Header Top menu
TMB rep el primer dels 12 trens que reforçaran les línies de metro més utilitzades
El comboi, de la sèrie 9000, s'incorporarà a la flota de la línia 4 i començarà a donar servei amb passatgers a partir de la segona quinzena de desembre
Avui ha arribat a les instal·lacions de Metro de Barcelona al Triangle Ferroviari el primer dels 12 trens adquirits el 2018 per incrementar el material mòbil de les línies 1, 3, 4 i 5, un increment que es fa necessari perquè tinguin més fiabilitat i capacitat i puguin captar nous usuaris. Sobre les 142 unitats que formen la flota de les línies convencionals de la xarxa, l’entrada d’aquestes 12 suposa una ampliació del 8,5%. En termes de servei, l’augment de combois en hora punta al final del 2021 serà del 9,2%.
Els primers dos cotxes d’aquest primer tren, de la sèrie 9000, han arribat avui per carretera des del centre industrial d’Alstom de Santa Perpètua de Mogoda en transports especials, mentre que els altres tres arribaran al llarg de demà de la mateixa manera. A les cotxeres de Metro s’acoblaran els cinc vehicles i es duran a terme els ajustos i les proves d’homologació oficial abans que el comboi s’integri a la circulació comercial a la línia 4, a partir de la segona quinzena de desembre.
Els trens de la sèrie 9000 circulen actualment per les línies 2 i 4 (amb conductor) i 9/10 (automàtics) i estan formats per cinc cotxes intercomunicats que totalitzen 86 metres de longitud. Disposen de 20 portes per banda per a l’entrada i sortida de passatgers, amb una capacitat màxima de 973 persones (en la versió amb cabina de conducció), de les quals 112 poden viatjar assegudes, a més de dos espais per a cadires de rodes (als dos extrems) i un per a bicicletes al cotxe remolc central. Els motors sumen una potència de 2.480 kW que els permeten assolir una velocitat màxima de 85 km/h. Reben l’energia elèctrica per catenària de 1.200 volts i disposen de frenada regenerativa.
Per al confort i la seguretat, compten amb aire condicionat d’alt rendiment, senyalització òptica i sonora de pròxima estació, videovigilància, monitors de videoinformació, megafonia, intercomunicadors, tiradors d’emergència i desbloquejadors de portes.
D’acord amb la comanda formalitzada el març del 2018, TMB rebrà a mig desembre un segon tren 9000, també per a la línia 4. Per la seva banda, CAF entregarà el primer semestre del 2020 quatre trens de la sèrie 6000 per a la línia 1, dos trens de la sèrie 5000 per a la línia 3 i quatre més del mateix model per a la línia 5. Els 12 nous trens estan valorats en 92 milions d’euros i TMB els adquireix mitjançant una operació d’arrendament financer o lísing.
Millora d’intervals a les línies convencionals
L’augment del material mòbil de les línies més utilitzades és un element indispensable per a una nova millora de l’oferta de metro, després de la que es va posar en pràctica els anys 2017 i 2018, en què es van afegir fins a deu trens més als carrusels en hora punta. Així, es va passar dels 120 als 130 combois circulant simultàniament. Això implica donar servei comercial pràcticament amb tota la flota disponible, cosa que complica les tasques de manteniment preventiu.
Amb els 12 nous trens, i amb altres actuacions complementàries en la infraestructura i el subministrament d’energia, la xarxa de metro podrà posar, a les cinc línies convencionals, fins a 142 trens en circulació simultània a l’hora punta matinal (un 9,2% més) i podrà fer noves millores de freqüència que s’aplicaran de manera escalonada els anys 2020 i 2021, fins a situar-les per sota dels 3 minuts a les línies 1, 3 i 5, i per sota dels 3 minuts i mig a les línies 2 i 4.
Rosa Alarcón, presidenta de TMB, avui al Triangle / Forto: Pep Herrero (TMB)