Header Top menu
Campanya per reivindicar la prioritat dels espais reservats a les persones que ho necessiten
La campanya es pot trobar des d’avui a diferents canals i espais de la xarxa de TMB, i compta amb tres testimonis reals
Al bus i al metro, dona prioritat absoluta a qui ho necessita, sota aquest lema Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), en col·laboració amb l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) i l’Ajuntament de Barcelona, ha iniciat avui una campanya a les xarxes de metro i bus per reivindicar la prioritat dels espais reservats a les persones que ho necessiten, i ho fa amb testimonis reals de persones usuàries del transport públic. En concret són tres persones, l’Andrés Hinarejos, que té una lesió de la medul·la espinal i que en la campanya pregunta: "Si ocupes l'espai per a cadira de rodes, jo on em poso?". També hi apareix la Lorena Blanco, que porta una pròtesi a la tíbia i recorda: "Tu vols seure. Jo necessito seure. Respecta els seients reservats". I en Javier Rojano, que porta una pròtesi al genoll i explica: "Tu pots anar per les escales. Jo necessito l'ascensor".
La campanya busca fomentar l’ús cívic dels seients i espais reservats de TMB, així com la prioritat als ascensors, alhora que vol donar visibilitat al col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda i altres discapacitats. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha recordat que “el transport públic és de tothom” i que per això “a TMB és una prioritat l’accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda” i, en concret sobre la campanya, ha assenyalat que TMB busca “conscienciar de la importància de respectar aquests espais reservats per a les persones que ho necessiten”.
Cal recordar que des de TMB ja s’han fet i es fan esforços continus per millorar la visibilitat i per fer més comprensibles les indicacions de tots els elements. Recentment, es va incorporar una nova cartelleria a tots els ascensors de la xarxa de metro ressaltant la prioritat absoluta així com millores importants en els seients i espais reservats dels nous trens i una nova senyalètica als autobusos per mirar de cridar encara més l’atenció de les persones usuàries i que es respecti més la prioritat en aquests espais. Ara, amb aquesta nova campanya, TMB vol traslladar de manera clara, contundent i precisa el concepte de “Prioritat Absoluta” en els ascensors, espais reservats i seients preferents mentre impacta les persones usuàries incíviques, tant les que ho són intencionalment com les que ho són inconscientment. La campanya es pot trobar als diferents canals de TMB, tant els que es troben en les seves instal·lacions com en formats digitals. Així com a alguns canals digitals de l’Ajuntament de Barcelona i taulells d’anuncis municipals d’alguns districtes.
L’accessibilitat a TMB
L’accessibilitat i la mobilitat de les persones amb mobilitat reduïda per a TMB és una prioritat, tant a la xarxa de metro com a bus. Des de l’any 2007, tota la xarxa d’autobusos de TMB, 1135 vehicles, estan preparats per transportar persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Els vehicles venen totalment equipats amb rampes, plataforma baixa, sol antilliscant, àrees reservades per a persones usuàries de cadires de rodes i seients d’ús preferent per a persones amb mobilitat reduïda. Els polsadors amb sistema braille per a persones amb discapacitat visual, o el sistema d’informació visual i acústica a bord dels vehicles i en moltes parades per persones amb discapacitat sensorial, són altres de les accions en matèria d’accessibilitat que TMB ha vingut implementant en els darrers anys per arribar a la plena inclusió.
Pel que fa a la xarxa de metro es disposa de 165 estacions de les quals 153, un 93% del total, estan equipades amb ascensors de connexió entre el carrer, el vestíbul i les andanes. Del 8% restant, quatre estacions (els intercanviadors d’Espanya i Maragall) estan en obres i la resta en licitació o tramitació, tot per part del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, que és el que du a terme el projecte de millora de l’accessibilitat als sistemes ferroviaris de la seva competència. Les línies L2 i L11 ja estan adaptades, segons el criteri de la Generalitat de Catalunya, des de la seva entrada en servei, així com els trams de les noves línies L9 i L10.
D’altra banda, des de l’IMPD es treballa perquè Barcelona sigui una ciutat encara més amigable i acollidora per a les persones amb discapacitat, apostant per l’accessibilitat universal, construint una ciutat més inclusiva i posant a les persones al centre de totes les iniciatives municipals.
- ConceptesAccessibilitatCivismeComunicacióRSCServeiUsuarisInstitucionsAjuntamentTMBServeiBusMetroAnys2023