Header Top menu
TMB aprova el Pla Estratègic que l’impulsarà com a referent de transport públic sostenible
Els Consells d’Administració de Metro i Autobusos aposten perquè l’any 2025 el 65% de desplaçaments es facin en transport públic enfront del vehicle motoritzat privat
Avui els Consells d’Administració de les dues principals societats del Grup TMB, Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA (Metro), i Transports de Barcelona, SA (Autobusos), han aprovat definitivament el Pla Estratègic TMB 2025, que aposta perquè l’organització esdevingui “un referent en transport públic i mobilitat sostenible i aconseguir que l’any 2025 el 65% de desplaçaments a Barcelona es facin en transport públic, enfront del vehicle motoritzat privat”, segons ha destacat la presidenta, Laia Bonet.
Aquest pla, que es projectarà sota la marca TMB2025, és fruit d’un treball intens i d’un procés participatiu realitzat durant els últims mesos i que ha recollit fins a la seva aprovació les aportacions de diferents àmbits de participació: del mateix Consell d’Administració, d’alcaldes metropolitans, administracions vinculades al transport, el Consell Assessor (vegeu-ne els membres aquí), Comitès d’Empresa de Metro i Bus, equips tècnics i de direcció de TMB, etc. En paral·lel s’han analitzat els models de diferents ciutats referents en mobilitat d’arreu d’Europa.
Laia Bonet: “Enfortim l’aposta per la sostenibilitat amb objectius concrets”
Laia Bonet, presidenta de TMB, ha valorat que el nou pla estratègic “enforteix l’aposta pel transport públic i per una mobilitat sostenible amb objectius concrets i rellevants, com la reducció de 17.000 tones d’emissions de CO2 el 2025”. Això s’aconseguirà amb diferents mesures com la reducció d’un 6% del consum energètic en el metro, mitjançant l’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la pròpia energia generada pels trens, i l’ús de l’energia elèctrica de la xarxa del metro per alimentar la càrrega dels autobusos (amb menys cost), entre d’altres projectes. Bonet també ha ressaltat que “s’incorporaran 508 autobusos d’energies netes, dels quals 233 seran elèctrics i 46 d’hidrogen”.
L’aposta per un futur més verd es tradueix també en l’impuls i posada en servei d’una hidrogenera oberta a l’ús públic i la construcció d’una cotxera verda a Zona Franca, per a 550 vehicles, digitalitzant la gestió i les operacions, l’eficiència energètica i la utilització d’energies renovables.
El pla també té entre els seus objectius augmentar la utilització de les xarxes de metro i autobusos fins als 2,3 milions de viatges diaris en feiner, xifra que suposa un increment del 10% respecte dels nivells màxims assolits el 2019. Així seria possible arribar a la fita del 65% dels desplaçaments amb mitjans mecanitzats a Barcelona es facin en transport públic.
A més, TMB també contempla en el full de ruta posar en marxa nous serveis de mobilitat, com ara les bicicletes metropolitanes, en una clara aposta per la sostenibilitat i la innovació que convertirà l’organització en un referent mundial de mobilitat des de la vocació de servei públic.
Millores a les xarxes de metro i bus
El pla inclou millores concretes tant a la xarxa de metro com a la de bus. Pel que fa al metro, algunes de les accions més destacades són: la posada en servei del tram central de la línia 9, la incorporació de 96 nous trens per a ampliacions de xarxa, dues noves estacions a Badalona (L1), dues a Esplugues (L3) i tres a Barcelona (L4). I es continuarà amb la transformació de les estacions de metro perquè el 100% siguin accessibles l’any 2024.
Respecte al bus, el pla preveu una millora de l’eficàcia de la xarxa de bus assolint un increment del 10% de la velocitat comercial en les principals línies i eixos que afecten el 85% dels clients, mitjançant la implantació de millores com la prioritat semafòrica, la creació de més carrils bus, la millora de les vies...
També es preveu un projecte pilot de bus d'última milla amb vehicle autònom al polígon industrial de la Zona Franca, i es projecta el servei del bus a la demanda en 20 línies de proximitat que donaran servei a 50 barris.
Mobilitat personalitzada i digitalitzada
En el nou Pla Estratègic, TMB contempla una mobilitat més personalitzada gràcies al desenvolupament complet de la T-mobilitat, que incidirà en la millora de pagament amb els sistemes més actuals i una optimització de canals d’informació.
En l’àmbit tecnològic, el nou pla de TMB també comportarà una modernització i digitalització de les xarxes i serveis de metro i bus, millorant la videovigilància, la seguretat, els sistemes d’informació al client i el manteniment digital, entre altres qüestions.
A banda, TMB treballa en paral·lel en el seu nou Pla de Responsabilitat Social per contribuir decididament a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. També es referma el compromís de TMB per establir pràctiques específiques per facilitar la contractació de dones a la empresa, així com la promoció del talent femení intern.
- ConceptesInnovacióMedi ambientMobilitatPlanificacióInstitucionsTMBAnys2021