Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. El bus a demanda de TMB de Montbau i la Vall d’Hebron: més passatgers i millor freqüència
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
24.02.2022
Premsa TMB

El bus a demanda de TMB de Montbau i la Vall d’Hebron: més passatgers i millor freqüència

És el primer cop que un bus a demanda substitueix una línia regular i ja més del 80% de les demandes es fan per l’aplicació mòbil, salvant així la dificultat digital del servei en un perfil de passatger que supera els 70 anys d’edat

El nou sistema també redueix les emissions, perquè el bus no circula sense passatge

Imatge
El bus a demanda va iniciar servei a Montbau i la Vall d'Hebron el 17 de gener / Foto: TMB
El bus a demanda va iniciar servei a Montbau i la Vall d'Hebron el 17 de gener / Foto: TMB
< >El bus a demanda va iniciar servei a Montbau i la Vall d'Hebron el 17 de gener / Foto: TMB

Un mes després de la posada en marxa del primer servei d’autobús a demanda de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que substitueix una línia regular, el balanç és molt positiu, ja que s’ha augmentat la quantitat de passatge alhora que s’ha reduït el temps d’espera, que ha passat de 45 minuts a 8 (una reducció de més del 80%). Aquest bus a demanda va engegar el 17 de gener a Montbau i la Vall d’Hebron, al districte d’Horta - Guinardó, com a solució avançada a les necessitats de mobilitat dels veïns i veïnes dels dos barris. Ja el fan servir més de 70 passatgers de mitjana al dia (en dies laborables). Ha arribat a màxims de 113 passatgers en un dia i creix progressivament, de manera que s'ha situat ja al voltant de les 100 validacions diàries en les dues últimes setmanes. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assenyalat que aquestes xifres mostren com “amb el bus a demanda prestem a la ciutadania un servei més eficient i més sostenible” i ha recordat que el sistema intel·ligent d’aquest bus a demanda forma part de la digitalització que preveu el Pla Estratègic de TMB.

Mitjançant el nou servei, que comercialment es denomina El meu Bus, qualsevol persona pot desplaçar-se d'un punt a un altre dels barris i accedir a la resta de la xarxa de transport públic quan en tingui necessitat amb els abonaments i targetes habituals de tarifa integrada. Només han de registrar-se, seguir les indicacions per fer la reserva i acudir a la parada d’origen quan el bus estigui a punt d’arribar per a la recollida. Per fer-ho, poden demanar el bus a través de l’aplicació (gratuïta) o trucant a un número de telèfon. Després del primer mes d’aquest bus a demanda, el 83% de peticions ja es fan a través de l’aplicació mòbil que, a més, permet modificar una petició o cancel·lar-la, marcar parades favorites, consultar les reserves fetes i rebre avisos de les variacions en el servei. El nombre d’usuaris registrats en aquesta aplicació creix cada dia, i ja se situa en prop de 500 usuaris registrats. Un fet important que mostra una gran adaptació dels passatgers, que tenen un perfil de més de 70 anys d’edat.

Aquesta bona adaptació arriba després de la campanya informativa que van portar a terme TMB i l'Ajuntament de Barcelona per explicar el desplegament del bus a demanda, tant amb cartells i fullets (que van distribuir informadors als equipaments i entre els usuaris de l’autobús 135) com amb la realització de tallers pràctics amb veïns, per explicar-los amb més detall la descàrrega de l’app i acompanyar-los en el procés de registre i primeres reserves. A més, un veí usuari del servei ha elaborat un manual de gran utilitat per a la resta de veïns que utilitzen aquest bus a demanda.

Un sistema intel·ligent

El recorregut del bus a demanda es basa en un sistema intel·ligent que encaixa les diverses sol·licituds de desplaçament rebudes amb antelació (com més antelació, més garantia que pugui ser atesa). Hi ha 26 parades fixes (dues de les quals noves, al CAP d’Horta i l’Hospital Vall d’Hebron) per escollir el lloc de pujada, l'hora (dins de l’horari establert, de 7 a 21 h els feiners, de 8 a 21 h els dissabtes i de 9 a 21 h els festius) i el punt de baixada, per a un sol dia o bé de manera periòdica.

Quan no hi ha peticions, l’autobús es manté aturat en el punt de regulació, fet que permet reduir les emissions del vehicle, ja que no circula quan no té demanda de passatgers, a diferència de les línies regulars.

Abans d’aquest bus a demanda ja es va implantar el de Torre Baró (al districte de Nou Barris) que va assolir alts nivells d’utilització i valoració. Però en aquell cas era una línia de nova creació. Ara el bus a demanda de Montbau i Vall d’Hebron ha aconseguit també uns resultats excel·lents, tot i demanar als usuaris canviar d’una línia regular (la 135) a un sistema de bus a demanda.

Pla Estratègic TMB 2025

El maig del 2021 l’Ajuntament de Barcelona i TMB van anunciar l’extensió del model de bus a demanda a més territoris, començant pels que disposen de Bus del Barri, en el marc d’un pla global de millora de la xarxa. Es tracta d’una actuació inclosa al Pla Estratègic TMB 2025 per transformar el servei sense alterar els conceptes de proximitat i connectivitat, com a porta d’accés al conjunt de la xarxa de transport públic.

El bus a demanda forma part de l’impuls per a la modernització i digitalització de l’autobús per fer-lo més competitiu, en la línia de prioritzar els modes més sostenibles i de menys impacte ambiental, també en els desplaçaments en superfície dins la ciutat i en les connexions amb els altres municipis de la conurbació.

Tema
Transport
  • InstitucionsAjuntamentTMBServeiBusAnys2022
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

El bus a demanda va iniciar servei a Montbau i la Vall d'Hebron el 17 de gener / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (70.19 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (149.34 KB)
El bus a demanda va iniciar servei a Montbau i la Vall d'Hebron el 17 de gener / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (70.19 KB)

També et pot interessar...

  • Gairebé 50.000 viatgers han fet servir el bus a demanda de Torre Baró el primer any

  • El bus a demanda de Montbau i la Vall d’Hebron es posa en marxa

Contingut relacionat

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Transport
Presentació de la línia X3. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB posa avui en servei la nova línia de bus exprés X3 entre l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona

Transport

Últimes notícies

Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Imatge
Els participants del grup de treball de Transport per Cable de la UITP en la visita al Telefèric de Montjuïc / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Empresa

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons