Header Top menu
El bus a demanda de TMB de Montbau i la Vall d’Hebron: més passatgers i millor freqüència
És el primer cop que un bus a demanda substitueix una línia regular i ja més del 80% de les demandes es fan per l’aplicació mòbil, salvant així la dificultat digital del servei en un perfil de passatger que supera els 70 anys d’edat
El nou sistema també redueix les emissions, perquè el bus no circula sense passatge
Un mes després de la posada en marxa del primer servei d’autobús a demanda de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que substitueix una línia regular, el balanç és molt positiu, ja que s’ha augmentat la quantitat de passatge alhora que s’ha reduït el temps d’espera, que ha passat de 45 minuts a 8 (una reducció de més del 80%). Aquest bus a demanda va engegar el 17 de gener a Montbau i la Vall d’Hebron, al districte d’Horta - Guinardó, com a solució avançada a les necessitats de mobilitat dels veïns i veïnes dels dos barris. Ja el fan servir més de 70 passatgers de mitjana al dia (en dies laborables). Ha arribat a màxims de 113 passatgers en un dia i creix progressivament, de manera que s'ha situat ja al voltant de les 100 validacions diàries en les dues últimes setmanes. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assenyalat que aquestes xifres mostren com “amb el bus a demanda prestem a la ciutadania un servei més eficient i més sostenible” i ha recordat que el sistema intel·ligent d’aquest bus a demanda forma part de la digitalització que preveu el Pla Estratègic de TMB.
Mitjançant el nou servei, que comercialment es denomina El meu Bus, qualsevol persona pot desplaçar-se d'un punt a un altre dels barris i accedir a la resta de la xarxa de transport públic quan en tingui necessitat amb els abonaments i targetes habituals de tarifa integrada. Només han de registrar-se, seguir les indicacions per fer la reserva i acudir a la parada d’origen quan el bus estigui a punt d’arribar per a la recollida. Per fer-ho, poden demanar el bus a través de l’aplicació (gratuïta) o trucant a un número de telèfon. Després del primer mes d’aquest bus a demanda, el 83% de peticions ja es fan a través de l’aplicació mòbil que, a més, permet modificar una petició o cancel·lar-la, marcar parades favorites, consultar les reserves fetes i rebre avisos de les variacions en el servei. El nombre d’usuaris registrats en aquesta aplicació creix cada dia, i ja se situa en prop de 500 usuaris registrats. Un fet important que mostra una gran adaptació dels passatgers, que tenen un perfil de més de 70 anys d’edat.
Aquesta bona adaptació arriba després de la campanya informativa que van portar a terme TMB i l'Ajuntament de Barcelona per explicar el desplegament del bus a demanda, tant amb cartells i fullets (que van distribuir informadors als equipaments i entre els usuaris de l’autobús 135) com amb la realització de tallers pràctics amb veïns, per explicar-los amb més detall la descàrrega de l’app i acompanyar-los en el procés de registre i primeres reserves. A més, un veí usuari del servei ha elaborat un manual de gran utilitat per a la resta de veïns que utilitzen aquest bus a demanda.
Un sistema intel·ligent
El recorregut del bus a demanda es basa en un sistema intel·ligent que encaixa les diverses sol·licituds de desplaçament rebudes amb antelació (com més antelació, més garantia que pugui ser atesa). Hi ha 26 parades fixes (dues de les quals noves, al CAP d’Horta i l’Hospital Vall d’Hebron) per escollir el lloc de pujada, l'hora (dins de l’horari establert, de 7 a 21 h els feiners, de 8 a 21 h els dissabtes i de 9 a 21 h els festius) i el punt de baixada, per a un sol dia o bé de manera periòdica.
Quan no hi ha peticions, l’autobús es manté aturat en el punt de regulació, fet que permet reduir les emissions del vehicle, ja que no circula quan no té demanda de passatgers, a diferència de les línies regulars.
Abans d’aquest bus a demanda ja es va implantar el de Torre Baró (al districte de Nou Barris) que va assolir alts nivells d’utilització i valoració. Però en aquell cas era una línia de nova creació. Ara el bus a demanda de Montbau i Vall d’Hebron ha aconseguit també uns resultats excel·lents, tot i demanar als usuaris canviar d’una línia regular (la 135) a un sistema de bus a demanda.
Pla Estratègic TMB 2025
El maig del 2021 l’Ajuntament de Barcelona i TMB van anunciar l’extensió del model de bus a demanda a més territoris, començant pels que disposen de Bus del Barri, en el marc d’un pla global de millora de la xarxa. Es tracta d’una actuació inclosa al Pla Estratègic TMB 2025 per transformar el servei sense alterar els conceptes de proximitat i connectivitat, com a porta d’accés al conjunt de la xarxa de transport públic.
El bus a demanda forma part de l’impuls per a la modernització i digitalització de l’autobús per fer-lo més competitiu, en la línia de prioritzar els modes més sostenibles i de menys impacte ambiental, també en els desplaçaments en superfície dins la ciutat i en les connexions amb els altres municipis de la conurbació.
- InstitucionsAjuntamentTMBServeiBusAnys2022