Header Top menu
Les xarxes de transport de TMB van guanyar més de 15 milions de passatgers el 2017
El metro va créixer un 2,3% i va superar els 390 milions de validacions, màxim històric, mentre que el bus regular, amb l'impuls de la xarxa ortogonal, va captar un 3,6% més de demanda. Mercedes Vidal destaca que “les polítiques d'inversió en transport públic acaben repercutint sobre el passatge”
L'any 2017 va continuar augmentant la utilització del transport públic a Barcelona i l'àrea metropolitana, i en especial a les xarxes de TMB, que van transportar 15,16 milions més de passatgers que l’any anterior (+2,6%). Així, la suma del metro, l’autobús regular i els transports d'oci gestionats per TMB (sense comptar el Telefèric) va créixer fins als 592,44 milions de viatges, nou màxim històric.
La xarxa de metro (vuit línies, 156 estacions, 119 quilòmetres) va registrar 390,39 milions de validacions, el 2,3% més que l’any anterior, percentatge que equival a prop de 9 milions de viatges. Aquesta xifra suposa també un rècord històric, ja que sobrepassa el registre del 2011, de 388,98 milions de validacions.
El creixement del passatge al metro hauria estat superior sense les afectacions al servei provocades per la conflictivitat laboral, l’atemptat de l’agost i altres alteracions de la mobilitat en l’últim trimestre. També el calendari ha jugat en contra: el 2017 va tenir un dia menys que el 2016 (que va ser any de traspàs) i un nombre més alt de festius.
A més, la xarxa de metro de TMB va obtenir el març del 2017 el màxim històric de passatge en un sol mes: 36,92 milions de validacions, una marca que s’explica per l’efecte de l’ampliació física de xarxa (els 15 km de la línia 9 Sud oberts un any abans), el creixement general de la mobilitat i la gran quantitat de dies feiners (23; el mes va tenir quatre caps de setmana, mentre que tota la Setmana Santa va caure a l’abril).
El 23 d’abril del 2017 el metro va batre una altra marca, la del passatge en diumenges: 1.003.785 validacions, conseqüència de la captació de bona part de la mobilitat generada per la diada de Sant Jordi a l’àrea de Barcelona, sumada a la d'altres activitats de lleure (platges, festes populars) i el futbol televisat (al vespre es jugava el clàssic).
Sis anys consecutius de creixement dels autobusos
Pel que fa a la xarxa regular d’autobusos, encadena el sisè any consecutiu de creixement de la demanda i arriba als 196,97 milions de validacions, un 3,6% més que el 2016. En xifres absolutes el guany ha estat de gairebé 7 milions de viatgers. Sense l’efecte advers del calendari i les alteracions de mobilitat, l’increment hauria estat un punt superior.
És destacable que la captació de demanda per part dels autobusos ha anat paral·lela amb el desplegament de la nova xarxa de bus, pensada precisament per augmentar l’atractiu i l’eficàcia del transport de superfície. El 2017, a més, TMB va començar a aplicar un pla de millora de l’oferta que comporta afegir 43 vehicles més els dies feiners, part dels quals es van incorporar l’octubre passat i la resta entraran en servei la tardor d’aquest 2018.
L’evolució del mercat turístic ha afectat els resultats dels transports d’oci de TMB. Barcelona Bus Turístic i Tramvia Blau van registrar un retrocés de la demanda de l’ordre del 10,9%, segons dades provisionals que inclouen una estimació de vendes de l’últim mes.
Mercedes Vidal: “La inversió en transport públic és rendible socialment”
La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha assegurat que “les polítiques d’inversió en transport públic acaben repercutint sobre el passatge” i ha refermat el compromís per seguir millorant la qualitat del servei de metro i de bus a la ciutat. “Continuarem impulsant actuacions de millora en aquests mitjans de transport per oferir la màxima qualitat a la ciutadania i mantenir aquest camí ascendent de viatgers”. Vidal ha destacat els avenços en el desplegament de la nova xarxa de bus i ha recordat que “la inversió en transport públic és rendible socialment”, alhora que ha reclamat una nova empenta de totes les administracions per continuar fomentant el transport sostenible.