Header Top menu
TMB aprova l'adquisició de 12 trens per reforçar les línies 1, 3, 4 i 5 de metro a partir del 2019
L'objectiu és millorar els intervals de les línies convencionals en la franja de més demanda dels dies feiners i guanyar un 20% de capacitat
La comissió delegada de contractació del Consell d’Administració de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aprovat la compra de 12 trens per a la xarxa de metro, que incrementaran el material mòbil de les línies 1, 3, 4 i 5 a l’any vinent, un increment que es fa necessari perquè tinguin més capacitat i continuïn captant nous usuaris.
L’operació s’ha distribuït entre els dos fabricants que van subministrar els anteriors trens en aquestes mateixes línies. En concret, s’adquiriran a CAF quatre trens de la sèrie 6000 per a la línia 1, dos trens de la sèrie 5000 per a la línia 3 i quatre més del mateix model per a la línia 5. Per la seva banda Alstom proporcionarà dos trens de la sèrie 9000 per a la línia 4.
Els 12 nous trens quíntuples, valorats en uns 92 milions d’euros, arribaran a les instal·lacions de Metro de manera progressiva a partir del segon semestre del 2019, segons les condicions de la licitació, que també especifiquen que els combois s’adquiriran mitjançant una operació d’arrendament financer o lísing.
Reforç de les línies convencionals
L’augment del material mòbil de les línies convencionals és un element indispensable per a la millora de l’oferta de metro que TMB ha planificat amb l’horitzó de l’any 2020, i que suposarà un increment de capacitat del 20% en les hores punta dels dies feiners. La xarxa continuarà així fent possible l’augment d’utilització del transport públic que s’està produint a l’àrea de Barcelona (amb rècords del metro i del conjunt del sistema el 2017) i que s’espera que continuï a mitjà termini, fruit de les polítiques públiques de mobilitat i medi ambient.
El focus està posat en les línies de la 1 a la 5, les més saturades, on el creixement de l’oferta ja va començar el 2017, quan es van posar en circulació set trens més en hora punta a les línies 1, 2 i 5, i continuarà de manera esglaonada al llarg del 2018, en què es preveu posar en servei comercial en hora punta quasi la totalitat dels trens assignats a cada línia, inclosos els que solen estar reservats per al manteniment programat. Així podrien prestar servei fins a 132 trens sumant les cinc línies, cinc més que els actuals.
Per al 2020, l’objectiu és assolir els 144 trens en circulació simultània, 17 més que els actuals i 24 més (un 20%) respecte del gener del 2017. Això serà possible gràcies a l’adquisició dels 12 nous trens aprovada avui, de manera que les línies convencionals milloraran els intervals de pas fins a situar-los per sota dels 3 minuts a les línies 1, 3 i 5, i per sota dels 3 minuts i mig a les línies 2 i 4.