Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB millora l'autonomia de les persones amb discapacitat visual en les parades d'autobús
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
16.09.2020
Premsa TMB

TMB millora l'autonomia de les persones amb discapacitat visual en les parades d'autobús

Balises electròniques i telèfons mòbils es comuniquen per ajudar els usuaris amb mobilitat reduïda a fer servir les línies amb més seguretat

Imatge
Autobús de TMB en una parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)
Autobús de TMB en una parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Autobús de TMB en una parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)
Autobús de TMB en una parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)

En la línia d’avançar cap a la plena accessibilitat, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha implantat a la xarxa d’autobusos un nou sistema tecnològic que ajuda les persones amb discapacitat visual perquè puguin ser més autònomes en les 2.600 parades existents en el moment de localitzar el bus i pujar-hi. El sistema, que ja està operatiu, es basa en la interacció entre balises electròniques (també anomenades beacons) i els telèfons mòbils de les persones usuàries.

El nou sistema desenvolupat per TMB elimina incerteses i dona més seguretat a les persones cegues o amb baixa visió quan necessiten identificar a quina línia pertany l’autobús que s’està aproximant a la seva parada i assegurar-se que agafaran el que els convé, sobretot en el cas de parades dobles. Per fer-lo servir només cal disposar d’un telèfon mòbil amb sistema operatiu Android o iOS i amb l’aplicació TMB App instal·lada.

Dins de la configuració de l’aplicació, a les opcions d’accessibilitat s’ha creat una nova funcionalitat anomenada “opcions de guiatge a parada” que activa la notificació, mitjançant missatges de veu, de la situació del pròxim autobús, la línia a què pertany, el seu número d’identificació, la proximitat a la parada i si està aturat i amb les portes obertes. A més, l’usuari té la possibilitat d’enviar un missatge al conductor perquè tingui en compte que a la pròxima parada hi ha una persona amb discapacitat visual que vol pujar al vehicle. En una parada doble, això pot voler dir que l’autobús haurà d’aturar-se en els dos punts de parada.

Equipament tecnològic a bord

Aquesta millora d’infoaccessibilitat ha estat possible perquè a tots els cotxes de la flota regular d’autobusos de TMB (uns 1.080) s’hi han instal·lat beacons o balises bluetooth que es comuniquen telemàticament amb l’aplicació mòbil i també amb el sistema d’informació al conductor. Una característica de la solució adoptada és que els beneficiaris potencials no sols són les persones amb discapacitat visual, sinó en general les persones amb mobilitat reduïda, que poden tenir dificultats per desplaçar-se en l’àmbit de les parades dobles.

La creació d’aquest nou sistema tecnològic encaixa amb l’objectiu permanent de TMB de satisfer necessitats de tots els ciutadans i ciutadanes de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Per això segueix treballant en la digitalització dels sistemes d’informació i per fer-los encara més accessibles, per aconseguir que l’experiència de moure’s per Barcelona sigui el màxim de còmoda, ràpida i universal. En aquest sentit, junt amb la implantació de l’assistent de parades de bus, TMB ha renovat la seva aplicació mòbil amb criteris d’accessibilitat per fer-la més útil per a tothom.

NaviLens, també disponible a tota la xarxa de bus

Una altra funcionalitat digital per afavorir l’accessibilitat que TMB està adoptant és el sistema NaviLens de suport a la senyalització de les xarxes de metro i autobusos de Barcelona per afavorir-ne l'ús autònom per part de les persones amb discapacitat visual proveïdes d'un telèfon mòbil. Actualment, les etiquetes intel·ligents o ddtags, semblants a codis QR de colors, ja es poden trobar en les parades de tota la xarxa d’autobusos i en una gran part de la xarxa de metro.

Amb l'aplicació NaviLens, un mòbil pot capturar de manera molt eficient les etiquetes, sense que calgui saber on són exactament. Així, les persones amb dificultats visuals poden llegir la senyalística de les xarxes de transport públic, tant en les parades d'autobús com a les estacions de metro, rebre avisos i altres orientacions precises per moure's amb seguretat.

En una parada de bus, l'aplicació NaviLens informa l'usuari del nom i el codi de la parada, les línies que hi passen, la destinació de cadascuna, el temps previst d'arribada i les possibles alteracions del servei. En una estació de metro, cada espai està etiquetat amb la seva descripció (accés, vestíbul, zona de venda, línia de peatge, escala, ascensor, andana, intèrfon, punt d'embarcament ...), però a més l'aplicació relaciona els elements entre ells i calcula distàncies respecte de l'usuari, per permetre la navegació autònoma de les persones amb discapacitat visual.

Això és possible gràcies a una sèrie de característiques tecnològiques úniques dels codis ddtags, que poden llegir-se en moviment, a una distància molt superior respecte dels codis QR, fins i tot amb una perspectiva molt angulada respecte a l’etiqueta i sense que calgui enfocar-hi la càmera del dispositiu mòbil. Un cop llegida, la informació continguda a l'etiqueta és relatada en format veu en l'idioma configurat al dispositiu de l'usuari, contribuint d’aquesta manera a l'accessibilitat universal. Aquesta tecnologia, fruit d'un intens treball de recerca i desenvolupament de cinc anys de durada per part de l'empresa Neosistec i la Universitat d'Alacant, ha estat reconeguda amb diversos guardons internacionals.

Imatge
D'esquerra a dreta, Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat; Joan Ramon Riera, regidor i president de l'IMPD; Dolors Luna, directiva d'ONCE i Montse Garcia, directiva de la Fundació ECOM / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

D'esquerra a dreta, Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat; Joan Ramon Riera, regidor i president de l'IMPD; Dolors Luna, directiva d'ONCE i Montse Garcia, directiva de la Fundació ECOM / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Tema
Societat
  • Altres temesInnovacióConceptesAccessibilitatInformació al clientTecnologiaInfraestructuraParadaInstitucionsTMBServeiBusAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

D'esquerra a dreta, Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat; Joan Ramon Riera, regidor i president de l'IMPD; Dolors Luna, directiva d'ONCE i Montse Garcia, directiva de la Fundació ECOM / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (69.1 KB)
Nota de premsa en PDF (ca)
Descarrega l’arxiu (150.03 KB)
Manual del sistema
Descarrega l’arxiu (3.04 MB)
Aparença de l'assistent virtual a l'aplicació mòbil / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Aparença de l'assistent virtual a l'aplicació mòbil / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (214.81 KB)
Aspecte de la balisa electrònica o 'beacon' instal·lades als busos de la flota de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Aspecte de la balisa electrònica o 'beacon' instal·lades als busos de la flota de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (175.98 KB)
Aspecte de l'assistent virtual a l'aplicació d'un rellotge intel·ligent / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Aspecte de l'assistent virtual a l'aplicació d'un rellotge intel·ligent / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (251.24 KB)
Els representants de les entitats (TMB, IMPD i Fundació ICOM) que col·laboren en aquest projecte, en un moment de la demostració / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Els representants de les entitats (TMB, IMPD i Fundació ICOM) que col·laboren en aquest projecte, en un moment de la demostració / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (770.04 KB)
Autobús de TMB en una parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)
Autobús de TMB en una parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (67.17 KB)

També et pot interessar...

  • Les fundacions ONCE, Vodafone i TMB impulsen un projecte d'accessibilitat del transport públic

  • TMB rep un premi pel treball en favor de l'accessibilitat i el disseny universal

  • El metro serà 100% accessible el 2024 coincidint amb el seu centenari

  • Distinció anual d’Alamys per la implantació de la guia per a invidents amb etiquetes

  • Estacions i parades s'estan equipant amb les etiquetes intel·ligents de NaviLens

  • El projecte NaviLens de TMB, finalista dels guardons internacionals que concedeix la UITP

Contingut relacionat

Imatge
Els alumnes de 2n A de Primària de l'escola Auró, en un moment de la formació de TMB Educa / Foto: TMB

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Societat
Imatge
Nou model de tren pel metro de Bogotà. /Foto: Metro de Bogotà

Comencen les proves del material mòbil que ha de circular pel nou metro de Bogotà

Societat
Third-party content
Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat

Últimes notícies

Estació metro Maragall / Foto: Pep Herrero (TMB)

Comencen les obres de millora del metro de Barcelona que obliguen a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport
Imatge
Vista general de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025 / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Així ha estat la trobada anual d'autobusos clàssics a Barcelona

Cultura i Oci
Gallery
Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons