Header Top menu
Presentat el pla de millora del servei d’autobús a Barcelona
Després de l’èxit de Torre Baró, el bus a demanda s'estendrà a altres districtes començant per Horta - Guinardó, Sarrià - Sant Gervasi i Ciutat Vella aquest any
El servei de transport públic amb autobús a Barcelona, que el 2020 va assolir un màxim històric en la satisfacció dels usuaris (amb una nota global de 8,17), experimentarà un nou impuls de modernització i digitalització per fer-lo més competitiu en la línia de prioritzar els modes més sostenibles i de menys impacte ambiental també en els desplaçaments en superfície dins la ciutat i en les connexions amb els altres municipis de la conurbació.
Les mesures que impulsen Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l’Ajuntament de Barcelona se centren en la millora del servei, sobretot el de proximitat, l’adequació de la infraestructura, la digitalització i la reconversió ambiental.
Parades, carrils reservats, seguretat, confort i velocitat
Després de l’esforç de potenciació i redisseny de la xarxa d’autobús, culminat el 2018 amb la implantació de les 28 línies horitzontals, verticals i diagonals que va donar lloc a un màxim històric de passatge el 2019 (211 milions de validacions), s’ha continuat treballant en la capil·laritat de la xarxa, en la millora de la infraestructura de parades i de carrils, en la seguretat i la informació als usuaris i en les mesures de prioritat que permetin l’increment de la regularitat i la velocitat comercial.
Aquest treball no s’ha interromput durant la crisi sanitària. Així, des de TMB s’ha impulsat el projecte per dotar de videovigilància embarcada i transmissió d’imatges en temps real tota la flota d’autobusos com a element de protecció i de prevenció, amb la previsió que estigui en funcionament a finals del 2022.
Per millorar l’accessibilitat i l’experiència de viatge, TMB ha ampliat les funcions de l’aplicació TMB App i està dissenyant una modernització del sistema d’informació a l’usuari amb pantalles a l’interior dels vehicles; ha implantat el sistema de balises per al guiatge en parades per a cecs; ha desplegat les etiquetes intel·ligents en totes les parades, que també beneficien les persones amb discapacitat visual; ha creat el bitllet senzill electrònic que es valida amb un codi QR, i està fent les proves internes per al pagament directe amb targeta bancària.
Des de l’Ajuntament de Barcelona s’han executat des del 2019 fins a l’actualitat diverses actuacions d’ampliació i millora dels carrils bus en trams de carrer per afavorir l’agilitat del pas dels autobusos:
Actuacions realitzades en carrils bus a Barcelona
Segregació de carrils bus |
|
Nous trams de carril bus |
|
Modificacions i ajustos |
|
El manteniment de la pavimentació dels espais per on circulen els autobusos és un element clau per contribuir a la qualitat i comoditat dels trajectes dels usuaris, a la vegada que evita avaries. Per aquest motiu s’ha aprovat un projecte d’1.145.382 euros per renovar uns 3.000 metres quadrats de paviment dels carrils bus.
Extensió del servei a demanda
Vistos els bons resultats de l’experiència de transport a demanda al barri de Torre Baró (més de 860 usuaris registrats, valoracions i índexs de recomanació molt alts), l’Ajuntament de Barcelona i TMB han analitzat l’aplicació del model a línies de baixa demanda, començant per les de Bus del Barri, que actualment són 24. Es tracta de transformar el servei sense alterar els conceptes de proximitat i connectivitat, com a porta d’accés al conjunt de la xarxa de transport públic.
L’extensió del model pot aportar millores notables en diferents aspectes:
- Un servei més personalitzat, ja que l’usuari demana quan vol viatjar i a on
- Un servei més ràpid, perquè no hi ha traçat, només parades que es recorren en funció dels trajectes sol·licitats
- Un servei més eficient, perquè es basa en necessitats reals i per tant el bus no circula quan no hi ha demanda
- Menys espera a les parades, ja que cada sol·licitant sap quan passarà el bus per la parada escollida i qualsevol incidència es comunica als usuaris registrats
Per a la transformació es crearan àrees de servei de bus a demanda, agrupacions de diverses línies de Bus de Barri existents, en què les economies d’escala permetin unir recursos i donar un millor servei al ciutadà, sent més directes i més eficients, no desaprofitar viatges en buit. Per a aquesta tasca de disseny es treballa mitjançant algoritmes amb la col·laboració del Centre de Recerca Matemàtica, consorci de la Generalitat de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona.
Segons la planificació actual es crearan vuit àrees de servei d’autobús a demanda en els diferents districtes, de les quals tres podran entrar en funcionament l’últim trimestre del 2021 (entre parèntesis les línies actuals de referència):
- Horta - Guinardó (135)
- Sarrià - Sant Gervasi (118 i 128)
- Ciutat Vella (120 i 121)
La definició i posada en funcionament de la resta d’àrees continuarà el 2022.
Reestructuració del servei als barris nord de Nou Barris
Com es va anunciar el març passat, TMB passarà a gestionar directament les línies d’autobús del sector nord del districte de Nou Barris a partir del 14 de juny, en una aposta per l’actualització i adequació del servei a la realitat de la demanda, l’evolució de la xarxa i els nivells de qualitat del conjunt del transport públic de Barcelona i la seva àrea. Es tracta de millorar els intervals de pas, connectar millor els barris entre si i amb la resta de la ciutat a través dels nodes d’intercanvi, evitar superposicions i potenciar els atributs de qualitat (accessibilitat, informació a l’usuari, resposta a incidències).
La reestructuració proposada ha estat contrastada i afinada en un procés de diàleg amb el territori i consisteix en la implantació de tres noves línies, l’extensió del bus a demanda –que opera amb la marca El Meu Bus– i la reestructuració de la línia convencional 62:
Nou esquema del servei d’autobús a Nou Barris nord
Nova línia 180 | Recorregut circular amb origen i final a Vallbona |
Nova línia 182 | Recorregut de Virrei Amat a Torre Baró |
Nova línia 183 | Recorregut circular amb origen i final a Vallcivera |
El Meu Bus | Extensió del servei a demanda al sector de Vallbona Nord |
Línia 62 | Recorregut recte des de Glòries a Ciutat Meridiana (sense bucle a Vallbona, barri que està servit per la 183) |
Nova connexió semidirecta del centre de la ciutat amb Glòries i Francesc Macià
Amb la finalitat de captar nova demanda per al transport públic fent-lo més atractiu, els últims mesos TMB i l’Ajuntament de Barcelona han analitzat la viabilitat d’una nova oferta de connexió eficient amb autobús entre el sector central de la ciutat (el Quadrat d’Or de l’Eixample) i els nodes de Glòries i Francesc Macià, que ha donat com a resultat el projecte d’una línia de nova creació amb la previsió de posada en servei el mes de setembre vinent.
Aquesta nova línia Francesc Macià – centre ciutat – Glòries, que no en substituirà cap, s’ha dissenyat amb característiques que la diferencien de l’oferta existent:
- Circulació íntegrament per carrils reservats (anada per Villarroel i Gran Via, tornada per Aragó i Urgell)
- Només quatre parades per sentit (Hospital Clínic, Universitat / Aribau, passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan)
- Vocació intermodal (relligar transports públics existents i futurs)
- Vehicles de baixes o nul·les emissions (híbrids de gas, hidrogen)
Amb aquestes condicions, la nova línia d’autobús podrà assolir velocitats comercials de 15 km/h i fer els trajectes entre els extrems i el centre de la ciutat en uns 10-13 minuts, amb un estalvi respecte de les alternatives d’autobús existents, com ara les línies 6 i 7. Això comportarà un guany per als usuaris dels tramvies procedents d’altres municipis, que podran arribar al centre de la ciutat d’una manera àgil, amb un transbordament directe. La nova línia els permetrà accedir des de Francesc Macià i Glòries a punts importants com plaça Universitat, Gran Via o el passeig de Gràcia. S’ha previst que funcioni els dies feiners de setembre a juny de 7 a 22 h amb intervals de 8 minuts.
Eficiència energètica
Dins de l’estratègia d’oferir solucions de transport públic cada vegada més sostenibles i de menys impacte en el medi, la xarxa d’autobusos està realitzant una transició energètica cap a una més gran eficiència i la descarbonització que es desenvoluparà al llarg dels propers anys, en què s’anirà renovant progressivament els autobusos que arribin al final de la vida útil amb nous vehicles propulsats únicament amb energies netes.
El full de ruta de l’adopció d’energies verdes comporta la previsió d’adquirir 210 vehicles elèctrics de bateries, 46 d’hidrogen i 154 híbrids de gas en el període 2021-2024. Tres línies d’autobús d’alta demanda —H16, H12 i V15— seran plenament electrificades a curt termini. L’objectiu és que en un horitzó 2030 el 50% de la flota de TMB funcioni amb electricitat i la resta amb energies netes o de baixes emissions com el gas natural comprimit, el biogàs o l’hidrogen verd.
L’hidrogen verd, generat per electròlisi, és una energia de futur per la qual TMB està apostant decididament. Per això promou la primera hidrogenera pública d’Espanya, que servirà en primer terme per abastir els autobusos de pila de combustible i emissió zero, dels quals el 2022 se n’incorporaran els vuit primers. També promou l’ús d’altres gasos d’origen renovable dins del projecte Nimbus, que experimenta amb l’aprofitament de fangs d’una depuradora per produir combustible per a un autobús.
- ConceptesOfertaServeiInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaServeiBusBus del BarriAnys2021