científica internacional, s'ha desenvolupat al metro de Barcelona i servirà de punt de partida per marcar prioritats en els plans d'accessibilitat de la companyia.
Un projecte de recerca de la professora de la UOC Mónica Cerdán ha fet servir el metro de Barcelona com a escenari per analitzar com les persones amb discapacitat poden contribuir a dissenyar transports més inclusius. La revista científica internacional Research in Transportation Business & Management ha recollit la investigació, que TMB farà servir com a punt de partida per a les noves mesures en accessibilitat de la companyia.
El treball conclou que incorporar persones amb discapacitat, des de l'inici del procés, en la planificació d'iniciatives d'accessibilitat millora l'experiència dels usuaris en el transport urbà. L'estudi recorda que tot i que s'ha avançat molt en la supressió de barreres físiques (un 92% de les estacions del metro de Barcelona són accessibles), encara queda feina a fer, especialment adreçada a les persones amb discapacitat intel·lectual.
L'experiència de viatge
La recerca analitza els coneguts com a processos de cocreació, en què els usuaris participen en el disseny de serveis, en aquest cas, de transport públic, centrats a millorar-ne l'accessibilitat i la percepció dels usuaris. A través de dos estudis, on només un d'ells incorporava les opinions i aportacions de les persones amb discapacitat des de l'inici, s'ha testat el valor de la participació del col·lectiu i el seu grau de satisfacció durant l'experiència de viatge.
La primera fase de cadascun dels estudis s'articulava al voltant de grups de discussió que llançaven propostes de millora de l'accessibilitat. A la segona, els investigadors van observar el comportament dels participants mentre viatjaven en metro (a la L3, entre les estacions de Les Corts i Diagonal), un trajecte durant el qual van posar en pràctica alguna de les eines proposades en les trobades inicials. Finalment, es va enquestar els participants sobre l'experiència.
Conclusions i projecció de futur
En la recerca hi ha participat el departament d'Accessibilitat Universal i Senyalització de TMB i membres de l'Operació de Metro, així com Dincat, entitat referent a Catalunya quant a discapacitat intel·lectual, i l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. La prospecció ha posat de relleu que calen millores en qüestions relacionades amb la comunicació (senyalització, informació adaptada, avenços tecnològics, etc.), ús (instal·lacions i elements com rampes, ascensors, etc.) i servei (per exemple, formació específica del personal).
TMB organitza des de fa anys visites amb col·lectius de discapacitat per recollir les seves apreciacions sobre el disseny de nou material mòbil, així com també respecte a les eines d'infoaccessibilitat que s'han integrat en els darrers temps, com algunes funcionalitats de la TMB App o les etiquetes per a persones amb discapacitat visual, NaviLens.
En un pas més per oferir un servei universal i inclusiu, s'ha encarregat una auditoria per analitzar si es donen les condicions d'accés a la informació i a la comunicació al transport públic de forma que es garanteixi la no discriminació de les persones amb discapacitat intel·lectual. La diagnosi (en estacions de metro i punts d'intercanvi entre estacions i parades properes de bus) proporcionarà les línies per desenvolupar un pla d'acció de 4 anys, que inclourà protocols d'actuació, manuals d'accessibilitat específics i formació per al personal de TMB en l'atenció a aquest col·lectiu.
- ConceptesAccessibilitatAtenció al clientInformació al clientInstitucionsTMBAnys2021