Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Barcelona adquireix 42 trens d’alta eficiència per al metro amb el suport del BEI, l’ICO i l’ICF
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
07.10.2019
Premsa TMB

Barcelona adquireix 42 trens d’alta eficiència per al metro amb el suport del BEI, l’ICO i l’ICF

El banc de la UE facilitarà fins a 205 milions d’euros a TMB sota el Pla Juncker per promoure l’acció pel clima. Els bancs públics del govern espanyol i la Generalitat aporten dos crèdits més, de 54 i 50 milions, respectivament, per retirar el material mòbil més antic de la xarxa

Imatge
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’operació per renovar els 42 trens més antics del metro de Barcelona s’ha tancat avui una vegada signats els contractes de subministrament dels combois a l’operador local TMB i el seu finançament per part del Banc Europeu d’Inversions (BEI), l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), l’Institut Català de Finances (ICF) i diverses entitats privades. L’operació està valorada globalment en 268 milions d’euros.

El subministrament dels 42 trens, de cinc cotxes cadascun, va ser adjudicat per concurs públic a Alstom, que lliurarà els dos primers trens el 2020 i la resta en el termini de dos anys i mig. Es construiran a la seva factoria de Santa Perpètua de Mogoda, d’acord amb els criteris de sostenibilitat que TMB ha requerit: estructura lleugera, baix consum energètic, altes taxes de recuperabilitat i reciclabilitat dels components, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment.

Per fer possible aquesta adquisició de material mòbil, gràcies a la qual es retiraran totes les sèries 3000 i 4000, TMB ha concertat diverses operacions de crèdit a molt llarg termini amb entitats públiques i privades, amb l’autorització de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona.

El BEI finançarà la major part de la renovació d’aquests trens, destinats a les línies 1 i 3 del metro de Barcelona, ja que ha facilitat fins a 205 milions d’euros a TMB. Aquests fons permetran substituir les 42 composicions, que fa prop de 35 anys que circulen, per trens nous que comptaran amb les últimes tecnologies per millorar la seguretat, els temps d’espera i el confort del servei. També augmentarà la capacitat dels vagons, que arribarà als 1.100 passatgers per als que circulen per la L1 i als 900 per als de la L3.

El suport del BEI contribuirà a promoure l’acció a favor del clima tot reforçant la qualitat del transport públic per fomentar-ne l’ús enfront del privat i reduir, així, les emissions contaminants a Barcelona. A més, els vehicles nous consumiran fins a un 20% menys d’energia i seran més silenciosos. El banc de la UE atorga aquests fons gràcies al suport del Pla d’Inversions per a Europa.

Per completar l’operació, TMB ha obtingut el finançament de l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), entitat pública del Ministeri d’Economia i Empresa, per un import de 54 milions d’euros, i de l’Institut Català de Finances (ICF), entitat financera pública propietat de la Generalitat de Catalunya, per 50 milions d’euros. També han concedit préstecs, de 6,4 milions d’euros cadascun, Bankinter i Liberbank.

La vicepresidenta del BEI, Emma Navarro, responsable de l’activitat del BEI a Espanya i de l’acció climàtica del Banc, ha destacat el benefici mediambiental clar d’un projecte “que compleix a la perfecció amb una de les grans prioritats del BEI a Espanya: facilitar la mobilització de recursos a favor del clima per contribuir a la transició ecològica en el nostre país, tot fomentat transports urbans nets i reduint la pol·lució a les ciutats espanyoles. Tal com hem anunciat en la recent Cimera del Clima de Nacions Unides, el BEI té el propòsit ferm de reforçar la seva ambició climàtica, tot incrementat els recursos que destina a la lluita contra el canvi climàtic i a altres objectius mediambientals, la qual cosa suposa un pas fonamental nou en la seva consolidació com a banc europeu del clima”.

La comissària europea de Transports, Violeta Bulc, ha assegurat: “Gràcies a aquesta inversió facilitada a través del Pla Juncker, els ciutadans de Barcelona podran gaudir de trens de metro més confortables, moderns i eficients des del punt de vista energètic per als seus desplaçaments diaris. A més, gràcies a la utilització de material reciclable, aquesta modernització s'ha fet en línia amb els nostres esforços continus per donar suport al transport sostenible”.

Per la seva banda, Rosa Alarcón, presidenta de TMB, assenyala: “Amb la retirada de la flota més antiga, accelerem un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei, la sostenibilitat i la comoditat dels passatgers en dues de les nostres línies de metro més freqüentades en un context de màxima exigència per al transport col·lectiu de Barcelona, amb motiu de l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions. Aquesta és l’adquisició de material rodant més important en la història de TMB”.

El BEI i l’acció contra el canvi climàtic

El Banc de la UE és una de les institucions multilaterals que més finançament facilita a tot el món per lluitar contra el canvi climàtic. L’objectiu del banc és liderar la mobilització del finançament necessari per mantenir l’escalfament global per sota dels 2 ˚C i limitar l’augment de la temperatura a 1,5 ˚C amb la finalitat de complir els objectius de l’Acord de París. A la Cimera del Clima celebrada el setembre a Nova York, el Grup BEI va anunciar la seva intenció d’augmentar l’acció climàtica, tot incrementant gradualment el finançament del BEI que destina a objectius climàtics i mediambientals fins al 50% l’any 2025 i mobilitzant, fins a l’any 2030, un mínim d’1 bilió d’euros per afavorir inversions que contribueixin a aconseguir aquests objectius. De la mateixa manera, va anunciar el propòsit d’alinear totes les activitats del Grup BEI amb l’Acord de París.

L’acord que s’ha tancat avui és el segon que el BEI aplica a Barcelona i el cinquè a Espanya dins del seu programa Cleaner Transport Facility destinat a promoure sistemes de transport més nets a Europa. Sota aquesta iniciativa, el BEI ha facilitat finançament per renovar les flotes d’autobusos urbans de Las Palmas, Palma de Mallorca, València i Barcelona. El BEI ha finançat la majoria d’aquests projectes sota el marc del Pla d’Inversions per a Europa, la garantia de les quals permet donar suport a inversions que, per la seva estructura o naturalesa, contribueixen a augmentar el creixement econòmic i l’ocupació. El projecte acordat amb TMB compta, també, amb el suport de l’anomenat Pla Juncker i permetrà crear 3.100 llocs de treball necessaris per a la construcció dels vehicles nous. 

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) és la institució de finançament a llarg termini de la Unió Europea els accionistes de la qual són els seus Estats membres. El BEI facilita finançament a llarg termini a projectes d’inversió viables amb la finalitat de contribuir a l’assoliment dels objectius de la política de la UE.          

El 2016, la Comissió Europea i el BEI van presentar el nou programa destinat a facilitar el finançament de sistemes de transport més nets i a reduir les emissions (Cleaner Transport Facility, CTF). Aquest mecanisme fa servir instruments existents, entre ells el Fons Europeu per a Inversions Estratègiques i el Mecanisme Connectar Europa.

El Pla d’Inversions per a Europa és una de les prioritats absolutes de la Comissió Europea. Se centra a impulsar les inversions per crear ocupació i creixement mitjançant un ús més intel·ligent de recursos financers nous i ja disponibles, eliminant obstacles a la inversió i proporcionant visibilitat i assistència tècnica a projectes d’inversió.

El Fons Europeu per a Inversions Estratègiques (FEIE) és el pilar principal del Pla Juncker i proporciona unes garanties, la qual cosa fa possible que el BEI pugui invertir en més projectes amb un valor afegit. Ja s’han observat resultats concrets derivats del FEIE. Es preveu que els projectes i acords aprovats per al seu finançament a l’empara del FEIE mobilitzin prop de 393.000 milions d’euros en inversions, entre aquests, més de 46.000 milions a Espanya, i donin suport a prop de 945.000 pimes dels Estats membres de la UE.

TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya, un dels més importants d’Espanya i dels pocs d’Europa amb abast global, ferroviari i de superfície. Gestiona una xarxa de metro de 8 línies, 121 quilòmetres i 156 estacions, el 25% de la qual està automatitzada, i una xarxa d’autobusos de 102 línies que sumen 830 quilòmetres de longitud, a més de transports lúdics com el Telefèric de Montjuïc i el Barcelona Bus Turístic. En total, facilita 615 milions de viatges a l’any a Barcelona deu municipis més de la seva àrea metropolitana, gràcies a l’esforç i a la professionalitat de les 8.200 persones que integren la seva plantilla.

Imatge
Rosa Alarcón, presidenta de TMB, i Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, en la firma de l'acord / Foto: Pep Herrero (TMB)

Firma del crèdit amb Liberbank / Foto: Pep Herrero (TMB)

Tema
Empresa
  • ConceptesEconomiaMedi ambientInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresTMBServeiL1L3MetroAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Rosa Alarcón, presidenta de TMB, i Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, en la firma de l'acord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Rosa Alarcón, presidenta de TMB, i Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, en la firma de l'acord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (49.19 KB)
Nota en PDF (CA)
Descarrega l’arxiu (127.18 KB)
Nota en PDF (ES)
Descarrega l’arxiu (153.41 KB)
Nota en PDF (EN)
Descarrega l’arxiu (151.12 KB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.2 MB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.2 MB)
Rosa Alarcón, presidenta de TMB, i Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, en la firma de l'acord / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (49.19 KB)
Media Name: fmb_071019_ca.pdf
Descarrega l’arxiu (127.18 KB)
Media Name: fmb_070919_es.pdf
Descarrega l’arxiu (153.41 KB)
Media Name: fmb_071019_en.pdf
Descarrega l’arxiu (151.12 KB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.2 MB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Emma Navarro, vicepresidenta del BEI, i Rosa Alarcón, presidenta de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.2 MB)

També et pot interessar...

  • TMB adjudica els 42 trens que substituiran els més antics de les línies 1 i 3 del metro

Contingut relacionat

Imatge
Una de les més de 4.500 càmeres de videovigilància que hi ha a bord de tots els busos de la flota de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La col·laboració entre Mossos i TMB fa possible un macrodispositiu per detectar furts a la xarxa de bus

Empresa
Metro frenant a l'entrada d'una estació ./Foto: TMB

TMB registra el rècord de passatgers en un dia feiner amb més de 2,6 milions de viatges durant la diada de Sant Jordi

Empresa
Signatura conveni col·laboració entre TMB i FGC per UITP Hamburg / Foto: FGC

TMB i Ferrocarrils participaran conjuntament a la cimera de la UITP a Hamburg

Empresa
Imatge
Un dels visuals de la campanya amb treballadors de Metro amb motiu del Centenari / Foto: TMB

Empleats i empleades de TMB, models per un dia gràcies al Centenari de Metro

Empresa

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons