Header Top menu
Les xarxes de TMB estalvien més de 295.000 tones d’emissions de CO2 l’any
El càlcul, que agafa com a referència el passatge de metro i bus del 2019, mostra l’impacte ambiental que provocaria que els usuaris haguessin realitzat aquests trajectes en vehicle privat
L’ús de les xarxes de metro i bus operades per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) contribueix de forma decisiva a reduir l’emissió de gas CO2, un dels principals causants de l’emergència climàtica.
En concret, i prenent com a base les xifres de passatge d’un any prepandèmia, el 2019, si totes les persones que van fer servir el metro o els busos operats per TMB haguessin escollit traslladar-se en vehicle privat, s’haurien llançat a l’atmosfera 295.009 tones més de CO2.
A la xifra de les 295.009 tones no emeses s’hi ha arribat des del supòsit que els 627,35 milions de validacions de passatgers l’any 2019 no s’haguessin produït i que aquests usuaris i usuàries haguessin viatjat en vehicle privat (prenent les emissions d’un turisme dièsel mitjà com a referència).
51 estadis com el Camp Nou
A més de la contribució a reduir la petjada de carboni, el transport públic participa activament en la descongestió de les ciutats. Sense els viatges en metro i bus, es necessitaria disposar d’una superfície extra de 300 hectàrees de carrils per acollir la circulació en hores punta.
Fent una comparació, caldrien els carrils equivalents a 51 estadis de la mida del Camp Nou, cosa que faria impossible encabir tants vehicles a les calçades i faria inviable aquesta hipotètica urbs sense transport públic.
Compromís de TMB amb els ODS
TMB continua treballant per fer compatible la millora del servei amb la reducció de les emissions, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’Agenda 2030. Les principals mesures ambientals estan recollides al Pla Estratègic 2025 de la companyia. Entre d’altres, destaca l’esforç de descarbonització de la flota de bus, que pretén minimitzar l’impacte del transport en superfície sobre el medi ambient.
En conjunt, el 2024 la flota haurà incorporat 210 nous vehicles híbrids de gas natural, 154 elèctrics i 46 d’hidrogen. Alguns d’aquests vehicles ja estan en servei. En són exemples la línia H16, la primera totalment operada amb vehicles elèctrics, o la X1, que ha incorporat 5 vehicles que s’abasteixen d’hidrogen verd a la pionera instal·lació que s’ha posat en marxa a la Zona Franca.
A banda de l’impuls de les energies verdes al bus, s’ha de tenir en compte el baix impacte mediambiental que genera el metro, tot i l’alt volum de passatge que mou. Tot i així, l’esforç d’eficiència energètica i mediambiental també és important al suburbà. És el cas del concurs públic (portat a terme conjuntament amb altres operadors de l’Estat) que va desembocar en el subministrament d’energia elèctrica per al metro 100% d’origen renovable per al període 2022-2023.
A més a més, i tant pel que fa a la xarxa d’autobusos com a la de metro, TMB està treballant en diferents projectes d’eficiència energètica que es presentaran pròximament.
- Altres temesMedi ambientConceptesEnergiaMedi ambientMobilitatRSCInstitucionsTMBServeiBusMetroAnys2022