Header Top menu
La fase 4 de la nova xarxa de bus, el 29 de febrer
Un cop finalitzat el procés participatiu de la fase 4, aquesta setmana comencen les obres perquè al febrer es pugui ampliar la nova xarxa de bus amb tres línies més: l'horitzontal H4 i les verticals V11 i V13.
La fase 4 de la nova xarxa de bus de Barcelona, que l'ampliarà fins a les 16 línies, serà una realitat el 29 de febrer del 2016. Així ho han anunciat aquest matí la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal; el director general de l'empresa, Jaume Tintoré, i el gerent adjunt municipal de Mobilitat i Infraestructures, Manuel Valdés, en una trobada amb els mitjans de comunicació.
H4, V11 i V13 transportaran en conjunt més de 40.000 passatgers els dies feiners
Tintoré ha detallat les característiques de les tres noves línies, entre les quals destaca la futura H4 (Zona Universitària - Bon Pastor), per la seva longitud, més de 29 quilòmetres (la més llarga de la nova xarxa) i la demanda esperada, superior a les 20.000 validacions diàries. La seva posada en servei implicarà la substitució de la línia 73 i la reconversió de la 22, que passarà a fer el recorregut entre la plaça de Catalunya i la de Kennedy.
Pel que fa a la V11 (Estació Marítima - Bonanova), pren com a referència els recorreguts verticals actuals de la 14, que serà substituïda, i la 20, que passarà a tenir l'origen i final al carrer Viladomat amb l'avinguda de Roma.
La V13 (Drassanes - Avinguda Tibidabo), finalment, es perfila com un eix vertical d'elevada centralitat, ja que combinarà els recorreguts per Muntaner-Aribau (que ara fan la 58 i la 64, que seran substituïdes) i per la Rambla (on ocuparà el lloc de la 14), un trajecte aquest últim "força reptador", segons va apuntar Tintoré.
Actuacions en la infraestructura
Les actuacions en la infraestructura necessàries per al bon funcionament de les noves línies es realitzaran "en períodes de baixa afectació", segons ha precisat Manuel Valdés. Es tracta de treballs d'obra civil, muntatge (49) i adequació de parades (8), semaforització i senyalització vertical i horitzontal.
Les actuacions més significatives s'han planificat a l'eix H4, i en destaca l'ampliació d'espai de circulació a la plaça d'Alfons Comín. També s'habilitaran carrils bus a l'avinguda d'Esplugues, el passeig de la Bonanova, el passeig de Valldaura i el carrer Ganduxer. A la Rambla s'implantarà prioritat semafòrica per a l'autobús.
El 57% del projecte
Amb aquestes tres noves línies que entraran en funcionament d'aquí a menys de tres mesos s'arribarà al 57% del desplegament del projecte de la nova xarxa de bus, que en preveu 28. Al mateix temps s'aplicaran canvis de recorregut en dues línies convencionals més, la 60 i la 92, per satisfer millor la demanda.
L'estimació és que amb les 16 línies d'altes prestacions en funcionament la nova xarxa de bus assolirà la xifra de les 270.000 validacions diàries, equivalents al 40% del passatge transportat pels autobusos de TMB. Ara en registra 230.000, de manera que les tres noves línies en conjunt s'espera que en sumin 40.000 pel cap baix.
El 2016 s'obrirà un procés participatiu general per concretar la resta del projecte com més aviat millor
El procés participatiu de la fase 4 ha inclòs reunions amb les entitats del Pacte per la Mobilitat, reunions als districtes, amb veïns i entitats, punts informatius a tots els territoris afectats i visites al centre de regulació de TMB. Com a conseqüència s'han fet ajustos en recorreguts i parades, entre els quals el manteniment de la línia 22, que s'ha considerat necessària per cobrir la demanda a la zona de Vallcarca i mantenir la capacitat de l'eix del passeig de Gràcia.
Pel que fa als propers passos, Mercedes Vidal ha confirmat que el 2016 s'iniciarà un procés participatiu a gran escala per debatre sobre la implantació de les 12 línies que quedaran per posar en funcionament. Un cop finalitzi, s'accelerarà al màxim el desplegament de la resta de la nova xarxa de bus, que en paraules de la regidora i presidenta de TMB es farà "si pot ser en una sola fase, millor que en dues".
- ConceptesInnovacióPlanificacióInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaServeiBusNova xarxa de busAnys2015