Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Últimes Dades Dels Programes de Vigilància de La Salut Dels Empleats Actius i Jubilats de Metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
11.12.2019
Premsa TMB

Últimes dades dels programes de vigilància de la salut dels empleats actius i jubilats de Metro

Un dels antics treballadors citats per l’empresa per la seva potencial exposició a l’amiant ha obtingut el reconeixement de malaltia professional per part de la Seguretat Social

Imatge
Seu corporativa de TMB / Foto: TMB
Seu corporativa de TMB / Foto: TMB
< >Seu corporativa de TMB / Foto: TMB
Seu corporativa de TMB / Foto: TMB

L’amiant és el problema que més preocupa actualment els responsables de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). La companyia és conscient i sensible a la inquietud que existeix a la plantilla per la salut. Per això, des del novembre del 2018 s’estan realitzant revisions mèdiques als treballadors que al llarg de la seva vida professional hagin pogut estar en escenaris de potencial exposició a les fibres d’amiant, exàmens que posteriorment s’han estès a antics treballadors.

D’aquesta sèrie de visites mèdiques que TMB ha promogut, com a col·laboració amb el sistema públic de salut, a personal jubilat o que ha causat baixa de l’àrea de Manteniment de Metro, se n’han completat 131, en les quals s’han trobat 8 casos de malalties relacionades amb una potencial exposició a l’amiant: 4 són alteracions pleurals i 4 més tumors broncopulmonars –comptant-ne 3 que ja venien diagnosticats–. Quatre casos més s’han derivat per a estudi. La informació dels diagnòstics confirmats pels especialistes es traslladarà al sistema públic perquè en faci el seguiment que pertoca.

D’altra banda, l’empresa ha tingut coneixement que l’INSS ha dictat una resolució positiva de reconeixement d’invalidesa permanent absoluta per malaltia professional (segons els criteris del Reial Decret 1299/2006) per a un antic empleat que ja estava diagnosticat amb un tumor broncopulmonar. En aquest sentit, és destacable que aquest reconeixement es basa en la informació i el dictamen de la visita mèdica realitzada arran de les citacions enviades des de l’empresa a antics empleats jubilats.

En l’últim any s’han substanciat tres procediments més de reclamació d’antics treballadors de Metro que s’han resolt en sentit contrari: una demanda judicial desestimada pel jutjat social 12 de Barcelona i dues reclamacions rebutjades per l’INSS.

Vigilància de la salut del personal actiu

D’altra banda, avui al Comitè de Seguretat i Salut de Metro s’ha actualitzat la informació sobre el programa de vigilància de la salut del personal actiu de Metro. A partir de les proves de diagnòstic per la imatge i la valoració dels especialistes externs, s’ha diagnosticat un nou cas de manifestacions pleurals en què s’ha documentat la seva possible relació amb l'exposició a l’amiant. Per tant, ara són 28 casos d’alteracions pleurals, per als quals s’ha recomanat un control periòdic més freqüent, i 1 cas —ja comunicat anteriorment— de carcinoma broncopulmonar, que ha seguit tractament i s’ha reintegrat a l’activitat laboral sense seqüeles.

La problemàtica de l’amiant a Metro s’està tractant a la negociació del conveni col·lectiu. La Direcció de TMB ha expressat als representants dels treballadors la seva voluntat d’implantar els mecanismes més idonis perquè puguin participar de formar activa en la gestió d’aquest tema.

Un pla integral de desamiantatge

La vigilància de la salut laboral, així com les mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, s'emmarquen en la voluntat de tractar de manera responsable, diligent i transparent la problemàtica de l’amiant present a la xarxa de metro de Barcelona. Fins ara s’han destinat a aquest pla 9,5 milions d’euros en contractacions de treballs de desamiantatge, consultories, analítiques i vigilància de la salut, sense comptar els 268 milions d’euros de la compra de 42 trens per substituir els més antics de les línies 1 i 3 de metro, en part dels quals s’ha detectat pintura amb contingut d’amiant.

També ha avançat la retirada de fibrociment de les dependències de la xarxa: fins ara se n’han retirat unes 133 tones i se n’han tractat 79 tones més, d’un total de 441 tones inventariades en forma de planxes, tubs i altres elements constructius. El pla de TMB és eliminar o confinar tot el fibrociment del metro en tres anys.

L’estiu passat es va realitzar una campanya d’anàlisis ambientals consensuada entre TMB i el grup de persones expertes creat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) que ha confirmat l’absència de fibres d’amiant a l’aire de les estacions, túnels i trens. Per a la màxima fiabilitat i precisió, els mesuraments es van executar per primera vegada segons la norma internacional EN ISO 16000-7 i seguint la guia francesa GA X46-033, associada a la norma internacional esmentada. En cada punt de mostreig, els aparells van captar i filtrar 2.500 litres d’aire ambiental.

Tema
Empresa
  • ConceptesLaboralSalutInstitucionsTMBAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota en PDF
Descarrega l’arxiu (132.36 KB)
Seu corporativa de TMB / Foto: TMB
Seu corporativa de TMB / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (38.29 KB)
Media Name: fmb_111219.pdf
Descarrega l’arxiu (132.36 KB)
Seu corporativa de TMB / Foto: TMB
Seu corporativa de TMB / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (38.29 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, durant la seva ponència inaugural al COMET 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona, seu de la trobada de COMET, la comunitat internacional de metros

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, durant la presentació de la campanya 'Mou-te pel càncer infantil i acompanya'ns' de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB presenta la causa solidària escollida per la plantilla aquest any: el càncer infantil

Empresa
Imatge
L'estand de TMB al Tomorrow Mobility 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB explica la seva aposta per la mobilitat sostenible en l'edició 2025 del Tomorrow Mobility World Congress

Empresa
Foto de grup amb alguns dels participants / Foto: Miguel Ángel Cuartero

Més de 250 esportistes omplen els túnels del metro a la Cursa Nocturna del Centenari en favor de l’ELA

Empresa

Últimes notícies

Les dones són les grans protagonistes de la ja tradicional prova esportiva / Foto: Web Cursa de la Dona

Afectacions a les línies d’autobusos per la Cursa de les Dones de Barcelona 2025

Transport
Barcelona Christmas Tour

El Barcelona Christmas Tour torna amb la ruta nocturna per descobrir la il·luminació de Nadal

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 15 de novembre (Barça – Madrid de Lliga F)

Transport
Imatge
Cursa Nocturna pels túnels del metro . /M.A. Cuartero (TMB)

Les millors imatges per reviure la cursa nocturna del centenari pels túnels del metro

Societat
Gallery

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons