Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Societat
  3. Un estudi aconsella comptar amb els usuaris per dissenyar transports més inclusius
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
22.01.2021
Carme Becerra

Un estudi aconsella comptar amb els usuaris per dissenyar transports més inclusius

Imatge
Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat  recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La recerca de la professora Mónica Cerdán, publicada en una revista científica internacional, s'ha desenvolupat al metro de Barcelona i servirà de punt de partida per marcar prioritats en els plans d'accessibilitat de la companyia.

Un projecte de recerca de la professora de la UOC Mónica Cerdán ha fet servir el metro de Barcelona com a escenari per analitzar com les persones amb discapacitat poden contribuir a dissenyar transports més inclusius. La revista científica internacional Research in Transportation Business & Management ha recollit la investigació, que TMB farà servir com a punt de partida per a les noves mesures en accessibilitat de la companyia.

El treball conclou que incorporar persones amb discapacitat, des de l'inici del procés, en la planificació d'iniciatives d'accessibilitat millora l'experiència dels usuaris en el transport urbà. L'estudi recorda que tot i que s'ha avançat molt en la supressió de barreres físiques (un 92% de les estacions del metro de Barcelona són accessibles), encara queda feina a fer, especialment adreçada a les persones amb discapacitat intel·lectual.

L'experiència de viatge

La recerca analitza els coneguts com a processos de cocreació, en què els usuaris participen en el disseny de serveis, en aquest cas, de transport públic, centrats a millorar-ne l'accessibilitat i la percepció dels usuaris. A través de dos estudis, on només un d'ells incorporava les opinions i aportacions de les persones amb discapacitat des de l'inici, s'ha testat el valor de la participació del col·lectiu i el seu grau de satisfacció durant l'experiència de viatge.

La primera fase de cadascun dels estudis s'articulava al voltant de grups de discussió que llançaven propostes de millora de l'accessibilitat. A la segona, els investigadors van observar el comportament dels participants mentre viatjaven en metro (a la L3, entre les estacions de Les Corts i Diagonal), un trajecte durant el qual van posar en pràctica alguna de les eines proposades en les trobades inicials. Finalment, es va enquestar els participants sobre l'experiència.

Conclusions i projecció de futur

En la recerca hi ha participat el departament d'Accessibilitat Universal i Senyalització de TMB i membres de l'Operació de Metro, així com Dincat, entitat referent a Catalunya quant a discapacitat intel·lectual, i l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. La prospecció ha posat de relleu que calen millores en qüestions relacionades amb la comunicació (senyalització, informació adaptada, avenços tecnològics, etc.), ús (instal·lacions i elements com rampes, ascensors, etc.) i servei (per exemple, formació específica del personal).

TMB organitza des de fa anys visites amb col·lectius de discapacitat per recollir les seves apreciacions sobre el disseny de nou material mòbil, així com també respecte a les eines d'infoaccessibilitat que s'han integrat en els darrers temps, com algunes funcionalitats de la TMB App o les etiquetes per a persones amb discapacitat visual, NaviLens.

En un pas més per oferir un servei universal i inclusiu, s'ha encarregat una auditoria per analitzar si es donen les condicions d'accés a la informació i a la comunicació al transport públic de forma que es garanteixi la no discriminació de les persones amb discapacitat intel·lectual. La diagnosi (en estacions de metro i punts d'intercanvi entre estacions i parades properes de bus) proporcionarà les línies per desenvolupar un pla d'acció de 4 anys, que inclourà protocols d'actuació, manuals d'accessibilitat específics i formació per al personal de TMB en l'atenció a aquest col·lectiu.

Darrera modificació
22.01.2021
Tema
Societat
  • ConceptesAccessibilitatAtenció al clientInformació al clientInstitucionsTMBAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Membres de l'ONCE proven l'aplicació NaviLens com a guia virtual en el transport

Contingut relacionat

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Punt lila del triangle lúdic del Poblenou. /Foto: Agnés Olivé (AJUNTAMENT DE BARCELONA)

El Punt Lila de l’estació de metro de Marina obrirà de manera continuada els caps de setmana fins al novembre del 2026

Societat
Imatge
Pacients i professionals de l'Institut Guttman dins del servei solidari de bus de TMB per a la Barcelonada'25  / Foto: Institut Guttmann

TMB transporta els participants de l'Institut Guttmann a la gimcana 'Barcelonada'25'

Societat

Últimes notícies

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Línia expres X3. /Foto: TMB

TMB estrenarà una nova línia exprés entre Paral·lel i l’Hospitalet la setmana vinent

Transport
Imatge
Reconeixement durant l'apagada. /Foto: TMB

Barcelona reconeix a TMB per la seva tasca durant l'apagada energètica

Empresa
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons