Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Societat
  3. Un Estudi Aconsella Comptar Amb Els Usuaris Per Dissenyar Transports Més Inclusius
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
22.01.2021
Carme Becerra

Un estudi aconsella comptar amb els usuaris per dissenyar transports més inclusius

Imatge
Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat  recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Les etiquetes NaviLens, una de les mesures de millora de l'accessibilitat recents / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La recerca de la professora Mónica Cerdán, publicada en una revista científica internacional, s'ha desenvolupat al metro de Barcelona i servirà de punt de partida per marcar prioritats en els plans d'accessibilitat de la companyia.

Un projecte de recerca de la professora de la UOC Mónica Cerdán ha fet servir el metro de Barcelona com a escenari per analitzar com les persones amb discapacitat poden contribuir a dissenyar transports més inclusius. La revista científica internacional Research in Transportation Business & Management ha recollit la investigació, que TMB farà servir com a punt de partida per a les noves mesures en accessibilitat de la companyia.

El treball conclou que incorporar persones amb discapacitat, des de l'inici del procés, en la planificació d'iniciatives d'accessibilitat millora l'experiència dels usuaris en el transport urbà. L'estudi recorda que tot i que s'ha avançat molt en la supressió de barreres físiques (un 92% de les estacions del metro de Barcelona són accessibles), encara queda feina a fer, especialment adreçada a les persones amb discapacitat intel·lectual.

L'experiència de viatge

La recerca analitza els coneguts com a processos de cocreació, en què els usuaris participen en el disseny de serveis, en aquest cas, de transport públic, centrats a millorar-ne l'accessibilitat i la percepció dels usuaris. A través de dos estudis, on només un d'ells incorporava les opinions i aportacions de les persones amb discapacitat des de l'inici, s'ha testat el valor de la participació del col·lectiu i el seu grau de satisfacció durant l'experiència de viatge.

La primera fase de cadascun dels estudis s'articulava al voltant de grups de discussió que llançaven propostes de millora de l'accessibilitat. A la segona, els investigadors van observar el comportament dels participants mentre viatjaven en metro (a la L3, entre les estacions de Les Corts i Diagonal), un trajecte durant el qual van posar en pràctica alguna de les eines proposades en les trobades inicials. Finalment, es va enquestar els participants sobre l'experiència.

Conclusions i projecció de futur

En la recerca hi ha participat el departament d'Accessibilitat Universal i Senyalització de TMB i membres de l'Operació de Metro, així com Dincat, entitat referent a Catalunya quant a discapacitat intel·lectual, i l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. La prospecció ha posat de relleu que calen millores en qüestions relacionades amb la comunicació (senyalització, informació adaptada, avenços tecnològics, etc.), ús (instal·lacions i elements com rampes, ascensors, etc.) i servei (per exemple, formació específica del personal).

TMB organitza des de fa anys visites amb col·lectius de discapacitat per recollir les seves apreciacions sobre el disseny de nou material mòbil, així com també respecte a les eines d'infoaccessibilitat que s'han integrat en els darrers temps, com algunes funcionalitats de la TMB App o les etiquetes per a persones amb discapacitat visual, NaviLens.

En un pas més per oferir un servei universal i inclusiu, s'ha encarregat una auditoria per analitzar si es donen les condicions d'accés a la informació i a la comunicació al transport públic de forma que es garanteixi la no discriminació de les persones amb discapacitat intel·lectual. La diagnosi (en estacions de metro i punts d'intercanvi entre estacions i parades properes de bus) proporcionarà les línies per desenvolupar un pla d'acció de 4 anys, que inclourà protocols d'actuació, manuals d'accessibilitat específics i formació per al personal de TMB en l'atenció a aquest col·lectiu.

Darrera modificació
22.01.2021
Tema
Societat
  • ConceptesAccessibilitatAtenció al clientInformació al clientInstitucionsTMBAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Membres de l'ONCE proven l'aplicació NaviLens com a guia virtual en el transport

Contingut relacionat

Imatge
Un voluntari del Banc dels Aliments col·laborant amb la recollida del Gran Recapte en un supermercat de Barcelona/ Foto: Banc dels Aliments

#TMBRecomana col·laborar amb el Gran Recapte del Banc dels Aliments

Societat
Third-party content
Imatge
Membres del Consell Assessor de la Gent Gran de Barcelona han participat en un taller sobre com viatjar segurs en bus / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB i la Guàrdia Urbana imparteixen un taller per a gent gran sobre com viatjar segurs en bus

Societat
Imatge
Acte de presentació de la samarreta del 125è aniversari del RCD Espanyol. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

L'estació Universitat acull la presentació de la samarreta commemorativa del 125è aniversari del RCD Espanyol

Societat
Imatge
Visita a l'escala de cargol d'Urquinaona. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

El primer cap de setmana de portes obertes al metro es tanca amb una afluència massiva de visitants

Societat

Últimes notícies

Esplanada anella Palau Sant Jordi / Font: BSM

Transport públic per al concert de Katy Perry al Palau Sant Jordi

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Leiva al Palau Sant Jordi

Transport
Parada 959 amb BusPas / Foto:  Ajuntament de Barcelona

En marxa una prova pilot de parades de bus intel·ligents per millorar el servei

Transport
Imatge
L'estand de TMB al Tomorrow Mobility 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB explica la seva aposta per la mobilitat sostenible en l'edició 2025 del Tomorrow Mobility World Congress

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons