Header Top menu
La nova xarxa de bus arriba dilluns a les 16 línies en funcionament
El 29 de febrer entraran en funcionament tres noves línies, H4, V11 i V13. L’Ajuntament de Barcelona i TMB tenen en marxa una campanya informativa per donar a conèixer les noves línies i els canvis de recorreguts i parades que es produiran.
Dilluns vinent, 29 de febrer, l’Ajuntament de Barcelona i TMB continuen la implantació de la nova xarxa de bus, amb la posada en servei de tres línies, una d'horitzontal i dues de verticals. Amb aquesta nova fase s’arribarà fins a les 16 línies d’autobusos d’altes prestacions en funcionament i s’assolirà el 57% del desplegament total del projecte de transformació del transport públic en superfície a la ciutat, per passar d’un model d’acumulació de línies a un de veritable xarxa integrada, més eficient, comprensible, útil i atractiu.
La previsió és que entre les tres línies transportin uns 40.000 passatgers en dies feiners. D’aquesta manera la nova xarxa de bus podria passar a registrar unes 270.000 validacions diàries i a concentrar el 40% de la demanda dels autobusos de Barcelona.
Aquesta fase del desplegament de la nova xarxa, la quarta, ve precedida d'un procés participatiu desenvolupat la tardor del 2015 que va incloure reunions amb les entitats del Pacte per la Mobilitat, reunions als districtes, amb veïns i entitats, punts informatius a tots els territoris afectats i visites al centre de regulació de TMB. Com a conseqüència es van fer ajustos en recorreguts i parades.
Algunes característiques de les noves línies són les següents:
H4 (Zona Universitària - Bon Pastor)
- Longitud: 29,7 km
- Freqüències de 5 minuts els dies feiners de 7 a 21 h
- Parades: 82
- Línies de referència: 22 (modificada), 64 i 73 (substituïdes).
- Vehicles: autobusos articulats.
V11 (Estació Marítima - Bonanova)
- Longitud: 13,7 km
- Freqüències de 8 minuts els dies feiners de 7 a 21 h
- Parades: 38
- Línies de referència: 14, 64 (substituïdes) i 20 (modificada).
- Vehicles: autobusos estàndard.
V13 (Drassanes - Avinguda Tibidabo)
- Longitud: 13,4 km
- Freqüències de 6 minuts els dies feiners entre les 7 i les 21 h
- Parades: 39
- Línies de referència: 14, 58 i 64 (substituïdes)
- Vehicles: autobusos estàndard.
La implantació d’aquesta nova fase ha comportat un seguit d’actuacions d’arranjament de la infraestructura, que s'han concretat en la delimitació de 7 km de nous carrils bus, l'ampliació de capacitat de la plaça d'Alfons Comín, la instal·lació i reprogramació de semàfors, la implantació de 49 noves parades i l'adequació de 8 de les existents.
Canvis en línies convencionals
Com a conseqüència del desplegament de la fase 4 de la nova xarxa de bus, el mateix dia 29 tindran efecte les següents modificacions en línies convencionals:
- Línies 14, 58, 64 i 73: substitució
- Línia 20: escurça el recorregut, que passa a ser Av. Roma - Pl. Congrés
- Línia 22: escurça el recorregut, que passa a ser de Pl. Catalunya - Av. Tibidabo
- Línia 60: escurça el recorregut, que passa a ser Besòs / Verneda - Av. d'Esplugues
- Línia 92: escurça el recorregut, que passa a ser Pg. Marítim - Av. Tibidabo
Més pantalles d'informació de servei
Com en les anteriors, en aquesta fase de desplegament de la nova xarxa de bus s'ha posat l'èmfasi en la màxima disponibilitat d'informació de servei en temps real per als usuaris. Per això les parades més importants dels tres nous recorreguts que no tenien dispositius tecnològics s'han equipat amb 54 pantalles lluminoses, allotjades en marquesines, i 10 pals solars d'informació (que no necessiten connexió elèctrica a la xarxa) d'un model millorat, totes amb capacitat per donar les previsions de temps d'arribada dels autobusos i comunicar alteracions.
Campanya de difusió
Des de la setmana passada s'està desenvolupant la campanya informativa sobre el desplegament de les 3 noves línies de la quarta fase de la nova xarxa de bus, amb el lema Més xarxa, més ciutat. La campanya té per objectiu informar els ciutadans de les noves línies i dels canvis que implicarà la seva posada en servei (afectacions, noves parades, etc..); alhora que recorda els beneficis que tindrà per a la ciutat (llegibilitat, cobertura, més freqüència, estalvi de temps, més capacitat, major connectivitat, menys contaminació, millores tecnològiques).
Així, l’Ajuntament de Barcelona i TMB han instal·lat i repartit:
- Banderoles
- Cartells en suports publicitaris de la ciutat i de TMB i als autobusos
- Cartells en porteries
- Informació a les marquesines de les parades d’autobús, OACs i equipaments públics
- Fullets dirigits a la gent gran que es distribueixen en casals i biblioteques
Des del dia 22, s'han desplegat informadors als intercanviadors i a les parades d’autobús que atenen presencialment els usuaris i distribueixen fullets. Són més de 150 persones, comptant els empleats de TMB en situació de prejubilació, que han estat formades especialment per posar a l'abast dels barcelonins els avantatges de la nova xarxa de bus i contestar preguntes sobre els recorreguts de les línies d'altes prestacions, les línies convencionals que se substitueixen i els canvis que hi haurà en algunes altres línies convencionals.
A banda, també s’informa els ciutadans a través del 010, la web www.novaxarxabus.bcn.cat i xarxes socials (Twitter, Facebook).
Alts nivells de satisfacció
L'opinió dels usuaris continua sent altament favorable per a la nova xarxa de bus, que en l'últim Estudi de Percepció del Client realitzat per TMB, corresponent al 2015, obté una puntuació de 7,86 sobre 10 en satisfacció global, dues centèsimes més que el 2014.
La valoració mitjana del servei d'autobús també avança dues centèsimes i se situa en 7,52.
Les dades provenen de l'explotació de 4.207 entrevistes personals a usuaris del bus, fetes entre el 5 d'octubre i el 6 de novembre passats.
- Altres temesInnovacióConceptesEstudisInformació al clientMobilitatOfertaServeiInfraestructuraCarril busParadaInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaServeiBusNova xarxa de busAnys2016